Tyckte att denna tråd behövdes.
Här kan vi snacka resor och allt som hör till.
Allt ifrån bra backpacker-ryggsäckar till din drömsemester, favoritresemål och andra tips.
Jag ska själv jobba i branschen och utbildar mig i detta nu för detta.

Senaste resan: New York (andra gången)
Bästa resan hittills: Singapore - Australien - Nya Zeeland - Fiji (september 2005 - mars 2006).
Nästa resa: Sista minuten i juni (kan bli allt från Grekland till Thailand eller USA)

Var ska du i sommar? Din bästa resa? Tips? Undrar du något? Här kan alla svara och tipsa varandra.

Bring it.

Tänk på detta: När det kommer till resor så är du själv det enda som kan stoppa dig från att genomföra den.

Har bokat en resa till Grekland, närmare bestämt Samos. 14 papp för 2, betalat och klart! Kan tyckas mycket men då är det boende på stranden i stort sätt och 4 stjärnigt hotell. Standarden på hotellen är ju iofs inte så hög i Grekland men enligt bilderna var det fint. 7 km lång strand, ganska stor innerstad med restauranger, discoställen och shopping. Vi får se hur det blir! Någon som har erfarenhet av Samos?

Senaste resa: Cypern/Bulgarien

Bästa resa: Flera bra så svårt att pricka någon. Italien har varit överrskande bra.

Sämsta resa: Bulgarien, Sunny Beach. Maten var skit, horor överallt, spyor och fylla. Maffian sköter växlingskontoren, solstolarna och delar av restaurangerna. Stor strand men äckligt skitigt badvatten. Ã…k inte dit om du inte blir bjuden, eller nja, åk inte dit ändå!

Har bokat en resa till Grekland, närmare bestämt Samos. 14 papp för 2, betalat och klart! Kan tyckas mycket men då är det boende på stranden i stort sätt och 4 stjärnigt hotell. Standarden på hotellen är ju iofs inte så hög i Grekland men enligt bilderna var det fint. 7 km lång strand, ganska stor innerstad med restauranger, discoställen och shopping. Vi får se hur det blir! Någon som har erfarenhet av Samos?

jag var på samos förra sommaren då bodde vi i utkanten utav "staden" Pythagorien.. eller hur det nu stavas.
Helt okej ställe måste jag säga men man kan ju inte direkt skryta om att det fanns jätte mycket affärer, det var väl 1 gata och inte mera.
Men det är ganska billigt, baden vid haven är fina och mycket folk.
om du inte skall bo i Pythagorien så tipsar jag dig att besök det då vi fick höra av många att det är bland det finaste ställerna på ön. Och utifrån det jag såg så håller jag helt klart med om det! Resturangkvarteret nere vid havet med magiskt utsikt helt klart en pärla!
Önskar dig en trevlig resa.

Min sensate resa: Samos/ Grekland

Bästa resa: USA men hård konkurrens utav Thailand.

Sämsta resan : lite svårare men måste nog säga Bulgarien, ingen bra mat och alldeles för mycket fylla för att det skall passa mig.

Nästa resa för mig blir en 3 dagars tripp till Danmark med mina vänner ska bli kul.

Om jag skulle tipsa om ett ställe att resa till så skulle jag säga Gran Canaria helt underbart ställe, fint, bra service, bra boende och inte allt för långt! finns allt man kan önska

Earplug wrote

Senaste resa: Cypern/Bulgarien

Bästa resa: Flera bra så svårt att pricka någon. Italien har varit överrskande bra.

Sämsta resa: Bulgarien, Sunny Beach. Maten var skit, horor överallt, spyor och fylla. Maffian sköter växlingskontoren, solstolarna och delar av restaurangerna. Stor strand men äckligt skitigt badvatten. Ã…k inte dit om du inte blir bjuden, eller nja, åk inte dit ändå!

Samos är svinbra. Var ska ni bo? Jag var där för några år sedan. Bodde då i Samos stad. Tipset är att ni hyr bil/vespa och tar er runt.

Senaste resan:
Dortmund, Tyskland i samband med fotbolls-VM. Efter det har jag varit på lite festivaler och konserter (Belgien, Norge osv) men de räknas inte tycker jag. Dortmund är en mycket fin stad måste jag säga! Naturen är helt underbar och likaså kulturen!

Sämsta resmålet:
Tallin i slaskväder i januari är ingen höjdare. Gamla stan var dock fin måste jag säga. En fin sommardag är det nog en bra upplevelse.

Bästa resmålet:
Även om jag bara var 14 år vid tillfället så måste jag säga att Thailand är riktigt fint! Om man åker så bör man försöka undvika de mest turistinfekterade orterna och öarna. Surin Beach ett par mil utanför Phuket kan varmt rekommenderas. Även öarna Phi Phi-islands (turistvarning på den dock) och Cho Khai Nok är fruktat fina platser.

Nästa resmål:
München, Salzburg och Innsbruck.
Det blir två veckor i Tyskland och Österrike i husbil med brorsan och två kompisar i samband med EM. Kommer bli en del kulturupplevelser också misstänker jag. Ska bli förbannat trevligt och kul!

Senaste resan:
Thailand. Först var vi 9 dagar i en stad som heter Huahin (östra sidan). En riktigt härlig stad , många fina pubar , allt från svenska till irländska! Sedan åkte vi till Bankok o var där 5 dagar.

Sämsta resmålet:
Bankok utan tvekan ! Ne usch , det var inget vidare alls.. Sjukt dålig luft (avgaser så man håller på att kvävas) , mycket trafik.

Bästa resmålet:
Måste säga Agia Napa (Cypern) när jag var mindre 🙂 Mycket trevlig stad med mycket bad,mat och nöje !

Nästa resmål:
Magaluf eller Thailand

• [raderad]

Bästa resmål: Måste säga att Cypern är ett fantastiskt resmål, inte bara för Agia Napa som många tycks tro. Hyrde bil och hade roadtrip på hela Cypern och fick se ett mycket intressant och exotiskt landskap som hade allt annat än fest. Tyvärr kunde vi inte besöka Farmagusta pga de Turkiska soldaterna som bäst höll vakt just då. Mycket trevligt land, med trevligt folk och vackra hotell i Fig Tree Bay (1 mil utanför Agia Napa) och mycket god mat, framförallt frukostbuffén. Annars rekommenderas det att dyka på Cypern!

Nästa resmål: blir Alanya, Turkiet till sommaren och Thailand till jul.

Drömresemål: Någon som kan berätta något om Trinidad & Tobago, eller det lilla puttelandet Tuvalu (som förövrigt är mina 2 drömresemål)

Här kan ni se hur illa till Tuvalu ligger till i havet Klick

Senaste resan:
Los Angeles. Vi bodde i en liten förort till La med 40 tusen invånare. 400 mord årligen i den förorten och 70% var mexare. På nätterna hörde man folk som sköt med vapen. Var där 4 veckor förra sommaren. Blev turer till las vegas och en del andra roliga saker.

Sämsta resmålet:
Måste varit thailand med tjejen. Bokade en charter till phuket. Iofs skönt med sol och bad, men det var horer och annat pack över allt.

Bästa resmålet:
Lätt Edmonton. Otroligt fin stad. Riktigt trevliga människor och det bästa var att se Edmonton-Dallas när Salo stod. Riktigt kul äventyr.

Nästa resmål:
Em slutspelet i sommar.

Big m , en polare var i tobago i julas. Han sa att det var underbart och riktigt låga priser på rom =).

Senaste resan:
Rhodos, Grekland

Bästa resmålet:
Det får nog bli Kroatien. Riktigt härligt land som erbjuder mycket nöje och god mat. Samos för 2 sommrar sen var heller inte fel. Rekomenderas verkligen!

Nästa resmål:
Malta

Senaste resan:
Alanya

Bästa resmålet:
Thailand / Sydafrika

Nästa resmål:
Thailand , december - januari

Lutar åt att det blir Thailand i sommar. Vi får se vad som händer. Ja, jag vet att det är monsun. Men NÃ…GON här på forumet har promotat landet för mig och jag har kapitulerat. Ser ut att bli tre veckor under juni. Ja, det är under fotbolls-EM, men thailänderna är galna i fussball så det blir nog bra. 8)

Tänkte använda min backpackerväska från Australientrippen, fylla den till 5% och handla ihop resten där nere. Väskan är på 40 liter. En armeväska. Typen är Chimedan.
Ett bra tips för dig som ska backpacka är att gå in på www.terrang.se (f.d. militaryshop.se). Arméprylar är bra prylar och de är strykdåliga. Min Chimedan låg i mitt tält i en sänka en stormig, regnig åsknatt i Australien. Allt var torrt ändå. Bra skit.

Hellraiser wrote

Ser ut att bli tre veckor under juni. Ja, det är under fotbolls-EM, men thailänderna är galna i fussball så det blir nog bra. 8)

Fel,fel,fel dom är spelgalna. Allt som går att lira på liras det på. Men fotboll lär du nog få se 😉. Enjoy

Robin013 wrote
Hellraiser wrote

Ser ut att bli tre veckor under juni. Ja, det är under fotbolls-EM, men thailänderna är galna i fussball så det blir nog bra. 8)

Fel,fel,fel dom är spelgalna. Allt som går att lira på liras det på. Men fotboll lär du nog få se 😉. Enjoy

Touché. Men det är jag också. 8)

brandez wrote

Senaste resan:
Alanya

Vad säger du om Alanya då? Värt eller? Funderar nämligen själv på att åka dit.

emil_e89 wrote
brandez wrote

Senaste resan:
Alanya

Vad säger du om Alanya då? Värt eller? Funderar nämligen själv på att åka dit.

För att kröka, ja!
fanns kanske inte så jättemycket att göra.
Kan ju rekommendera att hyra en bil / mope och dra iväg till Dim Chai (tror det stavas så iaf). Det är kalla källor uppe i bergen, kan vara skönt att komma iväg från sandstranden eller den förbannat varma stenstranden som det inte går att gå på! :evil:

Va i Alanya för ett par år sedan. Turkar är tjatiga och du får knappast en lugn stund när du går på stan om kvällarna. För att få "hjälp" behöver du inte ens gå in i butikerna, de står och väntar på dig utanför!

Ã…ker du dit för att festa så finns det gott om nattklubbar. Om jag inte minns fel så fanns det ställen där dom verkligen gillade att spela hög musik med utgången att det knappt fanns en kotte där inne 🙂 smart affärsidé! Annars kan du ju räkna med böneutrop kl 5 varje morgon!

7 dagar senare

Kan meddela att jag hittade en kanonbiljett till Thailand.
6000 kr t.o.r, 22dagar. Att man sen får fixa eget boende är en parentes. Reser 31/5

brandez wrote

Trevlig resa då! :evil:

Tack! Du får ju ditt lite senare för fan....så ta det bara lugnt, mannen! 8)