Och för att komplettera med lite spekulationer...

Jag tror inte att Fransson är på väg någon annanstans i detta skede. Jag gissar däremot att Fransson och Agenten är intresserade av att hitta någon annan klubb, därav spekulationer både om KHL och Leksand i media. (Intresse finns enligt Agenten från andra klubbar och det är säkert sant.) Jag tror på Hemlin när han säger att det inte är aktuellt att släppa Fransson. Men man ska nog tolka det som "i nuläget". Får man tag på någon annan motsvarande Franssons kaliber (när han är bra) och helst i samma eller yngre ålder så tror jag man utan större invändningar skulle kunna tänkas bryta kontraktet.

Att låta Fransson träna på samma istid men i ett annat hörn av isen känns lite för märkligt... Så jag tror att det i högsta grad handlar om en enklare skada, precis som Bergström skriver.

Function_ wrote

Det som också är intressant är att läsa hemlins kommentar angående Ekbom...

- Viktor genomförde junior-VM på ett bra sätt och återfinns nu i Oskarshamn, men han kommer med all sannolikhet att ansluta till LHC under senare delen av den här säsongen. Därefter väntar ytterligare två år i LHC-tröjan för Viktor, konstaterar en nöjd Hemlin.

Du kan ha rätt i din antydan, men jag tror att det handlar om att man vill ha åtta stycken backar i truppen inför slutspelet.

Någon som saknade Fransson onödiga utvisningar och krångel i egen zon ikväll? Jag gjorde det inte.

köttet wrote

Någon som saknade Fransson onödiga utvisningar och krångel i egen zon ikväll? Jag gjorde det inte.

Nej men jag saknade Phils vanliga onödiga utvisning :wink:

Bara jag som tycker Ekbom var klockren?
Om bara Bozic går från valp till stabil så har vi två kommande stabila Elit-backar där!

Jag var iaf impad av Ekbom - Ta in han nu likagärna!

Raoulito wrote

Om bara Bozic går från valp till stabil så har vi två kommande stabila Elit-backar där!

Mycket bra, men en svala gör ingen sommar. (Känns för övrigt som fel tråd...)

danme wrote
Raoulito wrote

Mycket bra, men en svala gör ingen sommar. (Känns för övrigt som fel tråd...)

Jojo.. Ok, fel tråd eller inte... Såg väl han som Franssons potentiella ersättare, och konstaterade att Ekbom såg ut att klara sig riktigt bra!
Så om Fransson drar vidare står vi inte och faller med en back för lite om Ekbom nu verkar redo!

Fortsätter Ekbom som igår så ser jag ingen plats för Fransson över huvud taget.

köttet wrote

Ja, jag saknar en 23-årig landslagsmeriterad back med uselt självförtroende p.g.a utfrysning av Lener. De misstag och utvisningar du talar om kommer av för lite speltid och ett sargat självförtroende. Johan har framtiden för sig, ung och utvecklingsbar. (precis som Pihl, not)

Däremot skulle jag inte saknat Pihl eller Majesky om de inte spelat. Pihl är långsammare än långsammast och där kan vi snacka onödiga utvisningar. Majesky med sin fysik som inte använder den i spelet är ett annat sorgligt kapitel.

Firsov wrote

Ja, jag saknar en 23-årig landslagsmeriterad back med uselt självförtroende p.g.a utfrysning av Lener. De misstag och utvisningar du talar om kommer av för lite speltid och ett sargat självförtroende. Johan har framtiden för sig, ung och utvecklingsbar. (precis som Pihl, not)

Nä, precis. Vi byter ut Pihl framför mål i box play mot den fysiskt spelande Fransson... Särskilt i slutspelet skulle det säkert vara ett lyckat byte. :roll:

Du kan ju inte jämföra Fransson med Pihl (eller Majesky för den delen). De har liksom inte samma roller i laget.

Fransson inledde ju inte säsongen som "mobbad" eller "utfryst" eller vad ni nu hittar på. Tvärtom så var det hans svaga insats som ledde till minskad speltid. Inte så konstigt om du frågar mig.

Jag tycker sen att det var onödigt av Lener att offentligt kritisera uttagningen av Fransson i landslaget, även om han i sak faktiskt hade rätt. Vilket Franssons insats i 3kr med all tydlighet visade.

För att summera då. Fransson har inte med automatik hamnat utanför laget. Det har han gjort genom att göra upprepade svaga insatser och genom att inte ta de chanser han erbjudits.

Köttet

Ditt inlägg handlade inte om vilken rollen var i laget utan om onödiga utv. och krångel i egen zon. Mitt svar bygger på detsamma. Pihl tar många utvisningar p.g.a. att han inte hänger med längre. Vad gäller Majesky känner jag bara en saknad av hans tidigare fysiska spel som känns som ett munne blott.

Firsov wrote

Ditt inlägg handlade inte om vilken rollen var i laget utan om onödiga utv. och krångel i egen zon. Mitt svar bygger på detsamma. Pihl tar många utvisningar p.g.a. att han inte hänger med längre.

Jag håller delvis med dig här, men skulle inte byta ut Pihl mot Fransson någon dag i veckan.

Vad gäller Majesky känner jag bara en saknad av hans tidigare fysiska spel som känns som ett munne blott.

Fast Ivan har varit lite upp och ner, sett lite stabbig ut, i grundserien. Han brukar komma bättre till sin rätt i slutspelet.

Totalt sett tycker jag dock att laget är felbalanserat på backsidan, och applåderar därför Ekboms inträde. Vi har lite för många tunga pjäser och för lite fart. Fransson har farten, men just inget annat, och det räcker inte till. Där har du anledningen till att jag inte tycker han har en plats i laget.

Firsov wrote

Ja, jag saknar en 23-årig landslagsmeriterad back med uselt självförtroende p.g.a utfrysning av Lener. De misstag och utvisningar du talar om kommer av för lite speltid och ett sargat självförtroende.

Så allt som har att göra med Franssons misslyckande beror på Lener? Inte en enda sak har med Fransson själv att göra?

Firsov wrote

Johan har framtiden för sig, ung och utvecklingsbar. (precis som Pihl, not)

Jamen då så. Ut med Musse också då! Han har ju inte framtiden för sig. Sen kan vi ju kasta ut Jocke, Fransson målvakt, Fernholm, Ivan och så vidare, eftersom deras toppar har varit redan. Va fan, vi bänkar alla och låter juniorerna ta över. Dom är ju i alla fall utvecklingsbara..

Firsov wrote

Däremot skulle jag inte saknat Pihl eller Majesky om de inte spelat. Pihl är långsammare än långsammast [...]

Det låter ju som ett rimligt krav att alla ska vara lika snabba som din favoritspelare för att duga till att få spela i LHC. Det finns andra kvalitéer man måste ha i ett hockeylag med. Man måste, till exempel, kunna tackla, hantera puckarna, inte dra på sig onödiga utvisningar som exempelvis hakningar och man måste prestera och tåla att man blir bänkad för att man är för dålig - inte för att man är "mobbad och utfryst". Upp med händerna, alla ni som hittar något av ovannämnda punkter som Fransson har gjort bättre än de backarna som för närvarande spelar i Clubens matcher.. Tänkte väl det.

Om nu Fransson tycker att han blir utmobbad så kan han ju söka jobb på BRIS istället. Annars är det bara att hålla käften, bita ihop och prestera sig till en plats på isen - eller lämna.

1986

Ja Fransson är en spelare jag gillar, inte min favorit som du tror (idoldyrkan har lagt sig nu i 40-årsåldern :wink: ) men jag gillar det han presterar när han är på topp. Tycker det vore sorgligt att släppa en spelare av hans kaliber. Blir lite fånigt med alla jämförelser med andra spelare i laget, det är inte det jag vill komma till utan kan bara konstatera att vill man bygga ett lag för framtiden och behålla spelare som funnits i cluben ett tag för att få kontunitet är det helt fel att göra sig av med honom.

Har ingenting emot vare sig Pihl eller Majesky men vi kan väl inte se dem som en stomme att bygga framtida lag kring.

Firsov >>

Jag håller delvis med dig om att bygga för framtiden, så länge man inte gör sig av med äldre spelare som fortfarande prestera. Men att räkna med en 23-åring bara för att han är ung, då är det något som inte riktigt stämmer. Man ska prestera också.

1986 wrote

Firsov >>

Jag håller delvis med dig om att bygga för framtiden, så länge man inte gör sig av med äldre spelare som fortfarande prestera. Men att räkna med en 23-åring bara för att han är ung, då är det något som inte riktigt stämmer. Man ska prestera också.

Bra, då är vi helt överens :wink:

Firsov wrote

men jag gillar det han presterar när han är på topp.

Det är just "på topp" som är nyckelordet här. Det sker för sällan. Alldeles för sällan.

Har ingenting emot vare sig Pihl eller Majesky men vi kan väl inte se dem som en stomme att bygga framtida lag kring.

Det är vi helt överens om. Kul att vi är det någon gång. :wink:

Angående Fransson är det bara att instämma med vad som skrivs. Han har fått sina chanser nu och att sitta o lipa till media när man inte spelar bra gör inte situationen bättre. Nu visade Ekbom att han håller på denna nivå så Fransson försvinner nog inom kort. Lite blandade känslor dock, då Fransson i sina bästa stunder är en klassback. Tråkigt nog har han inte förmått att visa det under Slavas tid som tränare och nu är situationen ohållbar.

Majesky har stundtals sätt lite slö ut i år, men Ivan var kung slutspelet 2007 och 2008. Han har en jäkla vinnarskalle och kommer med största sannorlikhet att plocka fram slutspelsformen när det börjar gälla som mest.

Att Fransson har fått dåligt självförtroende är ju inte så konstigt när Lener tog över laget, då han vart bänkad även i Luleå av Lener och flyttade till Frölunda.