Personligen tror jag att Mange är nöjd om han får göra två eller fler år i NHL (dvs tagit en ordinarie plats i NHL) - då har han "visat" att han kan prestera på den nivån. Skulle han sen stå utan kontrakt tror (och hoppas) jag att det inte kommer bli aktuellt med Schweiz/Ryssland utan att han kommer hem till LHC
Inte att förringa Tonys val att stanna i LHC; men Tony hade ju redan bränt sina fingrar borta i Nordamerika så man förstår ju att han inte var så sugen att sitta på bänken i Anaheim (ett av de bättre lagen i NHL som han var bunden till via draft) eller spela AHL.
Tony kom ju samma år till LHC som Mange ("kom tillbaka"), dvs 04-05. Att Mange skulle ge sig av till NHL om han fick ett envägskontrakt var ju föga förvånande med tanke på hans ålder. Det skulle antagligen Tony också gjort, trots yngre ålder.
Men med tanke på att Mange "offrat" 7 år av sin karriär under 90-talet och i väsentlig grad bidragit till klubbens avancemang och kvalificering till elitserien (säsongen efter att han lämnat), så är han väl värd all respekt enligt min mening. Att Mange tog chansen att få spela i elitserien med Frölunda efter åratal i division 1 & 2 med LHC tycker jag inte är så märkligt. Jag hade visserligen önskat att han kommit tillbaka från Frölunda redan till säsongen 03-04, eller ännu hellre ett eller två år tidigare, men att hänga honom för det tycker jag inte är berättigat. (Jag är också osäker på hur kontraktssituationen för hans del såg ut vid den tiden.)