Sanny Lindström wroteEfter 15 säsonger i SHL tillkännagav idag Magnus Johansson att hans imponerande karriär nått sin ände. Hans hockeyresa omfattar bland annat NHL, KHL och 201 matcher för Tre Kronor.
Den Linköpings fostrade backen har haft en imponerande karriär. Hans 447 poäng i SHL är överlägset bäst bland backarna genom tiderna. För att förtydliga hur starka siffror det är så bör man nämna att tvåan Per Gustafsson gjort 104 poäng färre än Johansson.
Inför de matcherna man ställdes mot Magnus Johanssons lag predikade alltid tränarna detsamma.
Smäll på ”Mange”, ligg nära honom och låt han få känna att det blir en jobbig kväll.
Så många som har jagat honom genom åren, så många som försökt att tackla.
Ingen har lyckats.
Men sin spelintelligens har han legat steget före sina motståndare och undvikit tacklingar och fysiskt spel.
Jag har själv fått spela tillsammans med ”Mange” under flertalet landskamper.
Hans sympatiska sida ingav stort förtroende vilket gjorde honom till en omtyckt och stark ledare i omklädningsrummet. Han pratade inte mycket, de gånger han väl gjorde det så lyssnade alla.
I en av mina första landskamperna spelade jag tillsammans med ”Mange”. Jag vet inte om han såg att jag var väldigt nervös. Minns fortfarande hans lugn och orden som etsat sig fast och säger en del om hans storhet både på och utanför isen.
”Får du problem kan du spela pucken till mig, jag är alltid öppen”
När jag själv blev kapten var faktiskt Magnus Johansson en av mina förebilder.
Hans intresse för sin omgivning där han alltid gav tid och uppmärksamhet var något jag försökte ta fasta på.
Hur mycket jag än skriver och hur många superlativ jag än pressar in kommer ändå inte räcka till för att förklara hans storhet.
Tröja nummer sju kommer att hänga fint uppe i taket i Saab Arena framåt hösten.
Tack för showen ”Mange”, du har alltid varit en förebild.