Han har vart i LHC under 15 säsonger, vart kapten 8 säsonger, vunnit Guldpucken och Guldhjälmen som Linköping spelare. #7 ska upp i taket, ingen att diskuteras i min bok.
Idén om att kaptenerna skulle ha #7 i fortsättningen tycker jag inte om. Och de av samma anlednings som jag stör mig på att McDonell har #3. Forwards ska inte ha #3 och inte #7 för den delen heller. Det är backnummer. #1 är målvaktsnummer. #2, #3, #4, #5, #6, #7 är backnummer. #2 #3 och möjligen #4 för defensiva backar, #5 för tvåvägsbackar, #7 för offensiva backar. Fast det här sista är mindre viktigt.
Det är likadant i fotboll. 2, 3, 4, 5 är till för backar. 7 ska spela på kanten. 9 kan vara kant, släpande eller längst fram (även om forwardsplatsen heter nummer 9 rollen så funkar de andra också). 10 ska största offensiva stjärnan ha så länge det inte är en kantspelare. Alltså offensiv mitt (nummer 10) eller anfallare. 11 är till för mannen längst fram.
Så nej tack till #7 på alla våra kaptener så länge vi inte tänker satsa på back-kaptener 😉 McDonell får gärna också byta nummer!