Agenten Patrik Aronsson har hört av sig till Corren och redogjort för sin syn på ärendet. Bergstens artikel verkar bara finnas i pappers-Corren idag 4 maj. Det grundläggande försvaret verkar för hans del ligga i att det inte varit "någon budgivning mellan klubbar" och mao så har det inte funnits något bud "att matcha". Det låter lite ihåligt, tycker jag.
Men det framkommer lite annat också. Under kvartsfinalen mot Frölunda så fick tydligen LHC ett "erbjudande" om att ta hem Junland. Det tackade LHC då nej till och Hemlin kommenterade det också i samband med Slutsnacket med att "skulle Junland vilja komma hem från NHL nu, så skulle hans prislapp ligga långt över vad vår budget klarar" (typ).
Agenten menar nu att Färjestad har fått "ett avtalsförslag på samma nivå" som det LHC fick. (Därifrån kanske ryktena om 170 kkr resp 200 kkr kommer.) Färjestad valde att nappa på förslaget och man var redan "långt gångna" när agenten behagade ta kontakt med LHC på nytt. Mao, så var han säkert inte så intresserad av att blanda in LHC på nytt igen - speciellt inte om det inte skulle ge någon ytterligare förtjänst (för hans del).
I mina öron låter det som att LHC möjligen klantat sig lite initialt genom att inte varit hetare. Men skulle jag ha varit i Hemlins kavaj så hade jag nog ändå förväntat mig att agenten skulle återkomma fler gånger. Att sedan gå vidare och förhandla med FBK så att övergången kan sägas vara "långt gången" innan LHC får höra om det och ges en chans att reagera är ju enormt klandervärt när det gäller agenten. (I "normala", okontroversiella övergångar så är det säkert helt rätt, men i såna här fall så har han ett stort ansvar att se till sin klients bästa både på kort och lång sikt.) Att agenten väljer att inte ta Hemlin på allvar när han varit tydlig med att "matcha alla andra bud" och hänvisa till att det inte var någon "budgivning" är han värd en fet smäll för. Han är också skyldig att informera Junland om hur förhandlingssituationen ser ut. Av Junlands uttalanden att döma, så är det möjligt att Junland inte varit korrekt informerad om situationen vilket skulle vara mycket klandervärt. Junland måste också ha enormt dåligt självförtroende om han på fullaste allvar tror att LHC inte skulle kunna ordna fram de resurser som krävdes för att få hem honom. Och det verkar ju ändå inte som att han varit direkt angelägen om att få representera LHC.