Jag fixade en liten felsökningsguide/hjälp till ett annat forum, jag ka nlika hjärna skriva de nhär också. 🙂
Ifall du har problem med att starta eller se på en stream, kolla gärna igenom dessa tips först innan du frågar.
Ha version 2.0.4 av SopCast (INTE 3.0 då den är buggig), samt senaste versionen av VLC installerade.
Händer det inget när du trycker på matchlänken, skriv länkadressen (sop://broker.sopcast.com:3912/kanalnummer) i webbläsaren och tryck enter, SopCast öppnar då upp streamen.
Ifall du har Windows Vista kan du vara tvungen att kopiera in länkadressen direkt in i SopCast.
Står det Channel offline betyder det att kanalen inte är uppe för tillfället, det kan bero på att matchen inte startat ännu men även att streamaren har problem som gör att han inte kan streama för tillfället. Men bli inte oroliga ifall streamen inte är uppe 5 min efter utsatt tid, det är inte alltid möjligt att få upp den exakt i tid.
Can not retrieve data beror i regel på att anslutningen till SopCasts servrar, streamaren eller de andra tittarna är för dålig. Det enda du kan göra är att testa igen och hoppas på att det funkar senare.
Får du upp en svart bild i SopCast är det troligtvis så att VLC ett måste för att se streamen, instruktioner för att använda VLC finns i första posten.
Du kan även sätta VLC som default player genom att starta SopCast >> logga in >> Option >> Use my own default media player >> skriv in C:\Program\VideoLAN\VLC\vlc.exe (om du inte har VLC installerat på annan plats). Sen behöver du bara trycka på de 2 fyrkanterna som överlappar varandra, 2 snäpp till vänster om play-knappen.
Ett par korta tips när man kollar:
Stäng av alla nedladdningar och annat som slukar din uppkoppling, streamarna är beroende av att alla laddar upp, precis som folk måste seeda för att man ska ha möjlighet att ladda ned en torrent.
Hoppa inte in och ut mellan kanalerna.
Kolla inte på en stream din uppkoppling inte kan hantera, har du 400 kb/s kolla inte på en stream med bitraten 700 kb/s då du drar ned streamen för dig själv och alla andra.