Jag var nog en av många som räknade ut Tre Kronor redan inför OS och senare VM ifjol. Skillnaden mot tidigare år och sedan framgångarna äntligen börjar komma heter: Bengt.Ã…ke Gustavsson. Vi minns alla att Hardy Nilsson kunde ta med endast NHL-proffs till VM och OS och likt förbannat blev det skit av det. Bengt-Ã…ke vet exakt hur man bygger ett lag och vilka spelare och personligheter man ska ha för att få det att fungera. (Borde förövrigt vara därför Honken inte är med)
Jag finner det mer intressant att se att ett "Svenskt" VM-lag representerar Sverige än NHL-proffs som egentligen skiter i det och dessutom inte ens vill vara där. Sveriges VM-lag består av spelare som vill vara där, som kommer göra sitt yttersta för att gå hela vägen om det så fan kostar en eller två tänder. Jag räknar inte ut Tre Kronor än. Man kanske inte har namnen och stjärnorna, men å andra sidan är det inte det som man vinner VM på. Det enda negativa jag kan hitta är ju målvaktssidan just nu, men å andra sidan hur många gånger blev inte Sverige uträknade förra året? Man får vänta och se tills matcherna mot Ryssland och Finland är avklarade för det är då vi får se värdemätaren. Det är inte laget på pappret som vinner VM.
Bengt-Ã…ke har tagit ut det här laget för att han ser att det här laget har bäst chanser att gå som längst. Och jag tror också på det. Misstaget skulle väl vara att man tackade nej till Tellqvist för att man hoppades på någon av de andra.
Till alla som saknar NHL-proffs:
Vancouver ligger under med 3-1 i matcher mot Anaheim. På torsdagen kan följande spelare bli lediga:
Markus Näslund, Daniel och Henrik Sedin, Mattias Öhlund och Alexander Edler. En annan bekant som också kan komma till VM är ju Brendan Morrisson.
Har man annars extrem tur kan Detroit åka ur Stanley Cup på lördag tidigast då man nu ligger under med 2-1 i matcher. Då blir följande lediga:
Johan Franzén, Tomas Holmström, Niklas Kronwall (skadad?), Nicklas Lidström, Andreas Lilja, Mikael Samuelsson och Henrik Zetterberg.