Oddsen att man bänkar den högst avlönade backen är inte så stora. Och det gäller spelartruppen i allmänhet. Man bänkar inte det dyraste i första taget, så enkelt är det. Har ni någonsin sett Tony eller Mange bli bänkad? Eller någon annan dyr spelare? Det är alltid de yngre som bänkas först, trots att det kan finnas spelare som är mycket sämre. Men det handlar om ekonomi och att man vill ha s.k "valuta för pengarna". Konstigt kan tyckas men det verkar funka så i alla lag utom Brynäs.
En scout, ja absolut. Det är faktiskt dags redan nu att titta på nyförvärv inför kommande säsonger. Jag är väldigt sur över att man missade både Linus Klasen och Fabian Brunnström. Vad fick vi istället? Nej jag tycker man ska hålla större koll på stockholmsregionen i Allsvenskan och framförallt Allsvenskan i stort. Det finns många talanger i de allsvenska klubbarna där som kanske inte alltid är sugna på att spela i Djurgården och Södertälje. Men att dessa väljer de lagen beror ju på att spelarna VET att där får man istid. I LHC hamnar man i fjärdelinen eller blir utlånad och sedan syns man aldrig till mer. Och det handlar inte om att vi överlag har ett så in i helsickes bra lag att dem inte platsar utan det har till stor del att göra med lönesituationen att det finns spelare som alltid har sin plats och går säker trots riktigt dåliga insatser och det tycker jag är rent ut sagt förjävligt. Det har förekommit många år i LHC och CG och JJ fick chansen först när skadesituationen var ohållbar. Ska det behöva vara så?
Har listat några punkter jag vill att man ska bli bättre på:
- Scoutingen.
Börja scouta spelare tidigare inför kommande säsonger och titta mycket för framtiden och inte bara på spets ett år i taget. I år fick vi sitta med skägget i brevlådan när alla backar försvann när vi spelade SM-final. Använd huvudet och ha i beräkning och beredskap att man kan tappa många stöttepelare och inte när det redan har inträffat.
- Se inte mellan fingrarna.
Jag tror även Janne är för snäll och har svårt att bänka dyra spelare som inte presterar, men det kan också bero på vad LHC säger innanför väggarna. Det ska inte spela någon roll om du heter Joakim Eriksson och tjänar 100 000 i månaden. Är Patrik Zackrisson med 25 000 bättre så ska han spela.
- Scouta inför framtiden
LHCs framtid då? Vad har vi? Vi har många stjärnor. Men sedan då? Vi har Engstrand, Ylven, Zackrisson och Olausson. Jag räknar inte Lauritzen som ung. Hur hög klass håller samtliga utom Zackrisson egentligen? Vad har vi sett? Har de fått en ärlig chans? LHC måste ta sig ut i Sverige och verkligen knyta upp spelare som Klasen, Dick Axelsson och Brunnström.