Hej Alla!
Jag heter Anders, och jobbar som ordningsvakt på Cloetta Center!
(Jag är den enda som har någon form av hår av betydande rang och glasögon... ni vet nog vem jag är.)
Jag har precis registerat mig här på erat forum därför att jag inser att "våran" (läs ordningsvakterna) närvaro här på forumet skulle underlätta vårat sammarbete betydligt.
Jag svarar gärna på generella frågor och är här för att diskuteras med.
Dock har jag på förväg bestämt mig för vissa regler som jag kommer att hålla så hårt jag kan på, och dessa är följande:
Jag diskuterar ALDRIG ett ingripande/en händelse som jag personligen inte har varit aktiv i.
Meningslös och okonsruktiv kritik ignorerar jag fullständigt.
Personliga påhopp samt kollektiva påhopp mot "säkerhetsorganisationen" blundar jag oxå för.
Jag ska nu försöka ge lite svar och reflektioner på händelserna i torsdags, som den här tråden handlar om.
Lkpg_B:
Nej dom sa att jag blev utslängd för att jag pekade finger mot borta klacken,det vare deras skäl att slänga ut mig.
Detta var Polisens beslut, jag personligen var inte inblandad i just den händelsen, men vad jag fick höra var att du pekade finger under en längre period, inte ett par enstaka gånger.
Anlednigen till att jag ens tar upp just det här inlägget är att du sa att du inte fick någon vettig förklaring.
Jag låter det vara osagt om huruvida det var rätt eller inte att plocka ut dig ur arenan.
Majoren:
En vakt vart ju utslängd för att ha användt övervåld idag och tre personer från ståplats fick väl tillbringa kvällen i häktet, samt att 3-4 personer vart utslängda från matchen...hur kan man tillåta att sånt här händer, varför reagerar inte folk?
Givetvis blev ingen vakt utslängd.
"Övervåld" är någon som beslutas om i en rättegång, inget som avgörs på plats så att säga.
Så vitt jag vet så blev 1 person avvisad från arenan, 1 gripen för våld och hot mot tjänsteman samt 2st personer omhändertagna enligt PL13. (Mycket möjligt att fler blev avvisade, men det är inget jag känner till något om.)
Lkpg_B:
Jag var inte en av dom,jag hade redan innan blivit utslängd,så jag vet inte vad som hände men jag bevittnade en hel del övervåld av både poliser samt vakter då jag stod kvar utanför arenan och väntade på mina polare som var kvar därinne.Men vad jag såg av övervåldet var när en vakt satt på en kille och den andra slog han med batongen i huvudet och det är lite av vad jag hört också,såg inte riktigt vad som hände,så jag fick höra lite efteråt av dom som sett och hört det.
Detta är inte bara osant, utan rent löjligt och frågan är om det inte räcker för ett åtal av någon sort... kanske är värt att fundera på.
Givetvis så satt ingen vakt på någon utanför medan en annan slog honom i huvudet med batongen. :shock:
Jag var med utanför och följande är vad jag såg:
Jag och en kollega höll en kille framåtböjd, han bar handfängsel och var gripen, misstänkt för våld mot tjänsteman (x2), hot mot tjänsteman (x2) samt våldsamt motstånd.
En kollega stod snett bakom mig till höger och "lutade" en fängslad person mot en stolpe, personen var omhändertagen enligt PL13.
Rakt bakom mig stod En polis och en Ordningsvakt och höll löst i armarna på en person som var omhändertagen enligt PL13
Detta är vad som hände utanför arenan, inget annat. (under tiden som jag befann mig där, vilket var tills allt var "lugnt").
Så länge du inte kan skaffa fram någon form av bevis (personen, bilder, anmälan...) så kallar jag dig lögnare. Jag tål mycket, och förväntar mig mycket kritik här på forumet, men det du skrev är så pass grovt att jag ser det som en direkt förolämpning mot mig samt mot hela min yrkeskår i helhet.
Thule:
Känns inte riktigt som att det håller för att slänga ut någon från arenan.
Hur skulle det då se ut på ett stockholmsderby på Råsunda mellan DIF och AIK om slänger ut 10 000 pers för att dom pekar finger och "utgör en fara för ordningen" ?
Som sagt, jag är skeptisk till att det håller..
Allt är inte vitt eller svart...
Vad tror du skulle hända om man slängde ut 10000 pers? Det skulle inte göra säkerheten bättre i alla fall.
Forza_Cluben:
Polis och vakt är ett yrke med laglig kriminalitet. De väljer jobbet för att få använda våld med lagen bakom sig.
Tja.. vad ska jag säga... :shock:
Asplund #77:
Även kirurger gör och då får de en varning eller blir av med jobbet men det verkar inte funka så bland vakter och poliser.
Jodå, både poliser och ordningsvakter kan få både varningar och avstängnigar/avsked.
Vad som behövs är anmälningar samt fällande dommar (tror jag, varning kan kanske ev. utfärdas utan fällande dom.)
Forza_Cluben:
Slutsattsen är alltså att det är samma jävla människor som sitter bakom sköldar och bankar på oskyldigt folk, som bråkar och slåss i samband med matcher. Skillnaden är att vakter och polis, gör det med säkerhet och med lagen bakom sig. De skadar sig knappt och kan med glädje banka på av all sin kraft.
Nu talar jag bara för mig själv, samt dom dom kollegor jag känner personligen...
Samtliga av oss skulle helt klart föredra att äta korv, dricka kaffe och titta på Sveriges bästa hockeylag spela sig fram till SM-Guld, än att stå och tjata, böka gnöla och brottas. Så enkelt är det.
För varje ingripande vi gör ökar risken markant att vi skadar oss själva och/eller motpart.
Våld ingår i vårat jobb oavsett om vi vill eller inte.
Forza_Cluben:
LHC-DIF är ett bra exempel. Jag står längst ner mot räcket vid periodpausen. I samma veva ska polisen få förstärkning mot aggresiva djurgårdare. Två vakter kommer fram till mig och säger, med nonchalant stil "flytta på dig". Jag, som inte ger mig i första taget frågar då av vilken anledning jag ska göra det. En av vakterna säger då med samma attityd "FÖR ATT DU STÃ…R PÃ… MIN PLATS, FÖRSVINN" och drar batong för att banka mig om jag inte lyder.
LHC-DIF är aldrig ett bra exempel, av flera anledningar. Inget jag tänker gå in på allt för djupt i den här tråden dock.
Men efter vad du skriver så kan jag generellt säga följande:
Ordningsvakten(/erna) var under en kraftig stress, en form av stress som i princip ingen av oss är vana vid. Detta var för dom flesta av oss en helt ny situation.
Just att formulera sig som "FÖR ATT DU STÃ…R PÃ… MIN PLATS, FÖRSVINN" är kanske inte lämpligt, men som jag skrev ovan, situationen var ovanlig...
Jag varken försvarar eller dömmer vakten för hans handlande eftersom det inte var jag, men jag vet hur jag reagerar i ovanligt stressade situationer.
Sen kan man ju fråga sig varför du prompt var tvungen att argumentera med ordningsvakterna? Var det inte uppenbart varför dom ville att du skulle flytta på dig? Du hade ju redan uppmärksammat att djurgårdarna var av det otrevligare slaget, samt att polis var på väg att få förstärkning för att kunnna skydda er.
Dessa var dom punkter som jag precis har besvarat är dom som fångade mitt öga när jag bläddrade igenom tråden.
Jag ska som sagt försöka vara så aktiv som möjligt här på forumet och ska försöka besvara frågor som dyker upp.
/Anders