Danme: Jag har aldrig tänkt på att det låter som "tuff-tuff". Haha. Men det kanske det gör. Annars tycker jag nog att namnet är lite fyndigt, med en LinköpingsLänk - Link-Link. Men visst, det är ju inte i ssshecka Götet vi bor.
100%: Det är jag som ska tacka. =)
Ja, du har naturligtvis rätt i att det kanske inte är så snyggt med el-trådar överallt. Men jag tycker nog inte att den är värre än med berg-o-dal-spår som man får över hela staden med ett spårtaxisystem. Ett spårtaxisystem gör ju faktist ett större intrång i miljön än vad spårvagnsledningar gör. Det är naturligtvis individuellt hur man tycker där. Jag tror att man skulle kunna göra spårtaxikonceptet mycket snyggare egentligen. Men om Linköpings kommun skulle satsa på spårtaxi så skulle de naturligtvis inte förstå bättre än att de satsade på de fula som finns idag.
Spårtaxins intrång på Vasavägen
Dagens spårvagnar
I franska Nice anväder man sig av spårvagnar som går har batterier. Med sådana vagnar kan man skippa eltrådar över kortare sträckor. Nice är, vad jag vet, den första staden med det här konceptet och det är ganska nytt. Så det är ju möjligt att ett sådant system skulle kunna förbättras och installeras I Linköping. Då skulle man kunna slippa att bygga trådar i innerstaden, där man samkör på allmänna gator.