Jag tänkte starta en tråd angående debatten om stadens utveckling som finns i andra medier. Jag tycker att det är intressant att höra vad Ni tycker om utbyggnader och satsningar i Linköping. Nytt resecentrum, ny fotbollsarena, höghus i staden mm.
Det mest omtalade projektet just nu är placering av ett eventuellt nytt resecentrum. Frågan är: berhöver vi ett nytt resecentrum, och vart ska det i såfall ligga och hur ska det se ut? En kostnad på mellan 2 och 3,5 miljarder kronor. (Turning torso kostade totalt 4 miljader)
Själv har jag blivit en stark anhängare till "stångåalternativet", dvs en placering mellan Ljunkan och Stångån. Imorgon, tisdag, ska ledarna i kommunen klubba en placering och mycket talar för att det blir en flytt till andra sidan ån.
Det är många dock som är motståndare till en flytt. Att folk som behöver flytta (de 6-9 villorna vid ljunkan) är emot detta förslag förstår jag fullt ut, men ibland måsta man offra lite för den stora massan. De lär väl få en ganska bra peng för tomterna + erbjudas förtur i tomtkön mm. Nu går även byggerherren för TornbyCity, Gunnar Sundbaum, ut i corren och tycker att der är ett dåligt alternativ. Inte helt oväntat kanske, eftersom han använder "närheten till resecentrum" i sin marknadsföring för sitt projekt i Tornet.
Resecetrumet kommer ändå vid flytt inte att komma längre ifrån centrum för oss. Det blir snarare kortare väg från många ställen i city. Man ska bygga om bron vid brandstationen (som för övrigt enligt rykten ska flyttas till Kallersta för att tomten ska bebyggas med bostäder och ev. saluhall) för gång, cykel och kollektivtrafik så att man kan ta den vägen direkt till resecentrum. Man har även i planerna att utnyttja Stångåns östra strand till gästhamn och dockning för kanalbåtarna i direkt anslutning till resecentrumet.
Så, vad har ni för åsikter?