Vanligtvis är jag inte så förtjust att blanda in religion eller politik i samma andetag som sport - men här gör jag ett undantag då jag kokar av ilska: Hockeydomare avstängd - lade upp en karikatyr av Muhammed på Facebook,
Vi kan diskutera lämpligheten att göra såhär eller inte i år och dagar, men det har absolut inget med sakfrågan att göra. För det här är ju för fan ett skämt! Sverige är en demokrati, vi har dessutom yttrandefrihet i det här landet. Det innebär (eller snarare, ska innebära) att varje människa har rätt att yttra sig, oavsett om det är på skämt eller inte - så länge som det inte är något brottsligt. I Sverige är det inget brott att lägga upp tecknade bilder på internet - så vad är problemet? Att folk i ett annat land inte tycker om det gör det väl knappast till en anledning till varför domaren ska "ta time-out i samråd med hockeyförbundet".
Vadå "i samråd"? Bullshit! Är det någon som på fullaste allvar tror att domaren i fråga tyckte det var en vettig idé att ta semester på obestämd tid? Så in i helvetes jävla mjäkigt och töntigt att förbundet inte ens vågar stå för att de är fega ynkryggar som mer eller mindre gör det omöjligt för domaren att fortsätta på sitt jobb, där domaren dessutom inte har gjort något brottsligt. Han har inte våldfört sig på småbarn eller dödat någon, han har inte heller pratat om utrotelse av folkslag eller dylikt. Han har publicerat en tecknad bild, och lever i ett land där yttrandefrihet råder. Sen när är det en grund för att få vara ledig?
Hockeyförbundet lever tyvärr efter samhällets normer istället för samhällets lagar (Lex Huselius/Tallinder/Lilja är väl ett bra exempel på det), vilket dessvärre verkar vara en verklighet i dagens samhälle. Yttrandefrihet gäller visst bara om man talar som Sven Svensson gör, och yttrandefrihet är inte längre skyddet för oss medborgare för att kunna uttrycka våra åsikter utan att det leder till en negativ, materiell konsekvens. Det är så sjukt bedrövligt så att jag inte finner ord för det (man blir mörkrädd, men snart täcker väl inte yttrandefriheten det ordet heller). Det är pinsamt att det inte har ett dugg med arbetsinsatser/arbetskapacitet och/eller arbetsmiljö att göra, nu får du inte ens uttrycka dig för då är du en dålig representant och medborgare. Om det är tänkt att vara humoristiskt, det spelar heller ingen roll. Det har blivit en skymf att utöva sina rättigheter i det här landet, och det är tamejfan bedrövligt.
Men - vänta lite! Hockeyförbundet lyckas också göra bort sig ytterligare en gång:
Aftonbladet wroteFörbundscheferna ska också ha pressat domaren om han var rasist – vilket han bestämt ska ha nekat till.
Aaahrg! Här skriver jag inte vad jag tycker, utan tänker istället onda tankar och drömmer mig bort till Utopia en stund.
Domaren borde gå till domstol med det här. Så här får det fan inte gå till. Samhället kan inte få se ut såhär år 2011, och Hockeyligan bör få en skarp reprimand för det här.