Jag inleder med att upprepa något jag skrev på Facebook för ett tag sedan. Detta efter något tjafs mellan något fotbollslag och dess fans. Det var något i stil med: "Ingen proffsidrottare ska ställa krav på, eller kritisera, sina supportrars engagemang. Vi är där för att vi gillar er. Ni är där för att vi betalar er."
Det finns ur mitt perspektiv inga som helst rimliga anledningar för LHC att ställa krav på sina supportrars engagemang. Undantaget är förstås självklarheter som att det inte är okej att tutta eld på arenan och så vidare. Men det här ska inte läsas fundamentalisktiskt utan tolkas som att det är vi, de betalande fansen, som någonstans i slutänden betalar de pengar som spelarna får för att göra sitt jobb. Det ska dom göra oavsett om spelplatsen är CC med 8500 personer på läktaren, eller BOB-hallen i Kumla med 437 betalande. För faan... Huddinge spelar inför 40 pers. Dom kan prestera bra hockey ändå.
Som jag ser det finns det alltså ingen substans i diskussionen om supportrarnas ansvar för att resultat på isen. Inget alls.
Därmed inte sagt att fansen bara har rätt att kräva ditt eller datt av föreningen hur som helst. Men det är som överallt annat ett givande och tagande. Det går inte att jämföra rakt av med vilken som helst affärsuppgörelse eftersom det i supportersammanhang är väldigt mycker mer känslor inblandade än om det gäller ett köp av en begagnad bil. LHC lever, eller har i alla fall levt, högt på att vi som fans har en kärlek till laget och är beredda att stå ut med fel spelriktning, taskig service, vattnig öl och vad det nu kan vara, eftersom kärleken till laget är större än det där. Men någonstans har det uppenbarligen gått för långt. Även om kärleken till laget är mer eller mindre villkorslös så är det inte samma sak som att viljan att betala för att få se laget spel är lika villkorslös.
Å andra sidan kan LHC inte tillmötesgå vilka krav som helst. Men det som nu måste hända är att man sätter sig ner och lägger sina önskemål på bordet. Vad vill vi ha av LHC? Vad vill LHC ha av oss? Någonstans ska man väl ändå kunna enas...
Jag kan ha fel, men min känsla är ändå att LHC inte precis inbjudit till någon dialog förrän det blivit riktigt infekterat och upphetsat. Det är dumt, och något att dra lärdom av inför framtiden.