daniel wroteDet är naturligtvis inte WLs uppgift att slänga ut bråkstakar från läktarna (sånt sköter ju ordningsmakten som bekant) men WL bör ta tydligt avstånd från all form av huliganism. Att officiellt delta i en aktion som stöder dessa individer känns oerhört korkat om man vill Clubens bästa.
Nu råkar det vara så att aktionen inte handlade om avstängda "huliganer", utan avstängda SUPPORTRAR.
Hade det här handlat om att supportrarna inte accepterade några avstängningar så skulle väl det ha varit budskapet? Det stod, både i uttalandet och på banderollerna, att det handlar om oskyldiga. Att man börjar snacka om att man då accepterar våld på läktaren och annat dravel är totalt skitsnack. När var det senast slagsmål i CC? Någon?
Jag stod/står inte bakom aktionen för att jag tycker att folk ska få göra vad fan de vill, när de vill. Däremot accepterar jag inte att folk som inte gör/gjort något blir utslängda och/eller avstängda för något som de inte har gjort, eller något som inte ens borde rendera i en avstängning.
En läktaraktion är inte huliganism. Att bli avstängd utan att ens varit delaktig i ett slagsmål är inte huliganism.
Dessutom är det inte WL:s uppgift att uttala sig för supportrar som inte är med i WL. Folk snackar om att WL ska ta ansvar - och det ska de - men det ska de främst göra för sina egna. Det är inte många incidenter de senaste åren där WL-medlemmar har varit involverade.
Aktionen sattes i bruk av supportrar från ALLA håll - inte WL. Om folk tvekar att vara med i WL utifrån dessa premisser, så kanske det är läge att gå en kurs i källkritik.
Oavsett vad man tycker om aktionens slagkraft (lyckat/misslyckat) så kanske det är dags att inse att det här inte gjordes för att situationen har varit dålig "i några dagar". Det här har varit dåligt i mer än tio år. När Mike därför säger att han "inte har en aning om vad det här handlar om" så är det en ren och skär lögn. En skenmanöver för att rikta blickarna åt annat håll.
Det är ynkligt att folk ifrågasätter "Utan oss - inget LHC", men inte har några som helst problem med att ställa sig bakom Clubens "tillsammans är vi starka". Eller, ja: "Media Markt + Cluben = Dream Team". Man har nämligen inte någon problem med att byta ut det budskapet för lite flis, men det ska jävlar i mig användas som ett mantra när någon annan upplevs göra något galet.
Och SJÄLVKLART är LHC inget utan oss. Men var står det att "oss" är de enda som behövs för LHC? Ingenstans - det är NI som gör den tolkningen. Alla står för sin bit, men ståplatspubliken (de som bidrar) står för en av de absolut viktigaste bitarna - stämningen.
Tillägg: jag står bakom aktionen av ytterligare ett annat skäl: säkerheten för ALLA i arenan. Ni som var på DIF-matchen 07, eller mot AIK senast, borde också stå bakom det faktumet att LHC:s säkerhetsansvarige inte bör få sitta på sitt jobb. En snubbe som, för övrigt, inte FÅR uttala sig i media. Efter AIK-matchen fick Mäki svara på frågor. Det borde väl säga en del, va?
BK Robbi wroteEdit: Givetvis ska WL kunna ställa motsvarande frågor och krav på LHC. Vad förväntar ni er av oss? Vad är acceptabelt och inte i era ögon? Hur gör vi för att komma vidare med gemensamma målsättningar?
Problemet är att när de gör/har gjort det (och här kan jag uttala mig från egen erfarenhet) säger LHC "Jaja, vi fixar det, inga problem" men gör absolut ingenting efter det.
LHC har klagat på bristen på dialog. När WL lade fram att dialogen mellan Cluben och Wl var dålig (i samband med DIF-matchen 2007) svarade LHC med stridsåtgärder (spelare som inte fick prata med fans, länkar som togs bort, hockeymatch mellan WL och vakter - bland annat. Då var det inte en jävel som klagade på bristen på dialog. Men så fort fansen blir utmålade så är det en viktig sak (den sista meningen är riktad till alla)?
Fager wroteDe är fortfarande supportrar? Alla har sin syn på "Clubens bästa". Vissa anser att sjunga högst är för Clubens bästa, andra anser att det snyggaste tifot är för Clubens bästa, andra anser att vara "trevligast" är för Clubens bästa, och vissa som i det här fallet tycker att slåss på gatan är för Clubens bästa. Alla har olika uppfattningar, eller blandningar utav dem.
Orka hänga ut några bara för att deras syn på vad som är bäst är annorlunda jämfört med dina egna. De gör det de gör för föreningen.
Plus jävla ett! Och en sak ska vi vara väldigt tydliga med: Majoriteten av de som hävdar att andra "inte är supportrar" är de som INTE står bakom aktionen.
Här spekulerar jag, men det skulle verkligen inte förvåna mig om en stor mängd av dessa människor också står/sitter tysta på matcherna/den matchen de går på, men som ändå inte har något som helst problem med att klaga på dålig stämning eller dylikt.