ang flytten av klacken känns ju kortsidan(familjestå, bortastå) som ett givet alternativ, enligt mig är det precis där en klack ska vara placerad. Tifogruppen får större yta att leka på, så vi kommer kunna göra fetare arrangemang.
Man får antagligen igång folket från familjestå också och vi vet ju att bra drag lockar mer folk och mer folk ger bättre drag osv osv.
Sedan förstår jag inte riktigt varför man skulle flytta upp bortaklacken till andra etage eller något annat stället. Nuvarande hemmaklacken är ju i princip gjord för att ha bortasupportar på.
Det är inga problem med att spärra av ordentligt och göra säkerhetzoner, "vaktrummet" som ligger ovanför ståplats gör det enkelt att skicka ner vakter om det skulle bli stökigt, vi slipper ha så många vakter runt oss, som jag har förstått att vissa uppfattar som hotfullt och provocerande, något som jag helt klart köper, det är väl ändå ganska ovanligt att vi härjar runt o provocerar( jfr ex DIF)
Sen blir det ju även enklare att slussa bortasupportrarna in och ut ur arenan, bussen parkerar ju de ändå precis utanför, dessutom går det att spärra in dom med tillgång till kiosk, toaletter och rökruta.
Detta alternativ skulle helt klart vara de billigaste, gallerna nere i korridorerna sitter redan där, staketet runt nuvarande bortastå går att att använda, man behöver inte flytta/ta bort några sittplatser och tar heller ingen direkt tid att genomföra