moni wroteUrsäkta, men skojar ni nu? Eller är det sånt där modernt ironiskt, som jag inte fattar?
Läs 1986 inlägg här ovan!! Det mest vettiga och sanna jag läst här på länge.
Som sagt, valet är fritt! Ställ dej i klacken och lev rövare, om du inte vill det, så finns det andra platser och stå på!
Svårare än så är det väl inte?!?
...och det har fungerat bra hitills tycker du????? Nä jag är helt med på Markus linje att det behövs både "skäll" och uppmuntran för att få tillbaka en vettig läktarkultur. Jag anser att det blivit lite för mkt "klacken mot övriga publiken" kultur i lkpg vilket också har påverkat nyrekryteringen. Folks åsikter om klacken är ju inte den bästa och det är klart att folk inte blir sugna att ställa sig bland människor som de hör andra snacka massa skit om. Det händer ju nästan aldrig att jag får en positiv kommentar när jag berättar för någon att jag står i klacken. I stället får jag nästan alltid förklara hur jag kan göra det. Dock vet jag att detta är en skitsvår balansgång mellan att bli "folklig" och "never mind the bollocks". Men jag måste säga att jag ganska ofta får känslan av att de som skriker högst efter att det skall bli som förr ändå aldrig kommer komma tillbaka till stå (utom på BITD) utan mest gillar att klaga på allt.
En annan sak jag tänkt på är att man i cc inte är alls lika anonym som i stångebro. Jag tror tyvärr att det är många som tycker det kan vara pinsamt att stå och skrika när en massa folk ser en och i vissa fall tom ser ner på en för att man står där. Speciellt vet jag att många människor, och då i synnerhet äldre personer, inte vill bli förknippade med ramsor som sjungs mot tex per-åge, eller när någon blir utvisad, ja ni hajjar.. Det är liksom inte många som tycker att det är tufft och häftigt.
Tycker även att det under en längre tid har saknats äldre ledarfigurer i klacken som stannar kvar och jobbar långsiktigt. Det är ju ett faktum att man år efter år såg samma frontfigurer under tiden i stångebro. Jag tycker det finns många bra tendenser hos de som är aktiva nu och om ert engagemang håller i sig över ett par år är jag säker på att det kommer göra skillnad. Folk behöver äldre att se upp till.
Sen har det ju tyvärr även blivit "trendigt" att såga och bojkotta klacken/lhc/whatever. Allt detta nersnackande gör att peppet hos dom som försöker blir mindre och mindre. Sånt sprider sig...
Till sist vill jag även säga att jag var med på tiden i stångebro och att jag är medveten om att en mer hardcore attityd fungerade alldeles utmärkt för läktarkulturen då. Men nu är det ny tid och vi ser ju alla vad som hänt med klacken... det måste in nytänkande för hittils har ju inte mkt fungerat!
Det var några tankar från mig och det är inte meningen att såga personer utan alla som bidrar skall ha all den cred ni förtjänar, oavsett på vilket sätt ni gör det! Jag vill bara lufta lite "nya" (vet att detta med klapp och klang har diskuterats otaliga gånger) idéer..