När jag nu skrivit färdigt så inser jag att detta inlägg blev jävligt långt. Ni som inte orkar läsa, skit i't! :-)
Jag vill också understryka detta är mina högst personliga åsikter, och andra har säkert upplevt samma händelser på ett annat sätt. Jag talar inte för WL, för tidigare styrelse eller LHC. Bara för mig själv. Det står er fritt att beskriva er syn på saken, eller att såga mina ställningstaganden. Om någon känner sig felaktigt utpekad, sårad eller hunsad så får ni väl söka tröst hos någon ni gillar...

På den tiden då vi var på väg upp i Elitserien (nu snackar vi 90-tal) så blev White Lions ett antal gånger en angelägenhet för riksmedia. Ni minns väl rubrikerna om "Svarta svansen"? Ett antal tråkiga incidenter bäddade för detta, och vi kan förstås inte skylla på någon annan, även om det hände att en tom ölburk förvandlades till en "livsfarlig projektil" i tidningen. Vi hade ett visst rykte, och vi gjorde förstås inget för att förändra det. Epitetet "problemsupportrar" störde oss inte så mycket då vi levde efter den sköna devisen "Never mind the bollocks!".

I början av 2000-talet klev jag själv in i styrelsen i WL och vi hade ett par bra år då vi betraktades som en riktigt bra klack. Samarbetet med LHC löpte fortfarande väl, som det oftast gjort, även om vi började skönja vissa försämringar. Folk från LHC var inte lika intresserade av att delta i våra aktiviteter, komma på våra årsmöten och så vidare. Undantag fanns, men de var få. Dialogen var ändå allt som oftast bra, även då det inträffade incidenter på, eller vid sidan av, läktarna.
Det enda smolket i vår läckra bägare var väl att det blev alltmer uppenbart att LHC skulle föredra en klapp- och klangklack. Iklädda matchtröjor skulle vi gärna trumma (hemska tanke) och försöka glömma hatramsorna och bara vara en gullig superstars-kopia. Tack och lov så blev det inget med det. I alla fall inte då...

För några år sedan så utkristalliserades dock ett gäng som tog det här med stök kring matcherna till en ny nivå. Kulmen kom då LHC stängde av 5 supportrar efter den numera berömda bengalincidenten i Jönköping. I det läget valde styrelsen i WL att följa LHC's beslut, och dessa personer blev avstängda även från WL's aktiviteter under den säsong det gällde. Det bör i sammanhanget påpekas att den större delen av de avstängda personerna under åren bidragit bra inom föreningen, både på och utanför läktaren. Av ett antal skäl blev det dock nödvändigt att fatta beslut om avstängning även för oss inom WL.

Detta skapade en omedelbar konflikt mellan styrelsen och den "stökiga" delen av medlemmarna. Det gagnade förstås inte någon och splittringen inom föreningen blev enorm. Inget kul läge, och det blev inte bättre efter årsmötet då det var uppenbart att det fanns två läger som hade helt olika visioner om framtiden för White Lions. Ã…rsmötet det året följdes (vilket ingen forumbesökare lär ha missat) av bråk och pajkastning. Dessvärre märktes det också på läktaren, då det plötsligt fanns en "övre" och en "nedre" del på läktaren, som verkade ha som mission att motarbeta varandra. På övre delen av ståplats återfanns de tidigare avstängda samt en del övriga personer. Och även om dessa hade en del "stökiga tendenser" så bidrog de ändå i allra högsta grad till att läktarkulturen levde. Möjligen med ett minus för att hatramsorna tilläts dominera i lite för stor utsträckning.

Det hade kanske gått att göra något riktigt bra av de olika viljorna trots allt, men istället bestämde sig ett gäng som huserade på nedre ståplats för att agera som någon form av moralpoliser. Det tog sig uttryck i att inte delta i någon av de ramsor som "övre" drog i gång, försöka överrösta desamma etc. Istället ledde det bara till att det blev sämre på läktaren, och eftersom ingen bra "klackledare" stod att finna som kunde jämka samman viljorna så försämrades det ytterligare. I sammanhanget ska det också sägas att den "övre" delen inte precis visade någon större vilja till samarbete.

På årsmötet som följde klev större delen av styrelsen av, och öppnade därmed för någon slags nystart med nya människor i styrelsen. Vissa sitter kvar idag, vissa inte.

Blev det då bättre?

Av privata skäl hinner jag inte resa så mycket längre, och deltar inte aktivit i WL. Därför får jag koncentrera mig på frågeställningen "Blev det bättre på läktaren?".

Jag tycker inte det. Delvis beror det förstås på att många äldre i klacken har klivit åt sidan och numera återfinns på sittplats. Delvis beror det på att flera av de som blev avstängda (och deras polare) var den viktig del på läktaren. Det kan ingen ta ifrån dom. Av förståeliga skäl är de troligen inte intresserade av att bidra inom WL nu för tiden. Vilket också till stora delar säkert beror på att delar av den sittande styrelsen utgörs av den moraliserande "nedre" delen av ståplats.
Dessutom uppfattar jag det så att delar av den sittande styrelsen gärna skulle vilja forma om WL till att bli mera "mainstream". Klapp o klang, superstars-kopia eller vad ni vill. Att forma WL till en "Kategori C"-föreningen vore förstås inte så framkomligt, men jag själv kan åtminstone inte identifiera mig med några klapp o klang-fasoner. Här vill jag också påpeka att det är enskilda element i styrelsen som jag uppfattar som förespråkare för Klapp o klang-vägen. Dessutom vet jag att det finns folk i styrelsen idag som gör vad de kan för att ena WL's styrelse när det gäller att sätta sig emot allsköns påhitt som kommer från LHC. Det hände nog att vi visade för mycket mjuk rygg. Gör inte om samma misstag!

Själv trodde jag en gång i tiden på att någon form av medelväg skulle funka. En fanatisk samling människor med LHC's bästa för ögonen, som dock inte skulle tillåta några motståndarfans att spela Allan samt skapa ett helvete för alla motståndarlag i vår hemmaborg. En stökig incident då och då, för att visa att vi fortfarande var på banan typ... Så som det alltid har varit. Men det är en ny tid, och inte minst har LHC blivit överkänsliga för tryck från media och sponsorer. Eftersom de samtidigt valt att lyssna allt mindre på sina fans, så finns det viktiga saker att ta tag i inför framtiden. Om vi nu ska ha kvar någon supporterklubb om ett par år så vill det till att WL's medlemmar på årsmötet väljer en styrelse som kan ta läktarkulturen i Linköping ett steg framåt.

Som sagt, långt blev det, men det här är i alla fall min syn på tingen.

Never mind the bollocks!

Bra skrivet!!
    Kommer inom kort med min syn på det hela, men detta var bra!

En bra analys av utvecklingen om du frågar mig.

För er här i forumet som ännu inte fått det klart för sig så sitter jag på en av posterna i White Lions nuvarande styrelse. Jag är ingen talesman för föreningen och kan således bara tala för mig själv även om jag är ganska övertygad om att jag inte står ensam - White Lions kommer aldrig bli en klapp och klang-förening!

Alla förslag till hur vi ska förbättra supporterkulturen är välkomna. Det kanske inte alltid märks "utåt", men vi jobbar hårt i styrelsen och försöker hela tiden komma på hur vi ska föra föreningen framåt.

Jag vill understryka att jag inte tvivlar det minsta på att ni jobbar hårt i styrelsen, och jag har också förtroende för huvuddelen av er. Det framgick nog dåligt, men mitt inlägg var inte avsett att såga sittande styrelse.

Tror att du, Markus, och jag har ganska liknande åsikter vad gäller klapp o klang-fasoner...

Köttet, bra skrivet som oftast.

Precis som Markus sitter jag på en post, och jag resonerar precis likadant som han skrev. Jag är ingen Klapp och Klang dyrkare jag heller direkt, och jag hoppas och tror att folk inte anser det heller.

I mina ögon var och är det för många saker som hände på en och samma gång som ledde till att läget är som det är. Inre stridigheter, nya arenan, Clubens övergång från ett ishockeylag till ett varumärke (suck), deras ihärdiga vilja att vi ska bli som en Leksandsklack, saknaden av dom gamla rävarna på ståplats.

Om vi nu ska ha kvar någon supporterklubb om ett par år så vill det till att WL's medlemmar på årsmötet väljer en styrelse som kan ta läktarkulturen i Linköping ett steg framåt.

Förvisso vill det till mycket mer än det, men jag håller med dig i sak. Där har vi dock en sak som jag undrar: Vem eller vilka ska in? Vilka vill dessutom av egen vilja gå in i styrelsen?
    Jag har flera förslag själv, men tänker inte name-droppa här. Det jag däremot vill se är förslag på namn till valberedningen. Lägg dom förslag ni har till dessa. Kanske inte över forumet, dock. Folk kanske skulle tacka nej, men dom skulle inte tacka ja om dom heller inte blev tillfrågade.

Finns mycket att skriva mer, men kommer nog ta det i andra inlägg i den här tråden lite längre fram i framtiden.

Good old days, come back.

• [raderad]

Köttet /

Huvudet på spiken. Som gammal ledamot smärtar det lite att se hur WL har utvecklats. Finns, som du tog upp, åtskilliga orsaker till varför det blivit som det blivit. En sak som är säker dock, det har inte direkt blivit bättre av att stora delar köpt allt LHC sagt om hur de vill ha det på läktarna...

Tyvärr är inte det här på något sätt oväntat, har "spått" den här utvecklingen sedan avstängningarna.

gms

Bra skrivet Köttet! Precis som Marcus o 1986 så sitter jag med i styrelsen! Jag håller med om det mesta o defenitivt att vi inte ska bli nån klapp o klang förening med trumma (Usch , hemska tanke)! Men samtidigt så är det så att W.L:s medlemmar som är ca 410st i dagsläget är av två åsikter där vissa vill att det ska vara närmare Casuals o vissa vill att vi ska släppa upp tex Bonnkapellet på läktaren! Nu avstyrde vi Bonnkapellet o var förbannade för att de överhuvudtaget fick vara på läktaren! Jag tror o hoppas att det går att vara så som förening att alla vill vara med , både familjer och även de som en gång var med o startade allt , samt även att en del av de "störande elementen" kommer tillbaka igen o lever faan på läktaren på rätt sätt!

Personligen tror jag vi får ge upp "alla ska vara nöjda"-inställningen. Underlaget för en grym supporterkultur ligger inte i nya förmågor i den här staden. Vi har hundratals supportrar av fruktansvärt bra kaliber som vi måste få tillbaka. Visst är det viktigt med återväxt, men utan förebilder finns det inget att se upp till och därmed inte heller någon supporterkultur att föra vidare.

Ã…ter till den eviga frågan bara då; Hur?

• [raderad]

Markus wrote

Det känns lite som White Lions som förening måste bestämma sig hur man vill profilieras. Förr var det inget snack...

gms wrote
    Markus wrote

Det känns lite som White Lions som förening måste bestämma sig hur man vill profilieras. Förr var det inget snack...

Word!

Jag håller också med om att man måste ge upp funderingen kring att göra alla nöjda. Det lär inte hända, och då får man helt enkelt välja väg.

Känns som om jag är absolut minst insatt i WL utav alla som uttalat sig, men jag kan inte hålla tyst för det 😉

Jag började gå på hockey säsongen 99/00 lite sporadiskt men stod då hela tiden på ståplats längst fram framför WL. Säsongen 01/02 skafa jag säsongskort på ståplats o sjöng med så glatt jag kunde (har usel sångröst bör tilläggas). Säsongen därefter gick jag efter förmåga och säsongen 03/04 var det dags för säsongskort igen. Sedan flyttade jag utomlands o sedan jag kommit hem igen har jag förpassat mig till studentläktaren rakt ovanför ståplats där jag numera gammal o skröplig sitter bekvämt 😉
    Jag har varit medlem i WL men hade aldrig nån insyn i föreningen eller dess styrelse, men eftersom jag följt bullen noga sedan flera år så har jag hört många av de incidenter o slitningar som präglat WL de senaste åren.

När jag själv stod på ståplats o skrek så fick jag känslan av att man sket i vad andra tyckte, vi körde vårt race o kom nån släpandes på en förbenad trumma såg man till att överrösta den. Det märktes också tydligt vilka som styrde upp ramsor och fick folket med sig. WL var riktigt bra även om det var lite stök o media föredrog små snälla dalmasar med trumma o nästan absurd kärleksfulla hymner. Jag personligen tyckte det kändes riktigt kul av vara en del av de som gjorde sitt o sket i allt de andra (läs andra supportrar, ni vet de med självuttalad hockeykultur, och media, dvs aftonbladet o expressen.)
    Lockoutsäsongen däremot tillbringade jag i London o han faktiskt inte se en enda match, dock fick jag rapporter hemifrån om att WL inte alls var lika bra som förut. När jag sedan säsongen efter kom hem så fick jag med egna ögon se att tyvärr så var fallet. WL var inte vad de en gång varit. Den markanta skillnaden för mig var att det saknades folk som kunde dra igång ramsor o effektivt få andra med sig, de som skött det på min tid satt på sittplats, och att det blivit färre o yngre som verkade bry sig.
    Efter som jag själv inte drar mitt strå till stacken längre så kanske jag ska välja orden rätt, men jag tror att det behövs fler förebilder o rutinerade rävar som flera redan sagt, några som kan få med sig tonåringarna tills de växt sig mogna att ta över, det anser jag vara det största problemet.
    Vad det sedan gäller huruvida WL ska bli klapp o klang är jag rakt emot, den dagen det sker är det inte WL längre. Därmed inte sagt att en matchtröja är totaltabu, har själv alltid matchtröja på mig uppe på studentläktaren, men läjliga hattar o trummor har banne mig mer med karnevalen i Rio än hockey att göra. Sen får ledningen för lhc säga vad de vill.
    För att nu avsluta mitt halvt förvirrade inlägg så vill jag säga att jag förstår verkligen inte hur det kan vara så svårt att strunta i huruvida man har på sig matchtröja o halsduk eller svart jacka, när det egentligen är så lätt att enas runt det vi alla i grunden älskar: LHC! Hur sedan denna kärlek tar sig uttryck var ju inga problem att samsas om förr i tiden, tyckte inte jag i alla fall. Och alla som står där idag har ju den kärleken i sig, de behöver bara lite hjälp att locka fram den 😉

Så om nån nu fattade vad jag ville ha sagt får ni gärna kommentera, om ni nu orkat läsa så långt 😉

Den dagen White Lions slutar stryka dagens supporterfientliga klubbledning medhårs och istället fäller ut taggarna och står upp för medlemmarnas ståndpunkter kommer jag gladeligen betala medlemsavgiften (igen). Att större delen av de engagerade supportrarna är missnöjda med hur dem blir behandlade av klubbledningen är inte direkt någon hemlighet. Det är dags för WL att dunka näven i bordet och förklara för LHC att de antingen är med er, eller emot er. Jag vet att de flesta LHC-supportrarna hellre hade sett ståplats på långsidan, trevligare ordningsvakter, mindre discomusik och "jippo", färre omgångar mm. Varför inte skriva ner en kravlista vid ett extrainsatt möte och lämna in denna till klubbledningen/styrelsen? Ger de inte med sig så är det bara att börja motarbeta dem. WL med sina ca. 400 medlemmar + sympatisörer har kraft nog att avsätta såväl klubbledning som styrelse om det skulle behaga dem.

köttet wrote

[..]

Förbannat bra skrivet!

Jag har nog varit delaktig i mycket av dom interna stridigheterna och det jag saknar och har saknat i WL är en stark ledare som har den sociala kompetensen att sköta snacket med båda sidor inom WL samtidigt som han mot LHC lägger fram en gemensam ståndpunkt för WL och LHCs supportrar.
    Vi har blivit lovade mängder med saker i CC som vi inte fått och när vi utöver detta fått mycket indraget blir missnöjet så stort att intresset för LHC svalnar. Alla får tillbaks det titt som tätt och senast mot Timrå fans det adrenalin, spänning och läktarkultur i CC. Nackdelen är att detta inte upplevs flertalet gånger i månaden som tidigare var en självklarhet. Det handlar inte om jobb och flickvänner, barn och husdjur. Sådant har alltid varit ursäkter för att nerven innan match inte funnits. Det handlar om all besvikelse, om puben som skulle öppnas bakom ståplats, om spelriktningen, om gamla "företags fiket" i stånkan som skulle bli vår ingång och om mängder av andra supportervänliga lovord. Allt detta har bara sänkt marknadsvärdet på styrelsen i mina ögon.

Att det utöver detta har skett mängder med diffusa avstängingar och lagbrott gör inte saken bättre. Att man blir utkastad från CC i en SM-semi för att ha varit för full utan att druckit en droppe, visiterade utanför hallen utan anledning m.m. Allt som tidigare var aktiva WL-medlemmar har blivit potentiella våldsbenägna firma-supportrar. Vita skor, jeans och mörk märkeströja räcker för att man i dagsläget anses som ett problem i CC. I stångebro var kängor, munkjacka och bomberjacka inga problem.

Självklart har våldet runt matcherna ökat men det är lättare att stå utanför och slåss när man inte är välkommen in i arenan än om man står på ståplats bevakad av kameror, vakter och polis. Ingen som funderat på att våldet runt har ett samband med att irritationen mot LHC ökat p.g.a. alla märkliga avstängingar m.m.
    Inte för att försvara våldet utan för att förstå det.

Kommer WL eller någon annan supporterförening i Lkpg gräva sig upp från dagen stora hål skulle jag bli imponerad och lyckas det så tar jag gärna och drar mitt strå till stacken.
    Jag erbjöd mitt strå ett flertal gånger under dom värsta kriserna men då blev det endast brutit av förstå-sig-påare vars enda intresse var att få prata med Mike eller Mäki. Inte att få fram information, krav och önskemål.

3 år senare

Var på matchen tordags mot vf,och vi satt istortsett precis ovanför klacken. Hoppas ingen missförstår mig nu, men det´var satt herre som "styrde" klacken och jag tycker han gjorde ett hästjobb och såg till att det var bra tryck på alla.
    Men han var borta 5 min i 3de per och då var klacken tyvärr knäpptyst,till att få ett jävla skönt tryck när han var tebax igen.
    Är det ingen annan som kan kliva fram när han inte är där?
    Jag är dock inte allt för insatt som ni märker,utan bara reflektera över det när vi satt så nära 🙂

• [raderad]

Börja iaf aldrig med trumma!

Saxat ur 'hockey':
    "Rögle Supporterklubb som tidigare stått i skymundan av bland annat Skellefteå och Leksand hyllade klackar har nu slagit igenom ordenligt och blivit omtalad för sin enorma förmåga att skapa stämning. Är dessutom tillsammans med Linköping ensamma om att inte använda trumma. Kult är bara förnamnet!"

AIA601

Nu hinner jag inte gå på matcherna som jag gjorde för några år sedan, men dom gånger jag väl lyckats ta mig till hallen så är det sorgligt att se många gånger(på läktaren alltså).
    Dock ska vissa personer(Bla Sigge!) ha rejält med credd för sitt jobb där eftersom man till och från får till bra tryck med sämre "material att arbeta med" om man jämnför med Stångebro tiden.
    Tidigare var det väldigt karaktärsstarka personer inom WL som körde sitt eget race till 110%, dessa personer hade en respekt även från LHC som borgade för ett iaf hyffsat sammarbete.

• [raderad]

Det blir aldrig som i början. Bussen till bortamatcherna var rullande dårhus och så j-la oorganiserat det kunde bli. Därför var det så bra. Karaktärerna är borta. Det går inte att återskapa. Complete nutters, so it was......

2 månader senare

Äntligen känns det som WL är beredda att ta ett steg bakåt(i tiden) och återgå till dom traditioner man alltid haft och därmed ta ett viktigt steg framåt för supporterutvecklingen i Linköping.

• ss

Hur kommer White Lions agera de första matcherna nästa säsong? Med tanke på LHC som pissade sina supportrar i ansiktet gång på gång!

Är det bortglömt nu?