Ak Bars har publicerat en intervju med Zaripov, som tillsammans med Morozov och Mårtensson bildade kedja i Ryssland.
Lite fritt översatt baserat på google translate och yahoos babelfish:
Vi var på väg till [Rysslands] träning och mötte det svenska lagets Tony Mårtensson i spårvagnen. Din kedjekamrat sa att han vill spela för Ak Bars kommande säsong, men att han har ett kontrakt med Linköping och att de två klubbarna måste förhandla om det.
- Jag har redan hört det, svarade Zaripov och log. Vi bor på samma hotell som Tony.
[...]
Vad förändrades i ert spel då ledningen satte in Mårtensson som center istället för Zinovjev?
- Jag vill inte jämföra de två. Men vårt sätt att spela har förändrats. Tillsammans med Tony, så "uppfinner" vi inte lösningar i spelet i samma utsträckning. Men ändå producerar vi ett lika bra resultat. Jag skulle vilja notera storheten hos Mårtensson. Han har en excellent överblick över spelplanen. Det är inte förvånande att han är inbjuden att spela i Sveriges landslag.
Min kommentar är att jag tror att Mårtensson gärna skulle spela i Ak Bars kommande säsong. Samtidigt så tycker han det är kul att spela i LHC också. Han är också lojal mot LHC och gör därför som de vill utan att det blir någon diskussion om det.
Jag tror inte LHC:s ledning har så mycket annat till val än att låta Tony spela i LHC kommande säsong, oavsett vilka summor Ak Bars skulle erbjuda. Tony är för mycket själ i LHC för att man skulle ha råd med det. Speciellt efter den säsong som varit så måste man på nytt se till att man har flera starka kärnprofiler i laget. Och jag tror Tony förstår situationen väl.