När jag i morse fick dagens tidning så fick jag se en mycket bra och trevlig intervju med en före detta LHC spelare som snart drar över Atlanten, även om han idag är hemma i stan på semester:
[size=150]Snart börjar äventyret på riktigt[/size]
Efter en succésäsong i SHL är Johan Södergran till hösten proffs i Nordamerika. Om det blir AHL eller NHL återstår att se. – Kings har sagt att de vill ha en förändring i laget, säger han.
Johan Södergran är inte längre en LHC-spelare. Till hösten ska 19-åringen spela i Nordamerika för Los Angeles Kings organisation. Kings är inne i en generationsväxling och sedan de draftade Södergran förra sommaren har parterna haft tät kontakt – en kontakt som intensifierades markant under vårkanten.
– Efter JVM blev det mer konkret och de ville ha över mig. Det blev lite jobbigt, det blev lite mycket i skallen då, förklarar han när vi ses. Jag ville ju berätta, men samtidigt ville jag fokusera på säsongen.
Södergran var med på olika utvecklingsläger redan förra sommaren och redan då kunde man skönja att Kings gillade vad de såg. Från Kalifornien kom rapporter om hur den då 18-årige forwarden imponerade i sitt fysiska spel längs sargen och framför mål.
– Det är de nöjda med. Det kommer att bli en stor faktor där borta och det fokuserar de mycket på vid utvecklingslägren. Det är mycket om hur man ska täcka pucken ordentligt, hur man ska ta sig från sargen och in på mål. Hur man ska utmana på rätt sätt och få bort backarna framför mål. "Ska man ta plats här måste man vara bra vid sargerna", har de sagt.
Han berättar att han under JVM märkte skillnaden i att spela på den mindre, nordamerikanska rinken.
– Jag hade mindre tid. Det går mycket rakare på mål. Därborta handlar mycket om att veta vad man ska göra med pucken innan man får den.
Kontakten under den gångna säsongen var tät. Mycket handlade föga överraskande om hans utveckling:
– Jag fick regelbundna råd. Mycket av kontakten var med Niklas Andersson, europascouten. Men även Mike O'Connell (utvecklingsansvarig) och Nelson Emerson (spelardirektör).
– De hade massor grejer med det jag gjort. En del var det jag gjort sämre och då är det inte direkt "Du åker fel", det är väldigt detaljerat.
Johan Södergran har varit över till Los Angeles en gång den här sommaren och innan han åkte hem den gången hölls ett möte där representanter från klubben och några unga spelare – inte alla – var med.
– Kings har sagt att de vill ha en förändring i laget och att de vill ha upp yngre spelare och att nu är ett gyllene tillfälle. "Nu är det upp till er", i princip, säger han.
Men han håller fötterna på jorden: – Realistiskt sett blir det AHL för mig.
Inte SHL?
– Nej, då blir det AHL, säger han med eftertryck.
AHL-laget Ontario Reign spelar också sina matcher i Los Angeles där Ontario är en stadsdel. Reign har till den här säsongen omklädningsrum vägg i vägg med Kings och bor således i samma arena. Om allt går som det ska blir han inte ensam svensk i laget. Samuel Fagemo ska också till Kalifornien, men även den finske talangen Rasmus Kupari, som Kings draftade i den första rundan förra sommaren.
– Jag och Fagemo är ganska bra kompisar. Vi hängde mycket tillsammans under VM, det var kul. Och det hade varit skönt att ha någon att splitta hyran med, haha!
– Man får välja om man vill bo med någon eller inte. Därför hade det varit kul om någon man känner kom över.
Den 11 augusti lyfter han härnäst mot Kalifornien. Ett fem dagar långt shooting camp väntar. Södergran är dock inte helt säker på vad det innebär:
– Jag har inte fått jättemycket information om det. Jag tror att mycket handlar om teknik. Det är jag och Rasmus Kupari och sen är det några NHL-spelare där, vi är sex stycken totalt. Mest forwards. Det blir bra.
– Men de har sagt att de vill att jag ska komma över och det är klart att jag åker då.
Efter det blir det några veckor hemma i Sverige igen innan allt drar igång på riktigt. I början av september börjar lagets rookie camp. Från succéstarten i fjolårets SHL har det gått fort för Johan Södergran. I höst spelar han i Nordamerika. Om det blir NHL eller inte återstår att se. Det är, som Kings själva uttryckte det, upp till honom.