Från dagens Corre om Lilja, Källgren och Näkyvä av Bergsten
[size=150]Flytten som kan ge LHC miljoner[/size]
Jakob Lilja närmar sig ett NHL-kontrakt – då blir Linköping HC en av de stora vinnarna.
Det är hockeynews.se som uppger att Jakob Lilja, som efter tre år LHC nu har en stark säsong i Djurgården bakom sig med 37 poäng på 52 matcher i SHL och debut i Tre Kronor, har väckt intresse i NHL.
Förhandlingar pågår och enligt sajten är New Jersey, Arizona, Columbus och Florida några av NHL-klubbarna som finns med i diskussionen om ett kontrakt.
– Det är väl inte helt uteslutet. Det beror på vilket lag i så fall. Det är några stycken jag snackar med. Vissa känns mer rimligt än andra, utan att nämna några. Det vara bra och inte ta första bästa, säger Jakob Lilja till hockeynews.se.
Exakt hur hög NHL-ersättningen blir är oklart, eftersom ingen vet hur många spelare som lämnar. Men det är en rimlig gissning att tro att SHL-klubbarna, efter avdrag till hockeyettan och moderklubbar, kan räkna med cirka 2,5 miljoner kronor. Den summan fördelas sedan mellan de klubbar som spelaren tillhört under de fyra senaste säsongerna.
Skulle Jakob Lilja skriva NHL-avtal före deadline 15 juni blir därmed LHC en av vinnarna med rätt till tre fjärdedelar av övergångssumman – vilket skulle innebära närmare två miljoner in på kontot.
Även om 25-åringen skriver NHL-kontrakt kan det bli så att han lånas ut och stannar i Sverige ytterligare en säsong.
– Jag är inställd på Djurgården. Det är där jag står nu. Jag känner väl att det skulle vara bra för mig att kanske vara kvar, säger han.
Sedan tidigare har Linköpingsklubben säkrat ersättning för AIK-målvakten Erik Källgren som skrivit kontrakt med Arizona Coyotes. Där har LHC rätt till halva beloppet, vilket alltså innebär drygt en miljon kronor. Även Kristian Näkyvä, tidigare i LHC och nu i Örebro, är enligt uppgift aktuell för en NHL-flytt, men han har varit där tidigare och därmed får inte svenska klubbar någon ytterligare ersättning.