Moras målvaktspar nära nytt klubbrekord – en framgångssaga: "Han borde spela i SHL"
Mora IK har hållit nollan tre matcher i rad.
Christian Engstrand och Mattias Pettersson är Hockeyallsvenskans bästa målvaktspar, om man tittar i statistiken.
Nu är duon knappt 17 minuter från ett nytt klubbrekord i Mora IK.
– Ingen av dem skulle göra bort sig i SHL, menar målvaktstränaren Peter Iversen.
Vintern 2009 höll Mora IK nollan i 214 minuter och 35 sekunder, vilket motsvarar tre matcher och nästan två perioder.
Nu har Mora IK hållit nollan 197 minuter och 49 sekunder. Christian Engstrand har stått i två av dessa och Mattias Pettersson i en.
Mora är således alltså bara 16 minuter och 46 sekunder bort från ett nytt rekord.
Christian Engstrand gör succé i Mora IK.
En snabb titt på Hockeyallsvenskans målvaktsliga ger en signal om att Mora har den vassaste målvaktssidan med Christian Engstrand, 93,65 procent, som fyra och Mattias Pettersson som sjua, 92,27 procent.
Båda släpper in mindre än två mål per match.
– De gör ett bra jobb båda två. Christian har spelat mycket sedan han kom till laget men Mattias har varit bra trots att han inte fått så många matcher. Det är klart att målvakterna är en stor anledning till vår framgång, säger tränaren Jeremy Colliton.
Klubbens målvaktstränare Peter Iversen sliter stenhårt med målvaktsduon varje dag. Och det han ser är något han njuter av.
– Det blir ännu roligare när båda är med och bidrar. Men jag tycker de är värda det här. De sporrar varandra otroligt och krigar mot varandra. Det är a och o enligt mig. Ju bättre det går för den ene måste den andra höja sig, och tvärtom, säger Peter Iversen.
SHL-rutinerade Christian Engstrand tog chansen direkt i Mora och har imponerat i de 17 matcher han varit ombytt.
Det finns en långsiktig plan om hur målvakterna ska spela även om det i stora drag är en grovskiss. Christian Engstrand har spelat mycket sedan debuten borta mot Almtuna den 4 november.
Och succé kan man även säga att Mattias Pettersson gör.
Men, man vill även ha Mattias Pettersson igång.
– Jag tror det är jätteviktigt att hålla igång båda med tanke på vad som kan komma. När vi kliver in i nästa steg måste vi ha två målvakter som levererar, säger Peter Iversen, som fortsätter:
– Mattias fick spela väldigt mycket i början av säsongen men har inte spelat mycket sedan Christian kom. Men han har ändå på fyra matcher hållit nollan två gånger, släppt in ett mot Södertälje och två borta mot Västerås.
Målvaktstränaren jämför räddningsprocenten som en fin detalj i ett cv och framhäver istället att insläppta mål per match-kolumnen är viktigare.
Som läget är nu släpper båda målvakterna in, alltså, mindre än två mål per match.
– Kan vi hålla oss där har vi ett jätteläge i framtiden. För vi är väldigt bra offensivt i mina ögon och gör mål i varje match, säger Peter Iversen, som inte skulle byta ut någon av målvakterna mot någon annan i Hockeyallsvenskan.
Det mesta där handlar också om att han inte känner personerna bakom idrottsmänniskorna.
– Det finns andra bra målvakter i serien, men jag känner inte människorna så bra. För kan man utveckla spelare som människor så blir de också bättre som målvakter, säger Iversen.
Peter Iversen, målvaktstränare i Mora, hyllar målvaktsparet och menar att både Christian Engstrand och Mattias Pettersson har potential att stå i SHL.
Hur bra är era målvakter?
– Jag är part i målet. Men. Vi har ett jättebra målvaktspar. Inget snack om det. Jag ser potential i många målvakter i den här ligan som på sikt har möjlighet att spela i SHL. Framför allt har vi två egna som kan göra det.
Blev du förvånad över Christian Engstrand kom till Mora, med tanke på SHL-meriterna?
– Jag är glad att han hamnade här. Jag såg ju i somras att Leksand var intresserade av honom. Jag vet att han och hans agent hade kontakt med SHL-klubbar och lag i högsta ligor utomlands. Men någonstans på vägen har det inte blivit så av olika orsaker. Han har gått och väntat hemma i Linköping och tränat med division 2-lag, säger Peter Iversen.
När den finske målvakten Timo Niemi blev skadad fick Moras målvaktstränare nys om det och kontaktade Christian Engstrand.
– Jag sa att det här är det bästa för hans karriär, säger Iversen och utvecklar:
– Det började med ett korttidskontrakt och sedan blev det resten av säsongen. Det här är väldigt nyttigt för Christian att i lugn och ro bygga upp ett självförtroende, med press från Mattias, istället för att testa lyckan på annat håll.
Timo Niemi försvann och Christian Engstrand blev Mattias Petterssons nye konkurrent.
Den stora frågan är om de är redo för SHL.
– Här gäller det att man också har ett bra försvar framför sig, och då pratar jag backar och forwards. Jacob (Johansson) och Fredrik (Bergvik) hade vissa stunder väldigt tufft ifjol på grund av olika orsaker, med lagspelet. Men min övertygelse är att Christian och Mattias i ett bra lag inte skulle göra bort sig i SHL, säger Peter Iversen.
Är det SHL-klass nu?
– I bästa stunderna är det inget snack om det. Men det är en nivå till där uppe.
Känner du dig trygg inför en allsvensk final och ett eventuellt SHL-kval?
– Ja det gör jag. Det är vad det handlar om. Jag måste vara där och skapa en trygghet så att de mår bra och har självförtroende. Jag skulle, som sagt, inte byta ut de mot några andra målvakter i Hockeyallsvenskan, säger Peter Iversen.
Jeremy Colliton känner sig lugn inför framtiden.
Jeremy Colliton lyfter fram ett bra försvarsspel och starkt målvaktsspel i kombination med ett vasst anfallsspel bakom Moras framgång.
– Jag har ingen kristallkula men Christian borde vara i SHL. Mattias är tidigt i karriären men har visat att han kan vara en toppmålvakt i Hockeyallsvenskan och har potential att vara SHL-målvakt också på sikt. Men till saken hör att båda måste jobba för att bli bättre varje dag och fokusera på det som väntar. Du vet aldrig vad som kan hända, men de gör ett bra jobb nu, säger Colliton.
Flera experter varnar bottenlagen i SHL för Mora IK. Vad är din kommentar?
– Det är bara kul för spelarna. De förtjänar berömmet för de har spelat riktigt bra under en lång period nu. Vi hanterar det där. Det är okej att vara glad för att man spelar bra men vi måste vara ödmjuka och komma ihåg varför vi har fått den här framgången. Det är det hårda arbetet och ambitionen att bli bättre varje dag.
– Jag är inte orolig. Spelarna är hungriga och är inte nöjda förrän i april, säger Jeremy Colliton.