Intressant att den bespotade 21-årige Joachim Nermark från förra året i LHC, ligger på femte plats i Allsvenskans poängliga med 3 mål och 8 poäng på de första 7 matcherna, det i ett bottenlag som Asplöven. Jag har inte gett upp tanken om att Nermark innan 25-26 års ålder (lite likt Johan Ryno's utveckling möjligtvis, kan jag se framför mig kunna ske) kommer bli en riktigt bra spelare på SHL nivå. Han har talangen, men behövde arbeta sig uppåt med mer speltid i Allsvenskan innan han kastades in i SHL redan som 17 åring av LHC, då stagnerar man lätt i dåligt med istid och dåligt självförtroende när man som tonåring får för mycket press på sig, negativ belastning före positiv förstärkan, som man mer får av ökad istid och förtroende på en lägre nivå.
Det är liksom inget sammanträffande att en av de mest framgångsrikaste klubbarna i världen, Detroit Red Wings, låter sina talanger spela i farmaligan tills de helst är minst 22-23 år, just för att ge riktigt med istid & utrymme för att låta talangen och självförtroendet växa och blomma ut nog i mognad att klara av att lira på högsta nivå. Tycker än idag att LHC gjorde bort sig att låta Nermark som 17-18 åring redan (& bara) spela runt 5 minuter per match när man är som mest behov av att lira för att utvecklas.
Skulle svida om han om ett par år hamnar i typ HV och då "gör en Skröder, Lauritzon, Olausson, Johan Andersson, Johan Fransson m.m" eller liknande, dvs en bortspilld talang i vårt lag som används på fel sätt/blir ratad, en betydande spelare i nästa.