För mig är Engstrand ett stort frågetecken. Han har alltid varit en kille jag uppfattat som trevlig och positiv, en kille man har lätt att gilla. Jag vill självklart att det ska gå bra för honom och att han lyckas dit han kommer.
Hockeymässigt så har han under flera år haft potential att bli riktigt i topp men enligt min åsikt aldrig nått riktigt dit. Han är för ojämn och gör för många enkla misstag totalt sett. När han fick nytt kontraktsförslag och krävde KHL-out så tycker jag LHC gjorde rätt som inte gick med på det och inte skrev nytt kontrakt. Jag tycker att Engstrand överskattade sig själv rejält i det läget.
Jag har en känsla av att han kommer få mycket svårt att få något KHL-kontrakt, tror faktiskt att han hamnar i någon B-liga i europa. Visst är det konstigt att en klubb tar in en målvakt och så snart kastar ut honom men chansen att få vara kvar ökar ju inte när man i den matchen man får att visa upp sig släpper in 7 mål, och vad Engstrand visat på träningarna vet vi ju inte.
Det är lätt att undra om Engstrand idag ångrar att han inte godtog LHCs kontraktsförslag. För LHCs del tycker jag att det var tur att han inte gjorde det, båda våra nuvarande målvakter håller jag som stabilare och bättre målvakter än Engstrand. Men som jag började, jag hoppas att han hittar en bra klubb och lyckas där. Lycka till Engstrand.