statistisk_urladdning Skulle inte säga att Vrána är världens bästa spelare i 5v5, men han är 10:a (delad plats med Kovács) i skytteligan i 5v5 totalt sett
Det är halva ligan som ligger där omkring +- några mål. Förväntningarna på Vrana inför säsongen var att han skulle vara en kandidat om skytteligavinsten, ja till och med poängligavinnare. Jonas Andersson nämnde exempelvis inför säsongen att Vrana behövde nå över 30 pinnar för att inte klassas som en storskalig flopp; han trendar just nu mot 27 poäng.
Det är också värt att nämna: I och med att Vrana är den som har varit på den överlägset högsta nivån av i stort sett alla i hela SHL, så märker vi inte hans förfall lika tydligt som när Ljungh eller nån liknande spelare passerar zenit eftersom om Vrana tappar 50% av sin kapacitet, så håller han fortfarande hyfsad SHL-nivå. Det är ju det som är så otroligt sorgligt med tanke på att han borde vara i sin prime nu.
Det är alldeles för många som hyllar Vrana till skyarna så fort han inte är sämst på isen. Jag förstår sentimentaliteten. Han har varit allas drömvärvning i 10 år, inklusive min. Men hade vi vetat då att det är den här versionen vi fick, så kan jag garantera att inte en enda här inne hade tyckt att det varit värt att lägga 400k i månaden och spränga hela banken på honom. Guarantee, I can.