TheLokalPatriot jag förstår hur du tänker. Jag behöver nog ändå inte direkt definiera min roll, tror jag: Jag är journalist och skriver krönikor. Jag borde ju veta vad det innebär? Epitet har inte jag valt själv utan det tillhör s a s uppdraget och är Correns. Jag skriver därför fram en bild av vad jag själv ser och känner, vad många andra supportrar jag pratar med upplever och läser ibland forum som det här för input till mina tankar. Jag tänker ibland högt. Ibland är jag en spegel. Andra gånger är jag högst personlig i mina reflektioner. Jag krönikerar, helt enkelt. Det är en form av journalistik. Inga konstigheter. Hur det inte skulle kunna kallas supporterkrönikor förstår jag inte. Nota bene: Alla, måste inte hålla med eller tycka om. Jag misstänker att det kan vara anledningen till att du vill se en annan etikett på mig?
Just måndagens krönika blev ju en snackis. Jag skruvade upp volymen och skrev ner både lag och känsla och skrev upp oron och tvivlen, så att säga. Märk: Det är känslor och oro som delas av fler än mig.
Vissa blev helt rasande; det ringdes och skrevs klagobrev. Några gormade om att texten inte byggde på rena fakta eller vantolkningar av samma sak och bara var överdriven smörja. Någon påstod till och med att en krönika inte ska bygga på känslor och spekulationer.
Den typen av kritik blir tokig. En krönika bygger ofta just exakt på vad man TÄNKER och KÄNNER och har nästan alltid som primärt syfte att få andra att också just tänka och känna, ibland t o m ändra åsikt, eller i alla fall bredda sina perspektiv.
Det kan man nog lugnt mena att texten gjorde. I alla fall när det kommer till “känna”.
Som slutsats kan man väl säga att en krönika är en krönika och att krönikörer skriver krönikor. Även ur det här perspektivet.
Som allmänjournalist/reporter skulle jag aldrig skriva men den här stilen eller tonen. Men det fattar ju vem som helst. Jag skulle inte ha någon emot att skriva för NTM i den rollen, men det gör andra och jag sitter på det här fina uppdraget nu, till vissas förtret och andras belåtenhet.