alfie wrote
Tack för analysen Ndur! Alltid spännande att läsa dina utlåtanden för en annan som inte följer juniorhockeyn så nära men som är väldigt nyfiken och intresserad!
Visste inte om att Lundman stuckit och att Niederbach gått till Frölunda men båda dessa händelser känns väl ganska symptomatiska för hur det brukar se ut idag?
Lundman var, tillsammans med Costmar och Malinowski de som stack ut när jag kollade på TV-pucken för ett par år sedan. Även om LHC i princip alltid har bra J20-lag upplever jag att det betydligt oftare är talanger som försvinner härifrån till rivaler än vice versa. Treijs och Blomberg är två andra exempel. Är det en slump eller gör man något fel i Cluben?
Niederbach är ju från Ångermanland och både Timrå och Modo har ju riktigt framgångsrika juniorprogram. Man tycker ju att de borde ligga närmre till hands. Frölunda får in allt de vill ha, de plockar ju till och med in några av de största talangerna från Finland (Vesalainen och Joni Ikonen). Vad är det som lockar så mycket med de? Är det historiken i att de alltid har starka juniorlag? Har de bättre tränarstab? Bättre faciliteter?
Som sagt, nyfiken... 🙂
Jag tror faktiskt inte att LHC är värre drabbade än andra lag av att spelare lämnar för rivaler. Det händer då och då, även om det faktiskt finns något av en gentlemens agreement mellan de större klubbarna att inte aktivt försöka värva spelare från varandra. LHC värvade ju Eric Hjorth från Frölunda inför förra säsongen vilket Frölunda enligt uppgift blev lite sura på, men om jag förstått det rätt berodde det mest på att Frölunda först plockat in Måns Krämer från Rögle vilket fick Hjorth att vilja söka sig bort pga den ökade konkurrensen. Inför den här säsongen värvade Frölunda landslagsbacken Bartholdsson, även han från Rögle. Förra säsongen värvade de Travis Treloar och Gustav Berglund från HV71. Samtidigt har ju Frölunda tappat både Lias Andersson och lillebror Noah till HV71 respektive Färjestad även om ingen av dem faktiskt tillhört Frölunda.
Att Lundman valde HV känns trist, han är en duktig spelare och dessutom är det kul om vi kan hålla de få elitsatsande killarna från andra klubbar i distriktet i LHC. Nu är ju lillebror Sebastian kvar i LHC och i mina ögon en större talang än Alexander, men det hade ju varit kul att se dem lira ihop i J18 den här säsongen. Tyvärr försvann även Valdemarsvikskillen Knut Köhler inför säsongen, även om jag i det fallet skulle tro att han inte fick plats på LHC:s HG.
Att Theodor Niederbach valde Frölunda var mycket tack vare att hans bror Adam också fick en plats där, trots att han säkert inte hade fått det "på egna meriter". Frölunda är som sagt, tillsammans med Skellefteå, klubben som är ute och dammsuger absolut mest i hela landet på ungdoms- och juniorsidan (och, som du påpekar, i övriga Skandinavien). Sen har de absolut bra organisation och faciliteter i toppklass, så det är klart att det är ett bra ställe att utvecklas på, men det ligger utan tvekan något i Patric Larssons utspel mot Frölunda (läs t.ex. här).