Mer om LHC's juniorerna i draften.
"Aldrig haft så mycket adrenalin i kroppen"
Det blev en framgångsrik draft för LHC i år. Inte bara förhandstippade Adam Ginning valdes utan även J20-spelarna William Worge Kreü och Johan Södergran. "Det var helt sjukt", säger Södergran om draften.
Adam Ginning tingades till slut i den andra rundan av draften – på plats femtio – med Philadelphia Flyers som lag. Men även två andra LHC-spelare blev draftade – J20-talangerna Johan Södergran och William Worge Kreü. Båda har varit med A-laget under flera tillfällen och har talats om som framtidsnamn för SHL. Worge Kreü, som haft en del skadeproblem under säsongen, blev vald av Buffalo Sabres i runda sju. Johan Södergran blev vald i runda sex av Los Angeles Kings.
– Det var helt sjukt. Jag har aldrig haft så mycket adrenalin i kroppen som när jag såg mitt namn. Jag fick ett riktigt rus och var väldigt glad, säger Södergran om nyheten och fortsätter:
– Jag har haft kontakt med LA Kings innan och varit på kamp med dem, men draften över lag hade jag inga förväntingar på. Jag såg det mest som en bonus.
Södergran är ett av juniornamnen som var med i flera av A-lagsmatcherna under året, men där han dock inte fick mycket speltid.
– Jag tycker att det varit en lärorik säsong där jag känner att spelet med J20 utvecklat mig mest. Det har varit roligt med SHL-matcherna, men när man hade börjat komma uppåt 15 matcher och inte fått mycket speltid blev det lite segt. Man vill vara med i SHL så mycket som möjligt – men så var det ett tag där jag bara satt på bänken. Sedan kommer man ner till J20 och alla förväntar sig att man ska prestera trots att man inte spelat på ett tag och tappat speltempot på grund av att man suttit på bänken. Men samtidigt är man glad för att vara med, det är ju en ingång till A-laget, säger Södergran om säsongen om gått.
Nu är det en ny säsong på ingång där målet är att försöka få mer speltid i SHL.
– Jag kommer förhoppningsvis få spela en del med A-laget under försäsongsmatcherna och få visa upp mig. Det gäller att ta chansen. Efter det så får man väl se. Antingen har man förtjänat en plats och får spela med dem eller så får man ha tålamod och fortsätta göra det bra med J20.
Är det något du känner att du behöver förbättra i ditt spel?
– Jag skulle vilja bli lite jämnare. Jag hade några ups and downs där jag spelade skitbra i några matcher och sedan kom dipparna. Det kan ha att göra med att det blev en del sittande för mig i A-laget. Men även mentalt gäller det att orka hålla uppe nivån en hel säsong och fortsätta kriga.
- Adam Ginning, Linköping - Philadelphia Flyers
- Johan Södergran, Linköping - Los Angeles Kings
- William Worge Kreü, Linköping - Buffalo Sabres