Jag tycker det är en komplex fråga. Självklart måste vi bli bättre på att utbilda SHL-spelare, inget snack om det. Och ingen vill nog mer än jag se en satsning på juniorer -- när de är redo för det. Samtidigt kan jag nästan uppleva det som en häxjakt på t.ex. Ginning och Björkman när de väl kommer upp och får spela, dvs att varje litet misstag de gör följs av svordomar och sågningar. Ska man få upp juniorer så måste man också köpa att de gör misstag.
Till det ska läggas att LHC helt enkelt inte har ett lika talangfullt grundmaterial att jobba med. Ta Frölunda och HV71 som exempel. De får massa beröm till höger och vänster för att de är så bra på att fostra "egna" spelare. I själva verket värvar de som galna på ungdoms- och juniorsidan vilket gör att de har en talangbank större än många andra lag. Om det är rätt eller fel kan man väl låta vara osagt, men att spelare som Rasmus Dahlin, Victor Olofsson, Carl Grundström m.fl. lyckas i Frölunda är inte frukten av att de har en välfungerande ungdomsverksamhet, utan frukten av en god och proaktiv scoutingverksamhet. Detsamma gäller HV71 och spelare som Lawrence Pilut, David Gustafsson, Erik Brännström m.fl. Skillnaden mellan Frölunda och HV71 är att HV har en sjuk guldgruva i sitt distrikt som levererar en otrolig mängd råtalang år efter år. Frölunda däremot har börjat dammsuga hela Sverige på de största talangerna och det är väl egentligen bara de allra största Stockholmstalangerna de går bet på, som Djurgården efter några svaga år nu börjar fånga upp.
Summa summarum, ovan är inget försvarstal för LHC, men man ska känna till att det är lite olika förutsättningar.