Ekeröstjärnan siktar högre
Hugo drömmer om att spela i NHL
– Jag har viljan att att bli bäst och om man är bäst så borde man vara med i ett JVM, säger målmedvetne Hugo Leufvenius när frågan om hans tankar om JVM kommer upp.
HUGO INSÅG relativt tidigt att han kanske hade det där lilla extra, att han var lite bättre än spelarna runt omkring sig. Han kommer inte ihåg någon speciell händelse utan det var något som kom till honom genom åren. Hans allra första skridskoskär togs med Ekerö IK vid fyra års ålder. Men efter ett halvår begav sig dock familjen Leufvenius till Linköping där pappan hade fått jobb.
LINKÖPING ÄR nu utbytt mot Ekerö igen sedan sex år tillbaka. Efter en vända i Göta Tranebergs hockeylag så befinner sig Hugo nu i Djurgårdens J18 lag. Jag möter Hugo direkt efter hans träning bakom läktarna på Hovet. Vi sitter och diskuterar juniorlandslag,skolan och framtiden. Hugo berättar att han har tackat ja på en förfrågan från Linköping HC J18 lag till att börja hos dem och studier på deras hockeygymnasium. Det är alltså dags att ännu en gång flytta till Linköping. Denna gång har han däremot inte familjen vid sin sida.
– Jag har ju börjat öva på att laga mat, diska, tvätta och det. Allt för att förbereda mig. Inredningen får däremot mamma sköta.
FÖR NÅGRA veckor sedan blev Hugo uttagen till det Svenska U16 landslaget för första gången. Hugo berättar för mig om den jobbiga väntan på besked om han hade blivit uttagen eller inte. Man skulle antingen få det genom ett telefonsamtal eller mail. Telefonsamtalet ville man inte ha. Det betydde nämligen att man inte hade blivit uttagen.
– Man satt där innan en träning och hoppades på att det inte skulle ringa på telefonen och sen efter träningen så såg man att ingen hade ringt. Kom jag med nu tänkte man och så fick jag ett mail dagen efter, och förklarar att det var en speciell känsla att se sig i spegeln med med landslagströjan med de tre kronorna.
VAD MÅSTE du bli bättre på för att lyckas?
– Jag är bra på det mesta men det jag måste förbättra är skridskoåkningen, mina avslut. Jag skjuter hårt men måste sätta dem och mitt försvarsspel då jag är center. Jag har en skottramp hemma som jag kan öva på och så får man fokusera på sina brister på den allmänna träningen.
Om man satsar på sin idrott, oavsett sport så finns det uppoffringar man måste göra. Det kan vara lördagsgodiset eller festerna med kompisarna. Som 15-åring har möjligtvis inte Hugo det sistnämnda problemet. (Jag väljer faktiskt att strunta i just den frågan om hans föräldrar nu skulle läsa denna text.) Däremot så kan skolan komma i kläm.
– Det blir ju tyvärr lite lätt att lägga skolan åt sidan. Om man har prov dagen efter men man har träning och man vill träna så blir det jobbigt. Men mamma och pappa säger att skolan går i första hand.
Blir det så att du lyssnar på mamma och pappa då?
– Ja det gör jag faktiskt, det måste jag göra.
Snart är det alltså dags för nya äventyr för Hugo Leufvenius. Förhoppningsvis kommer han ifrån Linköping ännu en gång och når sin dröm. NHL.