Jag lägger i princip hela min fritid på ledarengagemang i LHC Ungdom. Jag upplever att vi försöker satsa på att attrahera familjer att låta barnen testa hockey. Vårt yngsta team i TKHS denna säsong är Team 16 och det består av runt 80 spelare som tränar en gång i veckan inne i stan. Team 15 (år 2 TKHS, första året i Ljungsbro) är i dagsläget runt 55 spelare och år 3 som är sista året i TKHS är Team 14 och dom är runt 45 barn. Ledargrupperna i alla dessa lag är relativt omfattande.
Jag är själv mest engagerad i U12 och där är vi totalt cirka 50 ungdomar fördelade på två träningsgrupper. Jag recenserar såklart inte andra lags verksamhet, men jag har god insyn i vår verksamhet och närliggande lag (U11 och U13). Min personliga uppfattning är att vi har en väldigt bra verksamhet med ett enormt stort engagemang hos både ledare och spelare med föräldrar i alla dessa tre åldersgrupper. I vår träningsgrupp i U12 (vi är två grupper) har vi de senaste tre säsongerna snittat över 100 ispass per säsong, till det kommer 2-3 FYS i veckan, brottning samt matchspel i princip varje helg. Mer verksamhet kan vi, enligt min uppfattning, inte erbjuda. Vi har coacher med egen erfarenhet från spel på högsta seniorelitnivå och som är välutbildade enligt alla krav. Vi har mycket god stämning bland ledare, spelare och föräldrar (viktigare än man tror). Vi upplever också att barnen utvecklas mycket bra på alla sätt i sitt hockeykunnande. Det går givetvis inte att förutspå vilka som kommer ”ta sig hela vägen” i så unga år som 10-14 år, men min känsla är ändå att vi jobbar stenhårt och seriöst med att skapa bästa möjliga förutsättningar.
Sen ÄR hockeyn krävande (gäller säkert andra sporter också). Det krävs nästan att familjerna har hockeyn som livsstil. Redan på U12 nivå tränar vi eller spelar match runt 6 av veckans dagar. Säsongen går i princip från mitten av augusti till mitten av maj med ispass och FYS (lite färre första och sista veckorna).
Om vi (U12) håller i verksamheten som den ser ut just nu är jag helt övertygad om att vi kommer få fram ett antal spelare som framgångsrikt kan utmana om platser på vårt eget HG när den tiden kommer. Detsamma tror jag gäller även nuvarande U11 och U13.
Vi kan inte jobba hårdare (fler pass) men vi kan säkerställa att vi håller högsta möjliga kvalité i verksamheten och det känner jag att vi gör, även om det kostar nästan varje vaken ledig timme av oss i lagledningarna. Men det är okej, för det är otroligt roligt och våra barn får inte bara en hockeyutbildning av hög klass, dom får även en bra ”fostran” i kamratskap, laganda, disciplin och justa värderingar. Hockeyn kräver ett stort engagemang, men ger enormt mycket tillbaka för dom som satsar och vill framåt, oavsett om det leder till en proffskarriär eller ej.
Jag ser LHC-framtiden på juniorsidan an med tillförsikt.