@Jocke och @Lejon-Fantasten
Jag kan börja med att fastslå en fakta vi är överens om, majoriteten av målvakterna i NHL är långa. Och ja Jocke, jag har tagit en titt och har kollen. Det generella säger dock inte något om det specifika fallet Hugo.
Sen vill jag fastslå att det jag kommenterade var påståendet ”endast skulle handla om någon jävla längd” som framhävs i inlägget gällande Hugo och att det i just detta specifika fallet skulle vara den helt avgörande orsaken. Presentera gärna någon fakta som styrker att så är fallet, att Hugo Hävelid valdes bort beroende på sin längd och inte en totalbild de skapat.
Jag har inte påstått att längd inte har någon betydelse för varken draft eller möjligheten att spela i NHL, det är garanterat en av många parametrar man har med i bedömningen om målvakten är tillräckligt bra/lovande för att värva/drafta.
Fakta:
Under säsongen 21/22 spelade 74 målvakter mer än 10 matcher. Av dessa var 17 målvakter 185 cm eller kortare (ca: 23%), av dessa var 10 målvakter 183 cm eller kortare (ca: 14%)
Om jag inte räknat fel så var det 19 målvakter som draftades detta år och en var 180 cm, en var 182 cm, det gör 11% ”korta” målvakter i draften.
Det jag tycker är intressant är varför det ser ut såhär gällande längd. Jag vill gärna tro att det finns någon faktabaserad grund för att långa målvakter generellt presterar bättre i NHL och att det är anledningen till att det övervägande är långa målvakter som värvas/draftas. Men det är vad jag vill tro och inte något jag har någon grund för alls.
Även om majoriteten av målvakter är långa så ser man bevisligen även till ”skills” när man värvar och draftar, 23% 185 cm eller kortare och två draftade 180 cm och 182 cm. Det visar att är man tillräckligt bra lyckas man även om man är lite kortare.
Fakta:
Av 19 draftade målvakter var 9 äldre än Hugo. Av de tre svenska var två äldre än Hugo
Ålder och möjlighet att drafta senare påverkar förmodligen en del i årets val, är man tveksam beroende på längd kan man avvakta.
Vi kan ha åsikter om huruvida Hugo borde ha draftats eller ej, vilket jag tycker han borde, men klubbarna skapar en totalbild beroende på många faktorer och tyckte inte som jag denna gång. Enligt min åsikt kan man med grund av det jag skrivit hittills inte på något sätt hävda att det enbart är beroende på längd Hugo inte blev draftad.
Sen @Lejon-Fantasten undrar jag vad du grundar detta påstående på ”att du ifrågasätter detta när du själv (uppenbarligen) inte är insatt är lite roligt”. Först och främst, vad hävdar du exakt jag inte är insatt i? Är jag inte insatt i dokumenterade fakta att anledningen till att Hugo inte blev daraftad är att han är för kort? Tar gärna del av sådan om du har det. Jag har inte dragit någon ”slutsats” om ditt inlägg, jag har ifrågasatt ditt påstående. Du svarade inte på min fråga om du läst någon stans att längden var det avgörande gällande just Hugo utan valde att försöka göra narr av mig.
Nu har du två konkreta frågor att svara på:
Vad hävdar du exakt jag inte är insatt i?
Har du läst någonstans gällande just Hugo att han är för kort är anledningen att han inte draftats?