SM-guldiframtiden Jag har inte sagt att längden är allt- eller att det är längden som avgör, inte någonstans. Men, det är en av alla faktorer till att en målvakt lättare kan bli draftad, eller etablera sig som målvakt i NHL, det är en klar fördel.. Det är också ett faktum att NHL föredrar längre målvakter framför korta - och fortfarande, det är en av alla faktorer som NHL-klubbarna föredrar, ingenstans har jag heller sagt att “Den enda anledningen är för Hugo Hävelid är för kort”.. Och ja, det är lite komiskt att du ifrågasätter det jag skriver när det är ett faktum att längden spelar roll, det är inte allt, men det är en fördel och vara en längre målvakt.
Gör en kortare lista nedan på framstående målvakter som varit i NHL genom åren som inte varit under 185 cm men som lyckats väldigt bra överlag i sina karriärer, som gör så du förstår faktumet kring att längden är inte allt, men det är en viktig faktor, den gemensamma nämnaren på de målvakter nedan är dels längden men också deras skickliga målvaktsspel - där dem varit med och vunnit ett stort antal matcher åt sina respektive NHL-klubbar:
Henrik Lundqivst t.ex. , 185 cm lång
Marc André Fleury - 188 cm.
Jacob Markström - 197 cm.
Robin Lehner - 192 cm.
Mike Smith - 195 cm.
Carey Price - 190 cm
Det var vissa enskilda personer före mig som nämnde det här med längden - och det reagerade jag på, men jag tycker fortfarande att det är förjävligt att en sådan sak som längden kan ha någon betydelse i en draftval, men det har det, det är en klar fördel, då längden är något målvakten har mer eller mindre hela livet, inget som går att ändra på, men det är långt ifrån allt. Men hur eller hur, Hugo Hävelid kommer nog slå NHL-klubbarna på näsan och visa att han kommer ha i NHL och göra i framtiden, därtill kan han också bli draftad nästa år. Och Hävelid kommer säkert kunna vara några cm till, men även om han inte gör det - så betyder det inte att han inte kan slå sig in till NHL, tvärtom! Han kan slå igenom stort där borta så småningom.
Eftersom du ifrågasatte mitt påstående - och frågade om jag läst det någonstans eller om det bara var “spekulationer” så tyckte jag det lät som att du inte varit särskilt insatt i NHL och hur vidare dem tycker det har någon betydelse att en målvakt är lång - eller längre. Men dem utesluter inte en kortare målvakt bara för längden, utan dem kollar också på om det är en skicklig målvakt, och Hugo är en duktig talang som har potentialen att kunna ta sig dit han vill, om det så är NHL, landslaget, OS, VM eller what so ever, ge honom bara lite tid. Sedan blev han inte draftad den här sommaren, sedan kanske han blir draftad nästa sommar. Men blir han inte det - så betyder det inte att han ändå kommer slå sig in i NHL och bli en etablerad NHL-målvakt, eller så blir han det! Det får framtiden utvisa.
T.ex. Lukkinen nämnde Hugo Hävelids längd som något inte Hävelid kan rå för, och det håller jag med honom i. Men det är givetvis inte längden som är det enda, men det är en av alla saker. Sedan som svar på din fråga: ja jag har läst lite här men jag har också följt NHL genom de närmsta 10 åren.