Saknade spelare:
Jonathan Myrenberg - skadad
Oscar Fantenberg - ?

Fem senaste:
Frölunda - Linköping 5-2
Linköping - Rögle 2-4
Linköping - Frölunda 2-3
Färjestad - Linköping 2-1
HV71- Linköping 2-1 OT

Lagstatistik:
GFA - 2.51
GAA - 2.95
PP - 25.37% PK - 77.61%

Interna poängligan:
Markus Ljungh - 24P (8+16)
Robin Kovács - 20P (5+15)
Ty Rattie - 18P (9+9)
Linus Hultström - 17P (2+15)
Christoffer Ehn - 14P (6+8)

Interna målvaktsligan:
Jesper Myrenberg - 9 matcher, 89.95% och 2.59 GAA
Christian Heljanko - 20 matcher, 89.32% och 2.78 GAA

Saknade spelare:
Oliwer Kaski - skadad
Herman Hansson - skadad
William Ignberg Nilsson - skadad
Åke Stakkestad - skadad
André Petersson - ?
Isac Brännström - ?
Tommi Tikka - ?
Jamiro Reber - JVM
Herman Träff - JVM
Wilhelm Hallquisth - JVM

Fem senaste:
HV71 - Luleå 3-4 OT
Frölunda - HV71 2-4
Rögle - HV71 0-2
HV71 - Malmö 2-1 SO
HV71 - Linköping 2-1 OT

Lagstatistik:
GFA - 2.59
GAA - 3.14
PP - 30.30% PK - 73.68%

Interna poängligan:
Henrik Borgström - 25P (10+15)
Olle Alsing - 16P (5+11)
Jamiro Reber - 14P (7+7)
André Petersson - 13P (7+6)
Jonathan Ang - 12P (3+9)

Interna målvaktsligan:
Olof Glifford - 6 matcher, 93.67% och 1.62 GAA
Hugo Alnefelt - 13 matcher, 89.33% och 3.35 GAA
Frederik Dichow - 11 matcher, 85.71% och 3.57 GAA

Tidigare möten:
HV71 - Linköping 2-1 OT
Linköping - HV71 2-1

Kom igen Cluben!

Rob Saknade spelare:
    Oliwer Kaski - skadad
    Herman Hansson - skadad
    William Ignberg Nilsson - skadad
    Åke Stakkestad - skadad
    André Petersson - ?
    Isac Brännström - ?
    Tommi Tikka - ?
    Jamiro Reber - JVM
    Herman Träff - JVM
    Wilhelm Hallquisth - JVM

Sjukt att jag är mer orolig över vår skadesituation än glad över HV:s.

Hoppas att Antes inträde kan ge laget lite energi. Här måste man bara vinna.

Heljanko hjälper oss inte plocka många poäng. Dags att testa Myrenberg snart igen även om han också har varit skakig. Någon av dom måste kliva fram nu om man ska kunna undvika en kvalplats.

Jocke HV har ju 45 spelare så det där ser ju värre ut än vad det är.

Precis så. Ju fler de får skadade desto bättre blir de.

LaumannBingo är nog tyvärr lite av ”arvet efter Högberg” bland många Clubensupportrar. Kräver att våra målvakter ska stjäla matcher i parti och minut åt ett lag som förtjänar att ligga i absoluta botten av tabellen. Istället för att fokusera på att våra målvakter inte stjäl matcher åt oss kanske vi ska fokusera på de reella problemen…

Har kollat lite på HVs matcher och sett till xG ser det ju inte särskilt imponerande ut. Vi har rätt mycket att vinna på lördag 🙂

LaumannBingo Samtidigt har vi ju ett spel både med och utan puck som gör att vi inte kommer vinna matcher.

Siffrorna för lagets förväntade mål både fram och bak är ju nästintill identiska denna säsong jämfört med förra. Har för mig att du länkade den statistiken. Men ja, förhoppningsvis kan Ante ge laget en stabilare grund att stå på.

LaumannBingo Om vi är beroende av att vår målvakt ska behöva stjäla matcher för att vinna så ska vi inte vara över kvalplats

Eftersom han sitter på samma lön som Högga ska kravet vara att han presterar som en förstamålvakt och ligger på åtminstone 91%. Det gör han inte och då är vi illa ute. Han har ju inte ens bättre siffror än Myrenberg som har varit klappkass i sina senaste matcher.

H Brask Har kollat lite på HVs matcher och sett till xG ser det ju inte särskilt imponerande ut. Vi har rätt mycket att vinna på lördag

Det är deras målvakt som stått på huvudet ju.

LaumannBingo Om vi är beroende av att vår målvakt ska behöva stjäla matcher för att vinna så ska vi inte vara över kvalplats

Vi är beroende av att vår målvakt inte släpper enkla puckar i varje match. Det måste vi kunna begära av en målvakt som tjänar bäst i hela SHL.

Metallica Siffrorna för lagets förväntade mål både fram och bak är ju nästintill identiska denna säsong jämfört med förra. Har för mig att du länkade den statistiken. Men ja, förhoppningsvis kan Ante ge laget en stabilare grund att stå på.

Exakt & vi var helt beroende av att högga storspelade, sa de då & säger det igen. Det håller inte över tid.

Metallica Eftersom han sitter på samma lön som Högga ska kravet vara att han presterar som en förstamålvakt och ligger på åtminstone 91%. Det gör han inte och då är vi illa ute. Han har ju inte ens bättre siffror än Myrenberg som har varit klappkass i sina senaste matcher.

Absolut att Heljanko kunnat prestera bättre det säger jag inget om. Det jag invänder mig mot är att vi varit så mycket bättre om Heljanko bara varit 1-2% bättre.

Du skriver att han skulle ligga på minst 91%, han har idag 89,32 & har släppt 55 mål. Hade han haft 91% hade han fortfarande släppt 46-47 mål. Det handlar fortfarande om 2,3 insläppta per match.

Heljanko har fått näst flest skott mot sig i ligan, tro fan att han har släpper en del mål. Där har vi ett stort problem!

Vi kommer inte hitta en ny Högga, dom förväntningarna på en målvakt är orealistiska. Så släpp det och se det stora problemet.

Vi spelar som en påse skit & sätter varandra i skiten konstant både utespelare och målvakter, vi sitter inte ihop som lag utan motståndarna kan spela förbi oss hur enkelt som helst.

Återigen, är vi beroende av att ha en målvakt som är höggas nivå så är vi helt körda för det kommer vi inte att hitta

LaumannBingo Vi spelar som en påse skit & sätter varandra i sliten konstant både utespelare och målvakter, vi sitter inte ihop som lag utan motståndarna kan spela förbi oss hur enkelt som helst.

Ja, det är därför man sparkade Östman för några dagar sedan. Men man kan ha ett dåligt grundspel och en svag målvakt på samma gång.. Vilket LHC har lyckats med denna säsong.

LaumannBingo Du skriver att han skulle ligga på minst 91%, han har idag 89,32 & har släppt 55 mål. Hade han haft 91% hade han fortfarande släppt 46-47 mål. Det handlar fortfarande om 2,3 insläppta per match.

Då hade vi troligtvis legat på play in just nu.

Metallica Möjligt men det är ju fortfarande underprestation, vi hade kanske legat 10:a och det är fortfarande för dåligt.

Förstå mig rätt, jag tycker också att Heljanko kunnat prestera bättre. Men sett till den hjälp han får tycker jag inte att han får förutsättningar att prestera bättre heller.

Målvakterna är en del av problemet men inte den största anledningen som många får det att låta som

LaumannBingo Säsongen -18/19 är den värsta jag kan hitta för LHC dom senaste åren (sämre än nuvarande säsong) om man tittar på förväntade mål bakåt. Ändå låg Monstret på 91,8% den säsongen. Man kan vara bra i kassen även om laget är högst mediokert. Det är den nivån som finnen behöver hålla hos oss.

Någon av våra målvakter kommer behöva vara bättre än dom hittills har varit om vi ska undvika en kvalplats. Det är min gissning även om Ante eventuellt kan tighta till spelet defensivt eller få ut mer av lagets offensiv.

Metallica Säsongen -18/19 är den värsta jag kan hitta för LHC dom senaste åren (sämre än nuvarande säsong) om man tittar på förväntade mål bakåt. Ändå låg Monstret på 91,8% den säsongen. Man kan vara bra i kassen även om laget är högst mediokert. Det är den nivån som finnen behöver hålla hos oss.

Jo och det räckte fortfarande bara till en 12:e plats. Även då med ett mediokert spel.

Det stora problemet är sättet att spela, inte målvakten även om målvakten är en del av problemet, t.ex har han tredje flest skott mot sig i skottsektorn av alla målvakter

Jag tror att om vi tajtar till så kommer Heljanko höja sig. Han kunde ju hålla nollan mot Sverige så han kan ju inte vara helt oduglig. Han har ju ändå räddad 4:e flest skott i serien

Idag skulle vi med ett vettigt spel kunnat undvika 2-3 mål bakåt

Som vår kära matematikern raljerade om så har två junisar, både Gidlöf och Glifford högre räddningsprocent än Ankan med ⅕ del av hans lön.. kanske inte går att dra den statistiken rakt av med tanke på att dom inte har samma backsida som oss men det ligger något i det.. något som båda dessa målvakter har gemensamt är att dom är över 195cm långa medans Ankan är en halv fot hög…

Han gör några bra räddningar men är allt för lättläst och fladdrig enligt mig..

LaumannBingo Ja, vi säger ju nästan samma sak egentligen bara att vi betonar utfallet av bristerna i grundspelet och målvaktsspelet på lite olika sätt.

Förhoppningsvis kan Ante tighta till försvarsspelet och även se till att offensiven producerar i högre utsträckning. Om detta kan få Heljanko att rädda fler skott ovanför benskydden låter jag vara osagt men han måste helt enkelt rädda fler puckar.

LaumannBingo Jag tror att om vi tajtar till så kommer Heljanko höja sig

Jag var (och är) för att skicka Östman även om jag gärna sett att man även hade skickat Jakobs till förmån för en pådrivande positiv terrier.

Men idag lirar vi med Aron, Norén och Kreu i ganska betydande roller (vet i fan vad Strandell gjort på jullovet för att bli förpassad till läktaren). Löser Ante med frisyren att få dessa 3 herrar att se bra ut så ska han ha en staty redan till midsommar! Då täljer han guld av bajskorvar (eller hur nu ordspråket lyder)

NorthLondonForever Men idag lirar vi med Aron, Norén och Kreu i ganska betydande roller (vet i fan vad Strandell gjort på jullovet för att bli förpassad till läktaren). Löser Ante med frisyren att få dessa 3 herrar att se bra ut så ska han ha en staty redan till midsommar! Då täljer han guld av bajskorvar (eller hur nu ordspråket lyder)

Handlar väl mycket om att få dom att spela efter sina styrkor & spela tufft & tight i egen zon.

Spela tufft & tight är ju precis vad dom du räknar upp ska göra så får vi till det kommer dom se bättre ut även dom