Saknade spelare:
Tim Erixon - skadad
Lukas Pilö - skadad
Emil Melander - skadad

Fem senaste:
Malmö - Timrå 0-3
Rögle - Timrå 2-4
Timrå - Leksand 2-1 SO
Timrå - HV71 3-2 OT
Örebro - Timrå 2-3

Lagstatistik:
GFA - 2.70
GAA - 2.16
PP - 26.92% PK - 78.26%

Interna poängligan:
Jonathan Dahlén - 23P (8+15)
Filip Hållander - 21P (7+14)
Anton Wedin - 15P (8+7)
Emil Pettersson - 14P (7+7)
Anton Lander - 10P (4+6)

Interna målvaktsligan:
Tim Juel - 9 matcher, 92.25% och 2.22 GAA
Jacob Johansson - 11 matcher, 91.16% och 1.98 GAA

Saknade spelare:
Jonathan Myrenberg - skadad
Oscar Lawner - sjuk?

Fem senaste:
Örebro - Linköping 6-2
Linköping - Leksand 4-2
Linköping - Växjö 4-1
Brynäs - Linköping 5-2
Luleå - Linköping 5-2

Lagstatistik:
GFA - 2.57
GAA - 2.99
PP - 24.53% PK - 80.00%

Interna poängligan:
Ty Rattie - 16P (8+8)
Markus Ljungh - 16P (4+12)
Linus Hultström - 15P (2+13)
Robin Kovács - 14P (4+10)
Patrick Russell - 12P (5+7)

Interna målvaktsligan:
Jesper Myrenberg - 7 matcher, 90.06% och 2.52 GAA
Christian Heljanko - 15 matcher, 89.12% och 2.83 GAA

Tidigare möten:
Linköping - Timrå 5-2

Kom igen Cluben!

Då ska vi möta ett lag som har gått jävligt bra på sistone med fem vinster. Förra gången så vann vi över Timrå, så jag hoppas att vi kan upprepa den bedriften, men då gäller det att vara bra längre än 10 minuter. Jag hoppas att vi kan plocka med oss några poäng hem från Medelpad, så jag hoppas att laget kan ta tag i det hela med en bländande offensiv och en defensiv som funkar.

Sjukligt nog vann vi alla 4 mot Timrå ifjol utan att vara det tydligt bättre laget i någon av matcherna.

Vårt bortaspel i år, Timrås form och karma för ifjol pekar i en enda, tydlig riktning…

Man får nästan ont i magen när man jämför våran statistik gentemot Timrå. På pappret tycker jag det ska vara ganska jämnbördiga lag men ändå presterar vi så jävla uselt. Det är väl bara PK som får godkänt.

Krävs nästan en smärre bragd för att vi ska kunna vinna den här matchen känns det som.

Bowmore Det är väl bara PK som får godkänt.

Tycker PK:t har varit dåligt, däremot har BP:t varit riktigt bra. Hoppas att vi kan göra en bättre insats i 4v5 än vad vi visat upp på senare tid, men som tur är så har spelet med en man mindre på isen varit vägvinnande på sistone och det borde kunna bära frukt framöver också.

Summa summarum så måste vi hålla oss borta från utvisningsbåset för att vinna matchen, för i BP är Timrå bättre än oss.

Man fick åtminstone uppleva två bra vinster hemma i SAAB:en. Hockeysuget kom smygandes och det såg bra ut borta mot Örebro i sju minuter innan man fick en Will Smith-lavett rakt i ansiktet av lagets kroniskt usla spel utanför hemmarinken.

Viktig match såklart. Är glad att jag inte är tränare för Cluben, vilken ände ska man börja med kring att förbättra spelet liksom.

Men hoppas att vi studsar tillbaka till insatserna vi hade mot Växjö och Leksand. Ganska tråkigt, men relativt rakt, enkelt och noggrant spel.

Bowmore alltid stört mig på det där med Box Play (BP) som en beteckning på numerära underlägen. Personligen tycker jag PK är mycket bättre. För lyckas man undvika behöva ställa upp i en box och klarar av stora delar av det numerära underlägget med att hålla puck, trycka ut och nagla fast vid sargen, sno pucken och slå ner den i motståndarnas zon osv och därmed förhindra motståndaren etablera en press mot en mer eller mindre stillastående box så är ju det ett väldigt bra PK utan att man spelat i ”box”.

Man dödar hela det överläge motståndaren fått.

Sillen PK (Penalty Kill) är det riktiga namnet som används internationellt, BP (Box Play) är bara någon dum försvenskning av det hela. Penalty Kill kan översättas till döda straffet, vilket är ju det man försöker göra, så jag håller med dig i denna sak..

För egen del, tänker jag.

PK=politiskt korrekt. BP=Bajs politik.

Stople in Fast nu är vi på ett idrottsforum där vi pratar idrott och inte politik, så här betyder PK Penalty Kill och inget annat.

Tror tyvärr att det kan bli duktig slakt av oss här.

Är inställd på en blytung förlust, Timrå ser riktigt bra ut. Vi på bortaplan är ju ett skämt också.

Under uppehållet så vi att vi behövde takta 1,8 p/match för att nå topp-6.

Vinst och vi ligger på 1,8, förlust och vi ligger på 1,2 efter uppehållet. Bara 5 matchers underlag men ändå….svår och viktig match!

Nu är det verkligen dags att bryta bortatrenden men det ser ju inte ljust ut…

Funderar lite på en sak. Man pratar mycket om att fokusera på sitt eget spel. Men jag skulle önska att man ibland sätter sig ner och tittar noga på motståndarna, helt enkelt för att de faktiskt är mycket bättre än LHC på många saker, t ex rörelse utan puck. Om man kollar moment för moment på hur t ex Brynäs och Örebro spelade mot oss så är det ju tydligt att de nått otroligt mycket längre när det gäller helheten och att hålla ihop laget. De har många smarta återkommande lösningar på de problem som LHC ständigt har. Min känsla när man ser LHC de senaste åren är att man fokuserar på fel saker och inte inser att resten av lagen i SHL har utvecklats enormt.

Man kan vinna en del matcher på individuell skicklighet och hårt jobb men man måste inse att man ligger ljusår efter i konsekvent smart spel över hela banan.

Tack för ordet.

16 insläppta mål på dom senaste tre bortamatcherna är helt bedrövliga siffror tyvärr. Heljanko var riktigt dålig mot Luleå innan uppehållet men Myrenberg lyckades otroligt nog vara ännu sämre mot Örebro. Känns lite skakigt där för tillfället.

Tror Myrenberg hade varit revanschsugen här men nog måste man låta Heljanko ta denna? In och prestera bara.

Metallica

Jag tycker försvaret ska lyckas lira som 54 minuter mot Leksand. Då har det ingen avgörande roll vem som står. Nästan så jag kan stå i mål.

Likaså har det ingen betydelse vem som står om vi lirar som mot Färjestad hemma. Då skulle inte ens Högga i högform rädda oss.

Med det sagt, hoppas försvaret håller ihop det.

Stople in Likaså har det ingen betydelse vem som står om vi lirar som mot Färjestad hemma. Då skulle inte ens Högga i högform rädda oss.

Det var ju precis det han kunde. Inte varje gång såklart, men ska vi vara ärliga hade Högga förmodligen stulit någon bortamatch såhär långt in på säsongen. Det blir ju lite snöbollseffekt i försvaret om det börjar trilla in puck efter puck så blir det hönsgård. Högga kunde stå och bli fullständigt bombarderad en hel period utan att släppa 2-3 mål. Men det visar ju bara hur ihåligt Östmans bortaspel är nu när man inte sitter på ligans bästa målvakt.

Man behöver spela smartare och tightare utan att sabba lagets offensiva förmåga på samma gång.

Känslan är att vi lika gärna kan lämna WO här för att åtminstone spara pengar, max en bussresa kan jag tänka mig, detta gäng blir inte bättre av att få flyga…