Saknade spelare:
Jonathan Myrenberg - skadad
Oscar Fantenberg - ?

Fem senaste:
Linköping - Växjö 4-1
Brynäs - Linköping 5-2
Luleå - Linköping 5-2
Linköping - Malmö 3-0
Modo - Linköping 3-4 OT

Lagstatistik:
GFA - 2.52
GAA - 2.88
PP - 26.00% PK - 80.00%

Interna poängligan:
Ty Rattie - 15P (8+7)
Markus Ljungh - 15P (3+12)
Robin Kovács - 14P (4+10)
Linus Hultström - 14P (2+12)
Oscar Fantenberg - 11P (4+7)

Interna målvaktsligan:
Jesper Myrenberg - 5 matcher, 91.27% och 2.15 GAA
Christian Heljanko - 14 matcher, 89.11% och 2.77 GAA

Saknade spelare:
Mantas Armalis - skadad
Eddie Larsson - skadad
Arvid Eljas - skadad
Lucas Elvenes - skadad
Martin Karlsson - skadad

Fem senaste:
Timrå - Leksand 3-2 SO
Leksand - Frölunda 1-0
Leksand - Skellefteå 4-3 SO
HV71 - Leksand 5-4 SO
Örebro - Leksand 3-0

Lagstatistik:
GFA - 2.33
GAA - 2.77
PP - 17.50% PK - 76.60%

Interna poängligan:
Justin Kloos - 13P (10+3)
Max Véronneau - 11P (4+7)
Lucas Elvenes - 11P (2+9)
Marcus Karlberg - 10P (5+5)
Patrik Zackrisson - 9P (4+5)

Interna målvaktsligan:
Jakob Hellsten - 10 matcher, 91.02% och 2.30 GAA
Marcus Gidlöf - 4 matcher, 90.91% och 1.96 GAA
Mantas Armalis - 5 matcher, 87.05% och 3.88 GAA

Tidigare möten:
Leksand - Linköping 3-1

Kom igen Cluben!

Det känns onekligen som att man mer eller mindre måste vinna denna. Efter det väntar alltså fyra raka bortamatcher: Örebro, Timrå, HIV, FBK. Tufft spelschema..

Hoppas personligen att Myrenberg får stå hela veckan oavsett om han exempelvis släpper in ett par mål på torsdag. Han måste få chansen att stå lite tätare om vi ska kunna bedöma hans nivå någorlunda rättvist.

Innan denna säsong började vem kunde då tro att Ljungh skulle dela den interna poängligan med Rattie tätt följd av Kovács och Hultström. Sedan att vi fick en ny tank i Ehn som har studerat extra de senaste två matcherna, och gläds åt hans fortsatta utveckling. Det är trevligt att se en spelare som kan spela på varje forwards plats i laget och göra det riktigt bra.

Ja hopp då ska väl Leksand få se vilka de roar sig med, denna match bör vi ta hem om vi fortsätter det goda spelet som vi spelade i Lördags. Precis som @Metallica hoppas jag också på att Myrenberg står bakom stolparna denna gång också, för då kan vi behålla alla tre poängen hemma.

Nils Innan denna säsong började vem kunde då tro att Ljungh skulle dela den interna poängligan med Rattie tätt följd av Kovács och Hultström.

Ja, Ljungh är nog ett av säsongens utropstecken. Skulle man kunna få igång Russell också så sitter vi enligt mig på en av ligans starkaste centersidor. Shore, Russell, Ljungh, Johnsson är en riktigt fulländad mix av bra spelare.

Metallica så sitter vi enligt mig på en av ligans starkaste centersidor.

Japp, synd bara att de inte behagar visa det…

Kommande 5 matcher kommer vara stentuffa. Nu handlar det om att kriga för poäng i samtliga dessa. Tror det kan passa oss hyfsat bra med lite bortamatcher, med tanke på den press som finns (helt befogat dock) från hemmaläktaren nu. Förhoppningsvis kan vi fokusera på försvarsspelet lite extra och kanske spela aningen mer avspänt.

Hoppas även Myrenberg får fortsatt förtroende och att Ljung, Ehn och Kovacs fortsätter glänsa.

Hoppas verkligen Myrenberg står då det defensiva verkar gynnas enormt av det. Med samma inställning som förra matchen är denna match redan avgjord.

Har lite dåliga vibbar ändå. Vill så klart gärna att det vänder nu, men det är ju inte första gången man suttit och hoppats på det. Ta Modo matchen där Ljungh och Rattie hittade varandra vilket följdes av plattmatchen mot Rögle. Orolig att vi ska se samma nu, efter att tillsynes haft bra stäm senast.

Hoppas på oförändrad uppställning och att man försöker spela ihop kedjorna ordentligt. Att byta plats på Hoffa och Törna är så klart en möjlighet, men det BORDE rimligtvis bara vara en tidsfråga innan både Broc och Russell kommer igång ändå. Deras effektivitet är så låg just nu att det borde vara omöjligt för det att hålla i sig?!!

cremator Hoppas på oförändrad uppställning

Vi lär väl få se Aronsson in och Fantenberg ut, bara det en faktor som kan ge upphov till viss oro…

Nu saknades även viktiga spelare som Rasmus Rissanen och Markus Ljungh på passet i Saab arena och Klas Östman, tränaren, var inte särskilt förtjust i att prata om varför.

Räknar ni med dem på torsdag?

– Det får du se då.

Är de sjuka?

– Vi kan inte gå ut med en pressrelease så fort inte någon är med eller har en snorkråka. De tränade inte idag, men förhoppningen är att de tränar i morgon (onsdag).

Lite anmärkningsvärt drygt svar av Östman kan jag tycka. Börjar han känna av pressen utifrån?

Metallica Jag tror bara att han blir trött på frågor och spekulationer om spelarnas hälsa, och även Östman kan ha en dålig dag som oss andra, han är ju bara människa och ingen superhjälte.

Nils han är ju bara människa och ingen superhjälte.

Har aldrig hört dig så negativ Nisse

alfie Det är väl inte vara så negativ att förstå andra människor och deras ofullkomlighet. Det är bara att gå till sig själv för vi alla har dåliga dar ibland,

Nils Jag skojade lite Nisse. Ibland får man känslan av dig att våra spelare och ledare är just ofelbara hjältar.

• Nils svarade på detta.
                • Nils gillar detta

Nils

”Det är bara att gå till sig själv för vi alla har dåliga dar ibland”

Som LHC supporter har man dålig dagar lite oftare, än ibland😜

alfie Nä då ingen är ofelbar, alla har vi våra fel och brister. Och ibland så kan det vara att felen färgar vår personlighet, och skulle man slipa bort dem så vore man bara intetsägande.

Metallica Börjar han känna av pressen utifrån?

Verkar helt klart som det. Hela ledningen känns pressad.

Metallica Ledningen är garanterad pressad, inte kanske nödvändigtvis på grund av en stövel i röven, utan för att man har underpresterat något grymt. Är ju bara att gå till sig själv, gör jag något halvdant på jobbet, så kan man ändå känna press utan att det betyder något i stil med att man är nära sparken.

Jag tror helt enkelt att vi läser in för mycket i detta. Känns helt enkelt som ett vanligt Östman-svar, och jag har känslan att han hade kunnat säga exakt samma sak om vi så låg 1:a i serien.

Sen känns det ju som vanligt detta. Leksand har verkligen sedan de mött oss haft perioder där de varit värdelösa. Sen ser de Linköping i kalendern, samlar mod, och stärker formen.