Saknade spelare:
x

Fem senaste:
Frölunda - Brynäs 5-2
Brynäs - Växjö 4-3 OT
Malmö - Brynäs 3-4
Brynäs - Timrå 3-1
Brynäs - HV71 4-3 OT

Lagstatistik:
GFA - 2.80
GAA - 2.19
PP - 13.16% PK - 83.33%

Interna poängligan:
Jakob Silfverberg - 12P (5+7)
Anton Rödin - 12P (5+7)
Johan Larsson - 11P (4+7)
Jack Kopacka - 10P (7+3)
Bobby Trivigno - 10P (4+6)

Interna målvaktsligan:
Erik Källgren - 12 matcher, 89.64% och 2.24 GAA
Ludvig Persson - 5 matcher, 91.67% och 1.54 GAA

Saknade spelare:
Jonathan Myrenberg - skadad
Oscar Lawner - skadad

Fem senaste:
Luleå - Linköping 5-2
Linköping - Malmö 3-0
Modo - Linköping 3-4 OT
Linköping - Örebro 0-2
Leksand - Linköping 3-1

Lagstatistik:
GFA - 2.47
GAA - 2.87
PP - 24.44% PK - 80.95%

Interna poängligan:
Ty Rattie - 14P (7+7)
Linus Hultström - 13P (2+11)
Markus Ljungh - 13P (1+12)
Robin Kovács - 11P (3+8)
Oscar Fantenberg - 10P (4+6)

Interna målvaktsligan:
Christian Heljanko - 13 matcher, 89.46% och 2.67GAA
Jesper Myrenberg - 4 matcher, 90.65% och 2.43 GAA

Tidigare möten:
Linköping - Brynäs 3-2

Läget i laget är att Hävelid körde för fullt på träningen idag och är redo för spel, medans Lawner förhoppningsvis ska vara tillbaka nästa vecka. Jonathan Myrenberg är dessvärre fortfarande på frånvarolistan.

Nya kedjor på träningen och äntligen verkar man testa Rattie - Shore - Elie, medans Little matchades med Russel och Törna. Vilket då borde innebära Kovacs - Ljungh - Ehn och att man behåller fjärdekedjan intakt.

Kom igen Cluben!

Enligt både Fanten och Östman så har man försökt att förenkla spelidén. Back to basics. Återstår att se om det ger någon effekt.

Ehn - Ljungh - Kovacs känns faktiskt lite spännande på förhand. Men det går kanske ut över andrakedjan med Törna bredvid Russell. Den kedjan har varit iskall alldeles för länge.

Metallica Ehn - Ljungh - Kovacs känns faktiskt lite spännande på förhand.

Mm, fast om Ljungh sticker ut med usla underliggande defensivt låter det inte som nån superidé att slänga in Kovacs där. Men normalt sett ska ju Ljungh iofs va habil i båda riktningar.

Nu ska jag skriva någonting som kan uppröra vissa eftersom en del tror jag innerligt hatar Östman vilket inte är sant jag avskyr bara hans sätt som hc. Till det jag skulle skriva då:

Det känns nästan som om man vill röka ut Kovacs från kontraktet när man bara kastar runt honom i alla kedjor utan den som de flesta tycker är den uppenbara. Jag har liksom ingen annan förklaring snart än att man prompt stoppar Kovacs i alla möjliga lustiga formationer med precis alla före och efter bänkningen än den som alla tycker är uppenbarast.

alfie Mm, fast om Ljungh sticker ut med usla underliggande defensivt låter det inte som nån superidé att slänga in Kovacs där. Men normalt sett ska ju Ljungh iofs va habil i båda riktningar.

Vilka siffror tänker du på då? Känslan generellt är väl ändå att både Ehn och Ljungh brukar ta ansvar i egen zon.

Detta kommer att bli en riktigt svår match att ta poäng i. Förra gången vi mötte Brynäs så nöp vi poängen, men sedan dess så har Brynäs växlat upp. Visserligen så förlorade de mot Frölunda i förra matchen, så visst kan det vara en början på en trend när Brynäs dyker neråt.

Hur det än kommer att gå så blir jag inte lessen över resultatet, men varje poäng vi lyckas knipa skulle göra mig överlycklig.

Nils Hur det än kommer att gå så blir jag inte lessen över resultatet, men varje poäng vi lyckas knipa skulle göra mig överlycklig.

Hur gör man dig ledsen då Nisse?

Typiskt Brynäs, 100 kr i service avgift för att köpa några biljetter. Skitförening i alla avseenden. Tydligen bara strax över 5500 biljetter sålda. Ingen i Gävle verkar villa se ett riktigt hockeylag. Däremot fullsatt på deras nästa match mot tråk Växsjö.

Kjeppkinesen Ta ifrån han ciggen på toan så ska du nog se att det kommer en tår eller två.

@Metallica hittar det inte nu bara för det men vill bestämt tro att någon nyligen länkade till en podd där de lyft Ljunghs anmärkningsvärt dåliga siffror defensivt.

8 matcher tills nästa uppehåll. 8 ganska tuffa matcher varav 5 är på bortaplan. Tycker 12 poäng är nån slags smärtgräns. Tar vi mindre än 12 poäng och spelet fortsatt ser ut som skit så börjar det bli dags för en riktig, konkret förändring av något slag, inte bara ”skruva på detaljer” som man gör nu.

Och nej, det ska inte va en förändring bara för förändringens skull men man får ju utgå ifrån att PJ/Tony har en förberedelse och tankar sen länge som man kan exekvera då om det inte börjar flyga nu.

alfie Och nej, det ska inte va en förändring bara för förändringens skull men man får ju utgå ifrån att PJ/Tony har en förberedelse och tankar sen länge som man kan exekvera då om det inte börjar flyga nu.

Jakobs skickar man nog först. Frågan är bara vem man ska ersätta honom med i så fall.

Till nästa säsong vill jag se Zackes bror och Musse som assisterande.

Kjeppkinesen Till nästa säsong vill jag se Zackes bror och Musse som assisterande.

Är dom bra då eller bara några kändisar som ryktats hit?

ananas Är dom bra då eller bara några kändisar som ryktats hit?

Svårt att säga. Går vi enbart på meriter och inte identitet så tycker jag Musse ser väldigt intressant ut. Zackes brorsa är väl mer av en chansning.

NimaVonSlätta förstår tanken men jag tror inte det. Det är alldeles för tidigt in i säsongen och man har gjort ett grundligt förarbete kring Kovacs, jag vill i alla fall tro det med tanke på det långa kontraktet.

Troligtvis testar man runt med honom för att hitta rätt. Man har testat med Little och båda är väldigt offensiva, Little hämmas i sin offensiv genom att behöva jobba hem ännu mer för att täcka upp för Kovacs och då får vi inte ut så mycket från Little. Det kanske kan vara en förklaring till Littles skrala poängskörd.

Att testa Kovacs med Ljungh/Ehn är ingen dum ide. Rattie funkade med dom även om han är mer anpassningsbar. Därför testar man kanske att ha Kovacs med två där båda täcker upp bra i defensiven.

Ren spekulation från min sida ska sägas

Vi möter ett lag som är minst lika bra som oss på pappret. Det krävs återigen en hundraprocentig insats från vår sida för att ta poäng. Och det ifrån samtliga spelare och ledare. Tror dock inte Östman är kapabel att locka fram detta, men hoppas att spelarna nu börjar sätta mer rejäla krav på varandra. Då har vi en chans att ta oss bort från den negativa spiral vi har hamnat i.

East Troligtvis testar man runt med honom för att hitta rätt.

Välj bara något rimligt och låt honom spela 20 matcher i den omgivningen så löser det sig.

East man har gjort ett grundligt förarbete kring Kovacs, jag vill i alla fall tro det med tanke på det långa kontraktet.

Det långa kontraktet beror nog till 100% på att det var (är) spelarnas marknad och att han kunde diktera villkoren ganska friskt.

Vad gäller det grundliga förarbetet undrar jag. Man har säkert snackat med honom massor och han har säkert bedyrat att han mognat och blivit en seriös teamplayer, men det är ju ganska lätt att säga. Hur ska man försäkra sig om en sån sak liksom?

alfie 8 matcher tills nästa uppehåll. 8 ganska tuffa matcher varav 5 är på bortaplan. Tycker 12 poäng är nån slags smärtgräns. Tar vi mindre än 12 poäng och spelet fortsatt ser ut som skit så börjar det bli dags för en riktig, konkret förändring av något slag, inte bara ”skruva på detaljer” som man gör nu.

Ja att vi ska ta minst 12 poäng på dessa 8 matcher är ett rimligt krav om vi ska kunna nå slutspel. Så nu måste laget vara på tå och kämpa hårt för varje poäng. Nu har vi ju bra spelare i vårt lag så offensivt ska det kunna gå. Det är bara att se till att få ihop det hela, det är dags att börja vända nu. Varje poäng vi kan nypa räknas även om det är en snodd poäng. Om det är skönspel eller ett jävla kämpande spelar ingen roll, det är poängen som räknas och inte utförandet.