VS

Spelas i Örebro (Behrn Arena).

Sista träningsmatchen, Hävelid tillbaka och Myrenberg i kassen?

Kom igen Cluben!

Jag hoppas att man flyttar upp Ljungh nu till Elie och Rattie. Visst Shore kommer sen men att vaska dessa två tills dess är onödigt.

Vi har producerat alldeles för dåligt framåt förutom mot FBK som gjorde sin första match och att spela Törna som varit totalt klappkass med två av våra bästa spelare blir aldrig bra. Nu vill jag se:

Elie-Ljungh-Rattie

Little-Russell-Kovac

Lawner-Ehn-Törna

Bouma-Johnsson-Hofbauer

Hellre Wagner än Johnsson men Östman verkar ju tycka annorlunda även om Johnsson känns oerhört medioker.

MrNebbiolo instämmer! Vi har 3 viktiga matcher och behöver en fungerande första. Ljungh kan sedan återgå till sin kedja, börja redan nu på fredag.

Förstår egentligen inte hur man kan göra en så dålig match som dom gör mot Leksand, man åker verkligen upp och skiter i det helt. Då ska man komma ihåg att dom själva gick ut med att dom inte var nöjda med matchen mot Frölunda och hade pratat om att steppa upp ordentligt mot Leksand.

MrNebbiolo

Elie-Ljungh-Rattie

Little-Russell-Kovac

Ja tack. Vi behöver få igång både Elie och Rattie så fort grundserien startar. Ljungh är vårt enda värdiga alternativ fram tills Shore har anslutit. Tycker även Little och Russell har sett hemskt bleka ut, men det är ju fortfarande försäsong.

Defensiven är sorgebarnet än så länge. Det har gått för långt när man sitter och hoppas på att Hävelid och Myrenberg ska ansluta till backarna för att rädda upp situationen. Känns lite som att vi kan ha hur spetsiga forwards som helst, vi kommer ju för tusan aldrig ut ur egen zon. Man spelar fast sig, kladdar och lyckas aldrig vinna tillbaka pucken i mittzon heller.

Metallica

Det är ändå försäsong, såväl Rattie som Little har svårt att spetsa till åkning och allt annat i hallar likt den igår. Det är ändå fakta, samma för Russell, försäsongen är för lång.

Det gäller flera av de rutinerade spelarna, eftersom vi har ett lag med hög snittålder kommer det att visa sig när matcherna gäller noll. Det är ofrånkomligt, dock är det inte acceptabelt att det ser ut som igår. Det är brist på karaktär bara och att man skiter i det.

Det som är mest tråkigt tycker jag är likt @Mittzon skrev i annan tråd att de spelarna som slåss för sina platser varit oerhört bleka. Törna, Hofbauer, Johnsson, Kreu , Aronsson osv har varit oerhört dåliga.

Sen måste jag säga att jag är oerhört besviken på Ehn, visst att han får hoppa runt mycket men förväntar mig mer där, han ser inte alls vass ut ju närmare vi kommer. Spelet med puck är på bedrövlig nivå överlag i laget.

Jahopp, nu har man sovit på saken. Maken till haveri igår alltså.. uppenbart att skallen inte var med för att spela match. Tror genuint att det inte är något att dra några som helst slutsatser ifrån.

EDIT: oops, fel tråd.

MrNebbiolo Hoffa har väl ändå visat något form av kämparglöd, han är ju inte här för att snitta en pinne per match

Metallica Det har gått för långt när man sitter och hoppas på att Hävelid och Myrenberg ska ansluta till backarna för att rädda upp situationen. Känns lite som att vi kan ha hur spetsiga forwards som helst, vi kommer ju för tusan aldrig ut ur egen zon. Man spelar fast sig, kladdar och lyckas aldrig vinna tillbaka pucken i mittzon heller.

Om det är något dessa grabbar är bra på så är det väl just att spela sig ur zon. De är skickliga och har bra spelförståelse. Med bättre utgångar så kanske vi också slipper spelvändningar mot oss och att motståndarna spelar fast oss och tröttar ut oss. Därmed är mycket vunnet.

ananas Om det är något dessa grabbar är bra på så är det väl just att spela sig ur zon. De är skickliga och har bra spelförståelse.

Om du med ”dessa grabbar” syftar på Aronsson, Kreu och Björkman som spelade igår, så nej. Vi har vanligtvis skickligare backar att tillgå såklart, men man kan inte hitta massor ursäkter hela tiden. Vi kommer ha frånvaro på viktiga backar även under grundserien.

Ska man gå in i grundserien med någon form av skön känsla behöver man göra försäsongens bästa match mot Örebro. Just nu har man sett sämre ut för varje match som går.

Att backarna behöver rycka upp sig kan vi nog alla vara överens om, i alla fall de flesta backarna. Men ska man inte kanske börja titta åt Jeff Jakobs håll? Jag anser att försvaret har varit svajigt sedan han steppade in. Han gjorde ett katastrofalt dåligt jobb i Oskarshamn och tycker inte att hans “spelsystem” funkar bättre här.. Men det är bara min åsikt!

ananas Ja, då håller jag med dig såklart. Men min analys är utifrån backarna vi faktiskt spelade med. Det jag menade är att vi ska inte stå och falla på om Hävelid eller Myrenberg saknas. Det är lovande spelare men de ska inte vara oersättliga på samma nivå som Fanten och Rissanen.

DragskottsDan Ja, han såg till att vi hade ligans näst sämsta corsi och högst antal förväntade mål i baken förra säsongen.

DragskottsDan Han gjorde ett katastrofalt dåligt jobb i Oskarshamn och tycker inte att hans “spelsystem” funkar bättre här.. Men det är bara min åsikt!

Känns som att det är många som delar din åsikt. Väldigt svårt att se någon röd tråd i spelsystemet, det enda man hört är att backarna ska följa med upp och vara delaktiga i anfallsspelet men jag vet inte hur mycket vi har fått ut av Aronsson och Kreű har härjat runt i anfallszon med helt ofarliga avslut. Känns som att avståndet och samspelet mellan backar och forwards inte alls är synkat eller anpassat och här har ju förstås Östman ochså ett ansvar.

Förlängningen av Jakobs var väldigt svår att förstå men nu när man jobbat med ett spelsystem i snart tre säsonger och ännu inte hittat rätt borde man inse att man måste byta kurs.

Lukkinen Gratis om du har Telenor. Annars får du nog pröjsa tyvärr..

Metallica Ja, då håller jag med dig såklart.

🤝

Metallica Det jag menade är att vi ska inte stå och falla på om Hävelid eller Myrenberg saknas. Det är lovande spelare men de ska inte vara oersättliga på samma nivå som Fanten och Rissanen.

Menar bara att det är ett VÄLDIGT stort gap i just spelskicklighet mellan Myrenberg/Hävelid och Aronsson/Kreü/Blomqvist och att det just var problemet med spelskicklighet (utgångar ur zon till exempel) du belyste som ett problem i ditt inlägg. Sen finns det såklart andra parametrar där alla fem är mer likvärdiga och vissa delar där de är långt efter Fantenberg och Rissanen, så Myren/Hävelid är inte oersättliga. Men att ju Myren och Hävelid var frånvarande och ersatta med betydligt mindre spelskickliga backar tror jag har väldigt stor påverkan för hur lätt vi kommer ut egen zon och kan ställa om.