NimaVonSlätta Lhc är en stor del av våra liv, men jag skulle vilja säga att det egentligen är gemenskapen i sportkulturen som är den viktigaste
Du sätter fokus på något väldigt viktigt. Idrottens betydelse för samhällen och demokratin. Dels folkhälsan såklart men även det faktum att inom idrotten förenas man nästan oavsett bakgrund, yrken eller andra egenskaper. Såklart finns det skillnader i förutsättningar, särskilt bland utövare och vilka som når sportslig framgång. Men supporterskapet är ändå en relativt jämlik arena. Där förenas man i sin kärlek till sitt land eller till sin ort med dess lag.
Nu var väl gladiatorspelen i Rom inte direkt vare sig idrott eller särskilt jämlik. Men för att hålla befolkningen sysselsatt och tillfredsställd var det mycket viktigt. Romarna och de gamla grekerna insåg idrottens betydelse redan på sin tid.
Jag tycker att all idrott är mycket viktig i samhället, oavsett om man utövar den eller är supporter. Det är lätt att tycka ”vadå, det är ju bara fotboll eller bara hockey”, men det är faktiskt så mycket mer än så. Såväl inom supporterkulturen, om man bortser från den lilla klick som enbart är ute efter att skapa bråk, som bland de utövande. Inom barn och ungdom och alldeles särskilt inom ishockey tycker jag vi utbildar barnen från låg ålder upp till junior i så mycket mer än hockeyn. Det är en ”fostran” i ordets bästa bemärkelse i allt från disciplin och ansvarstagande till kamratskap och omsorg om varandra.
Så, jag förstår precis hur du menar och det är jättebra att du hittar glädje och gemenskap bland likasinnade LHC:are när livet i övrigt suger.
Nedan en länk till en bra dramatiserad dokumentär om just gladiatorer, en kvinnlig dessutom.
https://www.svtplay.se/video/eXYgomR/varldens-historia-den-kvinnliga-gladiatorn