Linköping - Timrå, 28/10 - 15:15 (TV4 Sport Live 3)
- Redigerad
Kapten Duck Melin sökte ju rollen Emvall fick men LHC valde att gå på Emvall istället
Edit:Tvåa på pucken
Bra förstaperiod men mindre bra resten… Inte helt olikt matchen mot örkle faktiskt med den skillnaden att tik gjorde mål i PP. Tar med mig de 2 poängen och hoppas på bättring framöver…
...
Tog ju en senast mot Rögle 5 min in i tredje, sen tog ju Fantenberg en puckout halvminuten senare.
Vet inte riktigt när man skulle tagit timeouten idag, redan efter första målet när Fantenberg slängde bort pucken då förstakedjan var på isen och sedan styrning framför Högga? Bytena efter var ju ändå helt ok.
Inget talade väl för att Timrå straxt därpå skulle få med sig ett PP och slänga in ytterligare en reduceringspuck och ha rejält momentum, tror ju inte heller det hade hjälpt om man att tagit en timeout direkt efter deras PP mål.
Skönt att modo börjar åka ner i tabellen
Satan vilken historierevisionism om Roger Melin ingen coach i Clubens historia har nog fått mer kritik för att aldrig ta timeout och framförallt att rulla på fyra kedjor oavsett matchsituation.
Verkligen.
Precis vad jag skrev ovan.
Var det inte Melin som också sa att han inte ”trodde på” timme out?
Där har du en rimlig poäng. Att bortaspelet länge varit ett problem, ligger helt klart på Östmans bord.
Inte helt enkelt att förstå problemet. Någon som har något förslag?
Men om vi bara räknar hemma matcher så är vi delad tvåa i serien.
Vi kanske borde vägra spela bortamatcher?
”Linköping är lite för bra för att åka ifrån för ofta, men vi är snälla nog att låta er komma hit istället”. Win-win!
Skriv inlägget i laguppställningstråden istället. Här läser ingen mer om några timmar.
Visst kan man prova, men tror inte det blir bättre. Med fantenbergs form får vi ett svagt ”första” backpar med den uppställningen tänker jag. Hävelid och Kreü, kan dock bli vad de borde vara.
Lokalpatrioten Var det inte Melin som också sa att han inte ”trodde på” timme out?
Vilket jag iofs kan förstå! Eller viss betydelse kan det såklart ha, men det är sjukt överskattat. Framförallt är det kul att en coach kan värdelösförklaras så brutalt för att han inte tar timeout.
- Redigerad
Precis! Precis! Precis!
Det var exakt så jag ville knyta ihop säcken, när jag ifrågasatte om det verkligen var Östmans fel att vi släppte in Timrå i matchen.
alfie Nog tycker jag inte värdelösheten endast grundar sig i time outens vara eller icke vara. Han har ju misslyckats på fler punkter än så. Omkullkastande i kedjor, hålla värdelösa konstellationer intakta över lång tid, saknar ett grundspel, ett trasigt bp, uselt pp och förmågan att förändra matchbilder. Låt gå för att vi studsade tillbaks och vann idag men Timrå hade bud på 4-3. I över två år har han försökt. Svårt att sparka en tränare nu när vi kanske lyfter. Missar vi slutspel så ska han gå på dan imo.
Sen var det ruskigt nära 3-3 direkt efter 3-2 när Hultström klantade sig. Där hade jag tagit timeouten.
- Redigerad
Ska göra nåt så mörkt som att dela ut en känga till Rattie för hans inblandning i det avgörande målet. Han utmanar alltså tre samlade Timråspelare på egen hand där. 97 ggr av 100 tar TIK över puckinnehavet vilket är A och O att ha i 3 mot 3. Behåll pucken inom laget tills rätt läge dyker upp!
Nu har han sjukt tur att pucken 1) studsar rätt 2) att han lyckas hålla i/screena en Timråspelare och att 3) den andra timråspelaren fastnar/snubblar till som gör att Elie får öppen gata. Skönt med mål men egentligen inget bra eller smart agerande av Råttan.
I övrigt är väl det mest redan sagt. Sjukt bra första tio och bra att vi vaknar ur koman efter 3-3. Kul också att vi nu, 15 matcher in, har vunnit fler matcher än vi förlorat. Men jämnheten i matcherna måste upp, även hemma. Två matcher i rad nu på hemmaplan som vi vunnit oförtjänt.
Kapten Duck Ja, Östman har en massa brister såklart. Bara kommenterade allmänt om övertron på timeouts.
alfie Ah precis vad jag satt och svor över framför tv, hann med att förbanna Rattie i en rejäl harang - sen trillar pucken fram till Ellie. Det blev bra men det var inte bra spelat.
Den här matchen tycker jag ändå inte att man kan säga att vi vann helt oförtjänt. Mot Rögle var det ett närmast ett rån, men inte den här. Första dominerade vi, borde haft minst 2 mål till där. I de andra perioderna har vi ändå våra chanser och blir inte tillbakapressade på samma sätt som mot Rögle. Men såklart, mer jämnhet vore ju trevligt, det önskar nog sig alla lag.
- Redigerad
Kan ändå känna att det är uppfriskande med spelare som har självförtroendet och modet att försöka även om oddsen är emot. Håller med om att han hade turen på sin sida den här gången men att spela safe i sudden leder ju oftast till straffar och där är det ju mera slumpmässigt. Har man självförtroende som Rattie tycker jag ändå att det är rätt att försöka även om man riskerar tappa puckinnehavet. Denna gång gick det vägen och det är det man minns!
Bowmore Alltså, i viss mån kan jag hålla med. Vi ber om mönsterbrytare och Rattie är en sådan, oftast på så sätt att han skjuter på allt, läge eller ej. Då kan man ta att han ibland tar dumma beslut under ordinarie matchtid eftersom det är en del av oförutsägbarheten. Utan de korkade besluten får vi inte de geniala och man missar alla skott man inte tar etc etc etc.
Men i 3 mot 3 innebär puckinnehav nästan alltid en riktigt vass målchans. För att ge bort det ska man va hyfsat säker på att man inte riskerar det för ingenting. Att utmana 3 samlade spelare eller att ta ett oskymt skott långt utifrån eller från dålig vinkel är i princip att ge bort pucken och därmed en målchans åt andra hållet på ett sätt som det inte är i 5 mot 5.
Ja, håller helt med om att puckinnehavet i 3 mot 3 är oerhört viktigt men är nog omöjligt och inte ens vettigt att försöka övertyga en spelartyp som Rattie om det. Det kommer ställa till det för oss ibland och ge oss eufori ibland och det får vi ta. Hade det varit Russel eller Gallo som hade gjort samma sak hade jag varit vansinnig men är det Rattie eller för all del Little låter jag det passera med ett leende.