Jirpo

Här beror det lite vad du menar med toppbackar, dessa kostar 250 och uppåt, att vi ska få in två sådana ser jag som en utopi. Håller dock med om att lämnar Hulta, då vill jag säga OM, vore det såklart kanon att värva in två backar för runt 180.

Vad jag hör var man dock riktigt nöjda med backsidan efter att Martin kom in. Således tror jag som sagt att om både Hulta och Myren stannar förlänger man Kreu och sitter nöjda.

Lämnar Hulta är det annat läge och upp till marknaden men det är några lag som söker B1 och B2 vilket gör att vi är långt ner i listan som vanligt. Vi får se läget framåt som sagt, 1 maj vet vi mer tydligt.

MrNebbiolo Om Hulta lämnar borde vi väl dock ligga rätt bra till i förhandlingar med backar i det något lägre skiktet när vi presenterar ett läge där första PP är ”up for grabs”. Med Hulta borta är det väl mest sannolikt Martin eller Fanten där, och de är inte opetbara.

MrNebbiolo Ok, om det du hör stämmer, dvs att man är nöjd med back-uppsättningen efter Max Martins intåg blir jag riktigt orolig. Då saknar ju Cluben all självinsikt. Vi var liksom på vippen att åka ur serien pga kraftigt undermålig och tunn defensiv.

Gällande vad jag menar med ”toppbackar” så är det såklart en definitionsfråga. Får ursäkta, lite otydligt från min sida.

Det jag menar med ”toppbackar” är spelare som håller måttet för ett första eller andra par i den övre delen (topp 6) i SHL. Tex i klass med Hulta, Fantenberg, Martin…Rissanen-ish osv. Sen måste det givetvis vara en bra balans mellan två och envägs backar.

Jirpo Ok, om det du hör stämmer, dvs att man är nöjd med back-uppsättningen efter Max Martins intåg blir jag riktigt orolig. Då saknar ju Cluben all självinsikt. Vi var liksom på vippen att åka ur serien pga kraftigt undermålig och tunn defensiv.

Fast backbesättningen Östman hade med Hävelid, Aronsson, Strandell osv var ju det som satte oss i skiten. Samma sekund Fantenberg, Myrenberg och Martin anslöt så såg det bra ut igen.

Jag tycker det är en tydlig skillnad i materialet och själva spelet första halvan av säsongen jämfört med avslutande matcherna när man hade rensat truppen på alla skräpbackar. Stannar Hultström tror jag som @MrNebbiolo att det räcker med en defensiv back likt Kreu (helst något vassare) sedan är vi nöjda.

Metallica Vi brukar ofta ha samma tankar, men här håller jag inte med.

När Fanten kom tillbaka blev det bättre, absolut. Samtidigt så lyfte Hulta en nivå i hans frånvaro.

När vi fick in Martin så blev det också skillnad. Men lite upp och ner från match till match.

Myrenberg??? Helt ärligt så var han rätt kass och gjorde knappast någon skillnad i rätt riktning. Självklart berodde det mycket på hans långa skadeuppehåll.

Min poäng är att vi måste säkra upp så att vi har råd med skador på Fanten, Rissanen och Hultström/ny. Vi kan inte förlita oss på att Öhrqvist/Myrenberg/Kreu ska lyckas att fylla dessa luckor. Annars kommer vi riskera att hamna i samma situation som förra säsongen. Känner att Cluben inte har råd att chansa mer.

Jirpo Myrenberg??? Helt ärligt så var han rätt kass och gjorde knappast någon skillnad i rätt riktning. Självklart berodde det mycket på hans långa skadeuppehåll.

Han var sämre än vanligt pga sex månaders frånvaro efter skadan. Väldigt väntat. Kan nästan garantera att Myrenberg kommer vara bättre den kommande säsongen. Men han var ändå inte riktigt lika dålig som Hävelid och Aronsson som bjöd på misstag varannat byte.

Jirpo Annars kommer vi riskera att hamna i samma situation som förra säsongen. Känner att Cluben inte har råd att chansa mer.

Spelarmaterialet idag jämfört med backarna man satt på inför förra säsongen är ju helt annorlunda. Hävelid, Aronsson, Strandell och eventuellt Kreu. Där har du kapat bort kanske lagets fyra svagaste backar i egen zon.

Har vi Fantenberg, Martin, Hultström, Rissanen, Öhrqvist och Myrenberg som topp 6 finns ju uppenbarligen spelskicklighet så det räcker. Det jag saknar är en defensiv kugge också. Vad är det för back du tycker man ska få in utöver det?

Metallica Skulle helst vilja få in en stabil tvåvägsback och börja med Öhrqvist som 7:e. Det finns potential för honom att konkurrera så att han stiger i hierarkin.

Niklas_H Verkligen 🫶

Jirpo Tror att vi är ganska överens egentligen. Har man full trupp utan skador tycker jag också att Öhrqvist och Myrenberg slåss lite som samma plats dvs sjätteback i laget. Den som är bäst får mest istid bredvid exempelvis Rissanen.

Tvåvägsback låter bra, så länge han är duktig i egen zon är det såklart ett plus om han kan slå bra förstapass åtminstone. Kan förstå att man inte har tagit något beslut kring Kreu men jag landar nog i att han tyvärr är lite för dålig för en förlängning. Ser hellre en lite bättre back än så, ifall det bara blir en värvning och Hulta stannar.

MrNebbiolo Hulta kan du räkna bort, han och hela hans familj vill dit och de kollas alternativ till boende mm. De finns även konkreta förslag från 2 lag vad jag fått till mig så har svårt att se vad som ska stoppa det.

Vtown Isåfall låter det verkligen som att han kommer sticka iväg. Inte lätt att hitta nya backar som är så duktiga rent offensivt. Men man får chans till föryngring i truppen åtminstone.

Hoppas man går efter andra backar och inte bara sitter och hoppas på Lennström. Jätteduktig back såklart men varför skulle han välja bort FBK.

Vtown

Intressant om det är Biel som bladet skrev, då ska de alltså ha både Laaksonen och Hulta i laget, nog för att Filander är känd för offensiv men jösses.

Ja då får vi se hur man prioriterar. Min tes gällde ju om Hulta stannade. Drar han är det öppna spjäll, ska dock bli intressant vilka lag som sagt det handlar om.

Metallica som flera skrivit innan så tar jag gärna 2 lite mer allround backar. Kunna spela sig ur med ett bra första pass är de viktigaste enligt mig likt M Martin. Hultas poängtapp kan tas igen med fler poäng på fler backar istället. Sen är Lennström en stor favorit för mig och sist han var här var hans bäst i SHL enligt mig.

Vtown som flera skrivit innan så tar jag gärna 2 lite mer allround backar. Kunna spela sig ur med ett bra första pass är de viktigaste enligt mig likt M Martin. Hultas poängtapp kan tas igen med fler poäng på fler backar istället.

Problemet är ju att man tappar kanske seriens bästa back i PP. Tycker definitivt man behöver få in en back som på egen hand kan bära ett PP. Inte alla som kan det. Då räcker det inte med ett bra förstapass.

En Kaski behöver man få in enligt mig. Martin kan spela PP2 men han har mer att bevisa än så länge.

Vi får se vad som händer med Lennström som var här och kollade i Ekängen och samt ett besök i Rejmes bil butiken och avslutade med restaurang besök på kvällen. Frågan är om det är bara ett trix eller är med på listan här!

P22 Och allt detta skedde första april? Han erbjöds ett gratis hus i ekängen, gratis bil från rejmes och en rundtur i staden. Sen ba april april! Du får betala allt själv o får 120k/månad!

Tappet av Hulta kommer bli kännbart, inget snack om den saken. Men vi är i det läget då vi behöver bryta mönster, så kanske det kan komma något bra ur detta.

Bara vi inte blir invaggade i någon falsk trygghet och tänker ”Det var ju synd, men vi har ju rätt bra backar ändå”. PJ o Mårtensson måste lyfta blicken och värva en komplett uppsättning, och inte fuska med enkla lösningar.