Har svårt att se att Lawner plötsligt ska ‘blomma ut’….. bryt !!!
Silly Season - Strategier och spelarutvärderingar
Bing Att man ska vara ute ur landet 6 månader tror jag bara gäller bara innan kontraktet börjar gälla, så alla som skev ett tvåårigt kontrakt förra våren behöver inte vara ute ur landet 6 månader i år också.
Är du säker på det? För att anses bosatt i annat land än Sverige får man inte vistas i Sverige mer än 6 månader per år rent generellt. Hittar inget speciellt angående personer med A-SINK.
Utomlands bosatta artister och idrottsutövare och utländska arrangörer beskattas enligt A-SINK.
2023 motionerade en politiker (M) om att förlänga den tiden till 12 månader just av hänsyn till att idrottssäsonger ofta är längre än 6 månader. Den motionen fick avslag.
Om man tittar på de utländska spelarna som tex Little och Gordon så fick de vara i landet och spela i tre år, sedan måste de vara utanför landet i sex månader och efter det så gällde tre år igen.
HNez Bara ställa in sig på att ännu en säsong undvika kval i sådana fall.
- Redigerad
X-(:)-X-y Nja, jag tror inte att våran vara eller icke vara i en bottenstrid hänger på om vi köper ut Shore.
Sen är något som vi måste ha i åtanke att vi lite får spela med korten vi blivit tilldelade, ska Stålhammar ha någon som helst sportmössa att få nya avtal med sponsorgruppen som pytsat in 10m/säsong (eller nya för den delen också), så kan det vara lite halvsnyggt att inte riva kontrakt de mer eller mindre betalat för höger och vänster.
Med det sagt, vill jag att Shore spelar i LHC nästa säsong, nej. Men det gäller att köra lite big picture på det i mitt tycke.
Jocke Så är det vad jag vet. Shore fick sign off av HV och var tvungen att hålla sig borta minst 6 månader för att inte skatta bort merparten. Det är väl så kan kringgår artistkontrakten, en stor klumpsumma när sista året på kontraktet är slut.
Jo, så är det ju och så var det vä för Little också när han tog ut sign-off på förra kontraktet. Men ska man ha A-sink mitt i en kontraktsperiod så måste man vara ute ur landet minst 6 månader. Men det kan ju lösas med en måttlig månadslön fram till året då sign-off betalas ut. En månadsinkomst man skattar normalt i Sverige. Men då är det inte artistkontrakt utan som för en vanlig svenne banan skattemässigt.
- Redigerad
Så nej, du kan inte får artistskatt om du vistas mer än 6 månader i Sverige under en 12-månadersperiod.
Men du kan få en fläskig sign-on år 1, bo som vanligt i Sverige och skatta som alla andra fram till sista året då du får en fläskig sign-off och därmed klara dig på en låg (under brytpunkten för statlig skatt) mellanliggande år.
- Redigerad
La den här i tråden förra silly men aktuell än för er som är intresserade. Gällande upplägg löner på toppspelare import kontra svensk och hur lön och sign on och off läggs upp.
https://hockeykunskap.wordpress.com/2020/12/20/example-post-3/
Det som skiljer är att topplönerna är högre nu för utländska. De som jag fått uppgifter har högst är:
Ang i hv på sin förlängning som har 300 000 euro net och den lönen har även Brian o’Neil i Luleå. Sen är det Louto som har 280 000 euro net vilket även Kalle Kossila har i Örebro.
Vår dyraste är Rattie som jag hört ligger något lägre men inte mycket.
Högst lön av svenska spelare ska vara Oskar Steen på 325 000 men där det ryktas att vi hade högsta budet i somras med runt 350 000.
MrNebbiolo Tack, bra info
Lugano verkar åka ur, vem hade ni valt av Dahlström och Alsing?
SnipernPyatt2 Dahlström
Dahlström
SnipernPyatt2 Från Lugano hade det ju varit spännande att även plocka “hem” Joren van Pottelberghe. Vet dock inte vad det är för skadeproblem han har.