MrNebbiolo Här tycker vi olika. För mig är Kreu överlägset sämst i hela truppen i spelet med puck. Aronsson betydligt bättre i min bok.

Ja det gör vi 🍺

MrNebbiolo Kreu är fysisk och när han ligger rätt har han fina förtjänster i det spelet. Dock såg vi hans förmåga med pucken tydligt när Brynäs gör 1-1 för en vecka sedan.

Ja det är det jag gillar med Kreü, att han spelar fysiskt, dock spelar även Kreü fysiskt för sällan. Ja tyvärr..Det var en rejäl tabbe och skillnaden är att Kreü har många fler år bakom sig på SHL-nivå. Men samtidigt läste jag i somras (på Corren) att han skulle börja ta träningen, sömnen och kosten på allvar till den kommande säsongen, bara en sådan sak gör att han sticker ut en del. Att han lyckats hålla sig på SHL-nivå utan att tagit kosten, sömnen och träningen på blodigt allvar.

Men det är som du säger, han är bra när han ligger rätt till, men hans lägsta nivå är för låg, så även Aronssons, tycker jag, men vi tycker olika där 🍻

MrNebbiolo Här tycker vi olika. För mig är Kreu överlägset sämst i hela truppen i spelet med puck. Aronsson betydligt bättre i min bok

Det här tycker jag vi gör en egen tråd om. Vem har bäst handleder och mest trix med puck i sig av Kreu och Aronsson. Skulle kunna få högt humorvärde.

Vad är bäst: Kreu som drar en enkel 3m sidledspass stenhårt i knähöjd in i långsargen. Kontra Aronsson som slår en självmordspass en halvmeter bakom en forward som har 2 100kg-motståndare i nyllet som kommer i 120 km/h.

MrNebbiolo Hade ju blivit en riktig dunderfylla! WWK och Aronssons drinking game, jag är på🍻

MrNebbiolo Får man ta en shot varje gång någon av dessa slår ett felpass?

Väldigt små rackare is så fall. Annars dör vi.

MrNebbiolo möjligt att det varit så men iår har man sett något annat där han till och från tar sig förbi motståndare och försöker vara kreativ i offensiv zon där han också spenderat mer tid än tidigare, kommer till avslut.

När jag tänker Aronsson ser jag bara en stressad back i något sarghörn som chippar ut fort som fan

Av Kreü, Aronsson och Norén så är Kreü i mina ögon en mycket bättre back än de andra två, fast visst vi har cirka ⅔ kvar av säsongen så än kan mycket hända.

Nils Av Kreü, Aronsson och Norén så är Kreü i mina ögon en mycket bättre back än de andra två

Många dömer ut Norén lite väl tidigt kan jag tycka. Visst har han haft lite problem med tempot och tagit en del dåliga beslut men han är ändå den enda backen i laget som ligger plus i +/- än så länge. Tycker mig även kunna se en liten förbättring successivt under serien och har ju utvecklingspotential framgent. Det ser jag inte varken hos Kreű eller Aronsson tyvärr, där kan en junior gå in istället nästa säsong och göra jobbet bättre.

East

Började bra precis som det gjort tidigare med Kreu men sen kommer kollapsen. Läste även i statistiktråden att @Hank sa att även underliggande dalat.

Ett ganska spekulativt inlägg…

Ni som har bra koll, typ du @MrNebbiolo mfl, får gärna hjälpa mig med följande tabell, där de med utgående kontrakt listas med potentiella ersättare. Mycket osäker på några löneposter!

Har räknat med att Myrenberg är borta resten av säsongen och kvar här nästa, men att Hävelid försvinner till NHL.

• Arvid Aronsson (D) —> Dyr spets (+150k)
        • Lance Bouma (LW/C) —> Junior (-50k)
        • Remi Elie (LW/C) —> Dyr spets (+-0)
        • Mattias Hävelid (D) —> Öhrqvist (-20k)
        • Broc Little (LW) —> Behåll (-50k)
        • Patrick Russell (RW/C) —> Bakke (-100k)
        • Olle Strandell (D) —> Behåll (+25k)
        • Henrik Törnqvist (RW) —> Zion Nybeck (-25k)
        • William Worge Kreü (D) —> Myrenberg (+-0)

Siffrorna ovan är bara mina gissningar. Men de summerar till -70k/mån vilket i så fall skulle innebära en sänkning av budgeten med endast en dryg miljon, så jag får det inte att gå ihop riktigt om vi ska sänka budgeten rejält till nästa säsong.

ananas

Ersätta Aronsson med dyr spets tror jag inte vi har råd med utan blir nog något likvärdigt lönemässigt. Men utöver det ser det ju minst sagt knepigt ut med en väsentligt mindre budget. Möjligtvis om man kan hitta någon billigare spets än Elie eller/och om man gör sig av med Heljanko 🤔

ananas

En bra tabell även om jag anser att ska man behålla Little måste besparingen vara nära -100

230-240 till 130

Sen tror jag du får räkna med att Elies lön ersätts men att du kan addera maximalt 70-100 på Aronssons. Allt annat lika enligt din tabell.

Elie har jag på 270 idag. Bör kunna hitta ersättare här för runt 200-220 med bra scouting. På den nivån finns många fina spelare.

Aronsson på 50-60

Ska luska lite gällande Nybeck också, han var ändå bra även i AIK, lönen oklar där.

Mycket Edit när jag velar 😂

Vi ska också säga att vi inte vet hur mycket vi måste sänka budgeten. Jag har endast hört att den ska sänkas, behöver ju inte vara enorma belopp heller.

MrNebbiolo då känns det, precis som Bowmore också skriver, att det är svårt att få in någon dyrare backvärvning från övre hyllorna om vi inte antingen får fortsatt extra sponsring från 10-miljonersgänget, eller om Stålis har lyckats trolla med intäkter/utgifter senaste året?

Om jag tolkar dig rätt så är det ändå ytterligare -50k var på Broc, Elie och Aronssons poster? Det borde alltså bli typ -200 eller lite mer besparing per månad totalt sett, dvs drygt 3 miljoner årligen, men då får man alltså en något billigare spelare istället för Elie, pressa Broc hårt i förhandlingen samt en ny back som ersätter Aronsson för runt 150kkr/mån, i tillägg till listan ovan?

Fan vad otaggad man blir på att vi ska sänka truppbudgeten till nästa år. Men med lite tur kan vi smälla dit en Vrana utanför den truppbudgeten. Jag håller mina fenar.

Jag tycker man ska satsa på en duo nästa år och plocka med Teodor pistek från Karlskoga tillsammans med bakke. Skita i nybeck, plocka in pistek som är högerfattad forward med bra skott/målsinne/spelskicklighet, bra alternativ i bortre cirkel på direktskott i powerplay.

Typ

Ny-shore-rattie

Kovacs-Ljungh-Ehn

Pistek-bakke-Lawner

Hofbauer-Johnsson-little (till billig peng och mycket powerplaytid)

Aunes/ genborg fyller på

Finns en del intressant att laborera med i 5vs5 och 5vs4

ananas

Ja precis om du går på din tabell allt annat lika blir det den besparingen.

Gällande Elies lön tycker jag ändå det borde gå att hitta bra spets för runt 200-220. Ska det kosta 270 måste spetsen vara bättre än Elie faktiskt är nu. Förstår PJ helt att där vi var när Elie värvades behövde vi betala på det sättet dock, ingen skugga över PJ där.

Gällande Little tycker jag att man ska kunna pröva hans klubbkänsla, LHC har ersatt honom oerhört förmånligt sista sju åren. Vill han lira vidare är det 100-130 som gäller i min bok.

Jag har även fått svar gällande Nybeck, ligger på 70 idag enligt vad jag hör så sannolikt 120 som krävs nu i SHL.

Visst att det är HA men fan Bakke med två nya assist igår igen. Assistkung. 9 poäng på 10 senaste och +8. Totalt 20p på 19 matcher. 2 mål och 18 assist. Bakke och Kovac i varsin cirkel nästa år i PP blir nog fint.

MrNebbiolo Gällande Elies lön tycker jag ändå det borde gå att hitta bra spets för runt 200-220. Ska det kosta 270 måste spetsen vara bättre än Elie faktiskt är nu.

Inte riktat mot bara dig nu, men känner att nästan alla pratar om Elie som att en förlängning av honom är på samma lönenivå han har nu. Och visst, det kanske han kan få nånstans men det är ju inte heller omöjligt att en förlängning av Elie kan ske med en väsentlig lönesänkning?

Elie för kanske 220-240 eller nåt sånt iställlet för ~300 känns ju plötsligt intressant menar jag