Jag älskar Östman som person och storgillar att spelare söker sig hit tack vare honom. Varför de vill hit är dock en befogad fråga då Östman + alla andra tränare fortfarande stoltserar med exakt noll meriterande framgångar sammanlagt. Vill de hit endast för att han är skön? Finns ingen ursäkt att inte prestera bra hockey med vår trupp. Vi behöver tränare som KAN få till spelet och laget. Kan östman & Co det? Inte ett piss har tytt på det hittills iaf.

Rob Blir intressant att se vilken lön han får, men framförallt längden på kontraktet.

LittleT Dan skriv väll långtidskontrakt med zug så blir nog svårt

säger Ante Karlsson går all in på han om man vill har en bra och komplett (Huvudtränare)

Det är klart att man inte kickar Klas nu. Bevisligen tror man på honom framåt och dessutom var det precis såhär det såg ut i fjol också när alla skrek att han skulle få sparken för att sedan hyllas. Här inne var det uppenbarligen lite mer nyanserat och problematiserande kring hur defensiven såg ut osv, men tonerna var ändå positiva. Jag tror inte vi ska förvänta oss struktur och stenhårda krav från Klas. Däremot så behövs det bättre kontroll i spelet. Uppspelen är fortfarande problematiska och i defensiven så lämnar man fortfarande en hel del av önska. Jeff var ass i Oskarshamn när de var klapprades defensivt och nu i Linköping där det är samma sak. Det har i stort sett alla sagt och om det finns någon som helst sanning i att det är hans coachning som ligger bakom det snarare än att han bara passar in i ett lag som spelar så och därför gör den flytten så har man ju en ganska enkel lösning där. Att då härja om att skicka Klas känns ju direkt oseriöst redan nu kan jag tycka. Men vänder man på det måste det finnas någon som kan fylla de skorna. Om det är så att man ser nya j20-coachen som en talang för a-laget när kontraktet löpt ut eller om man ger sig ut på marknaden återstår ju att se men frågan är ju vilka namn som faktiskt finns där ute som skulle göra det bättre. Det är ändå viktigt med harmoni i tränarstaben också.

Kan sträcka mig till att maximalt ge det 10-15 omgångar till. Har vi inte ett stabilt grundspel, rätt inställning i laget, en godkänd placering i tabellen etc efter halva grundserien så måste man göra någonting. Östman och Jeff har redan fått flera säsonger på sig att nöta spelidé. Det ska bara sitta liksom. Nu har de även fått serverat det starkaste lagbygget på kanske 10 år och då ska kraven vara i nivå med detta.

Annars tycker jag man skickar ut Jeff med huvudet före. Östman ska inte vara untouchable men jag är orolig för att det kan göra mer skada än nytta att sparka en så pass omtyckt tränare. Sedan behöver man nog få in någon som kanske tar ett större ansvar i ledarstaben än bara defensiven.

Lukkinen Kan östman & Co det? Inte ett piss har tytt på det hittills iaf.

Var inte fjolåret godkänt resultatmässigt?

Råder inte harmoni i truppen för första gången på ca ett decennium?

Har det inte sett riktigt bra ut spelmässigt stundtals?

Vad får dig att tro att en annan tränartrio skulle utradera ojämnheten?

Är det rimligt att tro att vi ska gå från ingenmansland till ett etablerat topplag på två säsonger?

Vill vi verkligen gå tillbaka till att börja sparka tränare på löpande band?

Nyfiken på dina svar efter att ha sovit på saken 😊.

[unknown] Var inte fjolåret godkänt resultatmässigt?

Plats sex och ut i 4 raka är OK sett till den trupp vi faktiskt hade.

[unknown] Råder inte harmoni i truppen för första gången på ca ett decennium?

Harmoni? Sure. Dock är det ju resultaten som räknas. Att Östman är en mysgubbe som alla älskar är det nog ingen alls som säger emot. De sportsliga framgångarna lyser likförbannat med sin frånvaro.

[unknown] Har det inte sett riktigt bra ut spelmässigt stundtals?

Absolut! Och långa stunder fullständigt horribelt. Vi är inte i närheten av stabiliteten som de “vanliga” topp-6-lagen har.

[unknown] Vad får dig att tro att en annan tränartrio skulle utradera ojämnheten?

Andra lag kan bevisligen lyckas. Att Östmans efterträdare skulle lyckas direkt finns det förstås inga som helst bevis för. Däremot har ojämnheten mer eller mindre varit signum rätt många år nu.

[unknown] Är det rimligt att tro att vi ska gå från ingenmansland till ett etablerat topplag på två säsonger?

Mycket ska falla på plats för att det ska bli så men omöjligt är det definitivt inte, speciellt när pengarna i truppen finns där. Andra lag har gjort den resan (CSKANK och Kommunen för att nämna två). Där kan man snacka om rätt folk på rätt plats som får med sig laget.

[unknown] Vill vi verkligen gå tillbaka till att börja sparka tränare på löpande band?

Jag har inte föreslagit att Klas ska sparkas.

Mosbricka Blir ganska missvisande. Detta visar beloppen som spelarna själva tar ut i lön. Alltså lönebelopp - avsättningar till pension. Ofta tar man ut en mindre andel i lön och större till pensionsfond, exempelvis ⅓ lön och ⅔ pension. Sen styr ju spelarna det själva och kan tänka mig att Ljungh tar ut mer i lön både pga att han varit välbetald länge samt byggt hus senaste åren.

Målaren Hallå där Målaren. Det var mer av ren välmening jag postade detta då detta ligger bakom betalvägg. Finns säkerligen någon individ här som anser det vara intressant.

Mosbricka Yes, sorry om det blev kritiserande. Ville lägga det mer som tillägg 🙂

Lukkinen

Tack för utförliga svar! Jag verkar ha större tålamod med den här förändringen (som jag anser sjösattes i och med satsningen på stor del egna produkter i kombo mer Östman och sen vidare med CJS) än majoriteten här inne (eller så är det att ni hörs mest nu). Skulle inte bli förvånad om vi kan hota om en finalplats med det här laget men inte heller om vi får slåss för att ens få spela kvart. Det är så otroligt jämnt och fler än vi som vill ta steg åt rätt håll.

Det har hänt något med serien sista åren som gör att inget lag lyckas dominera längre. Har svårt att tro att det är så enkelt som att alla har blivit jämnare på pappret - snarare handlar det om en pervers nivå av analysarbete och strategier (såg en iPad cirkulera bland färjestadspelarna i Saaben sist) i kombination med högt tempo och galet stark disciplin på individnivå. Har inte riktigt svaren på varför detta skulle göra att det blir jämnare - men hade kunnat sätta min Axnersignerade tejpremsa på att svaret ligger däri. Kanske för att alla jobbar ungefär likadant med analysen och strategierna och att detta har fått en större betydelse och inverkan på resultaten relativt spelarmaterialet.

Summan ger iaf att jag oavsett lag på pappret inte förväntar mig överkörningshockey och att man får vara glad medan vi är på rätt väg, undviker långa svackor, tränarkaruseller och spelar rolig hockey. I så fall kommer vi vara med i vår och då kan allt hända.

ananas Jag har sett åtminstone FBK ha en iPad med matchen i båset tidigare, med både spelare och ledare som kollar på den, så tror inte det har med jumbotronen att göra.

Mosbricka

Undra vad Törnqvist gör vid sidan om, annars sitter han på ett kontrakt som kan vara det absolut sämsta någon i våran förening har erbjudit en spelare.

Anonymous3 Handlar ju om vad spelarna faktiskt tar ut i lön. Att Törna tjänar mer än 80k/månad är inte alls anmärkningsvärt när han skrev avtalet, han har säkert 130-150 och resterande går till pensionsavsättningar.

Jämför vi med Fantenberg som verkar ta ut 95, men som har en lön på cirka 250, där går ju större andel till pensionsavsättning. Något spelarna själva styr.

Jag har inget vettigt att säga men hade möjligheten att skriva post 10.000 i tråden och tar den. Håller det on topic genom att säga att jag tror PP kommer komma igång i takt med Att Shore kommer in i det och Ratties krut torkar. Däremot tror jag uppspelen kommer fortsätta halta och kosta poäng. Hade velat se att man åker mer samlat vilket jag kan tycka att man har truppen till också, med undantag för några av backarna som riskerar att hamna lite långt fram.