Vad finns det för belägg för att finnar inte kan engelska ? 🤔 Inte sällan kan dom dessutom svenska mer eller mindre. Rätt spelare med skills löser detta oavsett om han kommer från Finland eller Uganda. 🤘😎

Mcnugget Jag menar ju självklart inte att dom inte kan engelska, det fattar ju du också. Utan dom istället väljer sitt modersmål till sina landsmän

Sist vi hade massa finnar vägrade dom prata engelska och blev en egen liten grupp, vill helst undvika att det blir så igen, säger inte att det måste bli så men skippar helst den risken.

Vet att man inom laget ”bestämde” att man skulle hålla sig till engelska i & kring laget för att alla skulle fatta vad som sades men finnarna vägrade följa det.

Citerar @Anonymous6

Anonymous6 Minns tyvärr väldigt väl ett inlägg som skrevs här sist vi hade finn-invasion. Junland hade uttryckt att han inte förstod ett skit vad de sa när de skulle ställa upp i PP. Antar att han lirade med Palve, Nikkilä och Ojamäki. Blir ju såklart naturligt att de håller sig på sin kant om engelskan är sådär vilket jag upplever fallet är.

kanske finns en anledning till att just många finn-projekt fallerat senaste åren…

Hotspurs Poängen är att dom PRATAR finska, inte att “alla finnar inte kan engelska”. Amerikaner, kanadicker när dom snackar sitt modersmål pratar engelska. En för stor grupp i gruppen som talar ett språk som ingen annan förstår kan (obs, kan) bidra till grupperingar som ej är av goda för gruppen i stort.

Jocke Då är det upp till ledningen att BESTÄMMA vad som gäller, svagt ledarskap = djungelns lag. Tror att svenskar i NHL slänger käft på svenska när tillfälle ges men på engelska när andra lagkamrater är inblandade, det ska naturligtvis gälla finnarna också. Tycker bara att det kan vara synd att tacka nej till en spelare med alla skills som eftersöks bara för att han är från Finland. Blir nog någon AHL amerikan till slut dock.

Hotspurs Ja du. Det är liksom så det fungerar ibland. Det handlar inte om svagt ledarskap utan om hur människor är. Gruppdynamik, personligheter etc. Och att “slänga käft” på svenska eller finska är inte problemet, nu snackar vi om när subgrupper inom en större grupp blir så pass stor så att den påverkar gruppen i stort. Det här är inget nytt, det har hänt förut i många lag och kommer att hända igen. Någon man alltid måste ha i bakhuvudet när man bygger ett lag.

Vi kan ju värva in ett gäng dyra finnar, visa starkt ledarskap och sätta dessa på läktaren och sedan spela junisar…

Det är samma princip som gäller i ett omklädningsrummet som ute i samhället. Ska integrationen fungera så får det max gå en finne på 10 svenskar och med Heljanko och Rissanen i laget har vi fyllt den kvoten. Amerikanare behöver inte integreras eftersom det är deras hemspråk som talas i omklädningsrummet samt för att engelska är svenskens andraspråk – efter arabiska.

Jag hoppas som sagt på en kanadick till. Gärna med ledaregenskaper som går över HV-lik för att vinna. 1 vecka kvar innan rykteskarusellen drar igång!

jg Mina förväntningar är en topp2-forward i nivå med Rattie/Ellie, säg egenskaper någonstans däremellan….

Låter som en perfekt profil!

Jag säger inte att det inte kan vara ett problem med en grupp som pratar ett språk som flera andra lagkamrater inte förstår, kanske då främst på plan. Jag har egen erfarenhet av det då jag lirade fotboll med typ sex finländare som ändå var födda i Sverige men som ofta pratade finska med varann i matchsituationer.

Men … samma problem gäller ju redan för de amerikaner, tjecker, kanadensare osv som vi värvar in när de svenska spelarna snackar svenska med varann. De blir ju lika subgrupperade av det som svenskarna i en trupp kan känna gentemot några finnar som pratar finska med varann. Jag vet, vi är i Sverige och det är svenska som gäller men det blir ju ändå ett faktum när man har amerikaner och liknande i truppen då svenska knappast är ett språk man tar till sig på en månad och behärskar.

I matchsituationer förekommer det givetvis, finns exempel från NHL där mickarna plockat upp svenska spelare som skriker på svenska till varandra (tror t.ex. ett exempel från denna säsong var Forsberg och Nyqvist som spelat med varandra) att de är fria bakom, att de ska lägga djupt osv. Det handlar nog snarare om disciplin överlag. Dock ska det inte underskattas att det är många finskkolonier som har misslyckats i SHL på senare år. Om det beror på att det är ett tecken på att man inte konkurrerar om de bästa spelarna eller om det snarare handlar om just subgrupper, dålig sammanhållning, generell spelstil eller vad det är vet jag inte. Men vi har liksom inte för många finnar i laget nu känner jag.

Av realistiska namn och där räknar jag in Jakub Vrana som fortfarande inte har klart med ny klubb. Detsamma gäller Oskar Steen och Jacob Peterson?

Skulle vi få in en av dessa 3 vore det riktigt bra och fantastiskt bra om det blev Vrana

East

1. Oskar Steen
                2. Fredrik Karlström

Detta är dock endast när önskan är fri, gått lite för bra bägge två därborta.

Jocke Precis så, liksom på en vanlig svensk arbetsplats där alla talar svenska där också grupperingar lätt kan bildas. Handlar om personligheter mer än vad det står i passet. Vidhåller fortfarande att med ett tydligt ledarskap kan sådana risker åtminstone kraftigt reduceras.

LHC01

Nej precis därför jag skrev när önskan är fri, Karlström inte aktuell heller vad jag förstår.

Jersi

Amerikanare är världens mest sociala folk. Finnar är världens mest asociala folk. När ett finskt grabbgäng umgås så tävlar de i vem som kan vara tyst längst.

Hotspurs På en “vanlig” arbetsplats kan du dock ha helt andra typer av grupperingar utan att skeppet sjunker.

jg Mina förväntningar är en topp2-forward i nivå med Rattie/Ellie, säg egenskaper någonstans däremellan….

Helt rätt. Har vi bra med pengar och gott om tid till att hitta rätt spelare, så bör också förväntningarna vara relativt höga. Hoppas Jakobsson kan leverera även på sista pusselbiten. Mardrömmen är ju dock att man i mitten av juli hypar upp presentationen med ledtrådar osv och så slutar det med att man återigen har hittat en liknande nisse https://www.eliteprospects.com/player/212961/josh-melnick

Jocke Ja kanske, olika grader i ‘helvetet’ har dock varit på jobb där det varit rimfrost på väggarna, mobbning, svagt ledarskap, favoriseringar, uppsägningar…..alla har vi olika erfarenheter 😉.