Silly Season - Strategier och spelarutvärderingar
- Redigerad
MrNebbiolo Nyberg gjorde ju ändå en riktigt bra säsong på det hela taget, jag menar intitalt med de ingångsvärden vi kan jämföra med nu. Norén har spelat en säsong i HA och ingen i SHL. Nyberg duktigt rutinerad ändå och efter jul sett till roll i laget var han faktiskt riktigt bra. Givetvis kan Norén göra en Joel Persson och kliva in helt dominant direkt och ingen blir gladare än mig men inför och med lite nykterhet landar jag ändå där.
Nyberg gjorde inte bort sig i slutet av säsongen, men innan dess var han ju “SHL:s sämsta back och totalt värdelös” för att citera en god vinkännare här på forat.
Nyberg är en okej sjätteback för ett mittenlag i SHL. Norén eller Hävelid behöver vara riktigt usla om Nybbe ska bli ett kännbart tapp. Tycker det är en orimlig analys att landa i att vår backsida skulle vara sämre nu än den var förra säsongen. Det är Orimligt sade jag!
- Redigerad
Kjeppkinesen
Synd att jag raderat det inlägget om Nyberg från Twitter (Statistik-labbet), Nyberg var sannerligen ingen höjdare när det kom till ‘kontrollerade transporter ut ur egen zon’ som han tog ytterst lite ansvar för, något som en så pass rutinerad back, som Nyberg ändå är, ska kunna göra. Enormt skönt att vi inte har honom kvar, och ännu bättre att HV nappade på Nyberg.
- Redigerad
Lejon-Fantasten Tack, intressant svar Kjeppis!
av ren nyfikenhet, du tror inte att vi kommer förlänga med Elie? Och inte ge Little 1 år till?
naturligtvis så beror mycket på hur Little kommer prestera-/producera den kommande säsongen, men Elie har varit en motor i laget, född 95, fortfarande relativt ung.
Flyttade din fråga hit.
Angående Elie, så tror jag faktiskt inte det. Han är alldeles för dyr sett till vad han presterar i sin roll. När Bergsten dessutom frågade PJ om just en förlängning av Elie så svarade PJ med “Vi gillar Elie och Elie trivs bra i stan”, och läser man mellan raderna så anar jag att man inte kommer förlänga där. Tror man vill ha en mer poängstark spelare i förstakedjan till nästnästa säsong när det äntligen kommer gå att värva dyngspets för rimliga pengar som vill komma hit nu när vi inte längre är ett hopplöst bottenlag som slåss för överlevnad.
Little är mer svårbedömd. Är väl inte helt omöjligt med en förlängning med ett år där. Det beror ju helt på hur han själv känner och om han fortfarande kan prestera. Tyvärr så pekar allt på att han blir långtidsskadad nästa år eftersom han blir långtidsskadad varannan säsong historiskt sett. Och det kanske inte är så jättekul att rehaba det sista man gör som hockeyproffs?
- Redigerad
Lukkinen
Du förberedde alla väldigt bra på att det skulle kunna bli så att du får stå med en dumstrut i hörnet (om ryktet om Smejkal inte stämde), men jag tycker vi skippar det hörnet med dumstruten för dig vår kära mod, och hyllar dig istället för att du kom med något som på förhand, skulle kunnat vara ett sant rykte. Det är ändå så dött på rykten överlag, så det var bara positivt och roligt att det kom upp något- och att du delade med dig
Kjeppkinesen Håller med att Elie inte ska förlängas, så länge han inte väljer att kliva ner i lön och ner i hierarkin! Tycker han har varit högst medioker genom gruppspelet med vissa ljusglimtar i slutspelet men hade hellre sett någon annan där. Sen tillför han en tyngd som vi saknar men som sagt, hellre en annan spelare på den platsen då(läs smejkal)
- Redigerad
Kjeppkinesen
Ja det är ju just det, som gör Elie till ett frågetecken inför en förlängning, om han kan tänka sig att gå ner 110-130k/månaden så skulle säkert Jakobsson kunna tänka sig en förlängning där, men det lär inte Elie göra, tror jag. Så mtp hur man börjat bygga truppen, så lär inte Elie bli kvar.
Vilket på ett sätt är väldigt synd, då jag ser honom som en publikfavorit, älskar att han kör över motspelare likt en ångvält, men han producerar för lite, och kostar för mycket sett till vad man får ut av honom, som du var inne på, så det lär nog också bli så, tyvärr.
Men vad är mest troligt tror ni! Att vi väntar in Smejkal och hans löjliga lönekrav, eller går på en spelare som Austin Wagner, mest troligt bra mycket billigare?
Jag är inte helt stängd för Wagner.. snabb på rören(typ som Greco) fast med en helt annan fysisk uppsida, bra med pucken fast han hade en hel del otur.. drog på sig aningen mycket utvisningar men kan ju vara övergången från NHL till SHL som ställde till det där..
- Redigerad
DragskottsDan Sen tillför han en tyngd som vi saknar men som sagt, hellre en annan spelare på den platsen då(läs smejkal)
Dock så är det väldigt svårt att hitta så pass tunga spelare (på 98 kg) som kan utnyttja sin tyngdpunkt på det sättet som Elie kan göra-och med det, åka skridskor snabbt, visserligen åker han för snabbt för sällan..
Men likväl, det är inte allt för vanligt, med den typen av tyngre spelare som kan utnyttja sin tyngdpunkt och åka så snabbt som Elie kan göra (om vi pratar om spelare i SHL).
Smejkal känns aningen överskattad nu, sett till det att han överpresterade rätt mycket i IKO, jag menar 23% i skott effektivitet, när en sådan Sniper som Malkin alltid är runtomkring 15%, och sedan Soumela som gjorde 37 mål säsongen 22/23 för IKO, och hade en skott statistik på 17%.. Nä, har svårt och se att Smejkal skulle överprestera 1-2 säsonger till i SHL, eller vara i närheten av den produktionen som han hade. Och att han skulle göra så pass stor nytta för oss offensivt, sett till vad han skulle kosta, ser jag som ytterst tveksamt, då han skulle bli väldigt dyr (300k/månaden).
Edit: Statistiken relaterat till Malkin och Soumela, den är från Hank the tank, vår statistik guru.
- Redigerad
DragskottsDan Men vad är mest troligt tror ni! Att vi väntar in Smejkal och hans löjliga lönekrav, eller går på en spelare som Austin Wagner, mest troligt bra mycket billigare?
Wagner är troligare och tråkigare. Smejkal känns mer som en drömvärvning som Växjö gör.
Jag hoppas på att PT landar nån överraskning istället. Nån med lite mer playmaker-egenskaper. Jag tycker vi redan har den där “köra fort som fan”-forwarden i överflöd just nu. Ge mig en Tony Mårtensson-typ. Det saknar vi i andrakedjan.
Lejon-Fantasten Jag håller helt med att en fysisk spelare behövs även i topp kedjorna. Sen tycker jag att fysiskt spel ska kunna kombineras med spelskicklighet när man spelar så högt upp i laget. Elie visade verkligen den sidan i slutspelet, slog grymma passar, höll bra i pucken och gjorde ett gediget jobb men i grundserien såg jag inte mycket av det tyvärr. Kan han fortsätta på den inslagna vägen nästa säsong är jag mer än nöjd med honom, men kanske inte till den prislappen.
Gällande smejkal har jag också börjat tvivla men kan inte sticka under stolen med att man är sugen på att se honom i SHL igen, och om han kan leva upp till hajpen.
@Kjeppkinesen @Lejon-Fantasten On the contrary Jag tror att man kommer förlänga med Elie till samma lön som i år, att han skulle gå ner i lön är ju bara en dröm långt ifrån verkligheten.
- Aronsson, Russell och Törnqvist kommer troligtvis få ett nytt 2års kontrakt, sen skulle jag inte bli chockad om Bouma kritade på för ett år till.
- Hävelid borde kunna dra över till NHL/AHL nästa säsong,
- Little får vi se hur kroppen reagerar denna säsong och om han har lusten kvar att producera på hög nivå. Han är ju en jävla fin måltjuv som genererar poäng åt sitt lag. Så jag tror att han blir kvar om han vill.
Elie betyder mer än vad många tror och oavsett så måste pj förlänga med han för han är den typen av spelare som lhc har saknat och det märkte man under säsongen som var hur betydelsefull han är så jag hoppas pj ger han 2 år till så man kan bygga vidare .
Kjeppkinesen Evertsson är alldeles för snål för att ge den pengen för Smejkal dock
Om detta hade varit för ett par år sedan så vore alla nöjda om vi fick in en Smejkal eller en Wagner.
Men nu har kraven ökat en jävla bit och det är sunt för ett lag som ska slåss i toppen av tabellen, så jag kan förstå att missnöjet är större i dag än igår. Men båda två är ju hyffsade hockeyspelare som skulle kunna passa in i vårt lag. Ja man hoppas ju alltid på något bättre, men nog skulle vi kunna bli nöjda med dem på planen, det är ju inga dussin spelare vi pratar om utan gedigna hantverkare.
- Redigerad
Kjeppkinesen Jag hoppas på att PT landar nån överraskning istället. Nån med lite mer playmaker-egenskaper.
Jag har ingen fantastisk inside-info som Storfiskarn, Sillen och Nebban brukar kunna dela med sig av.
Men(!) däremot, så känner jag mig enormt trygg med våra sportchefer, Jakobsson och Mårtensson känns som de ultimata sportcheferna, de är perfekt för jobbet. >
Så, min killergissning är:
Om det inte blir Smejkal, så kommer P.T landa en spelare som kommer kunna vara en stor tillgång för oss, som kommer kunna överraska på oss fans, och som kommer kunna vara med och vara ett hot offensivt sätt, det baserar jag på att Mårtensson har ett utomordentligt bra falköga som ass.sportchef, när det kommer till smartness och spelsinne, på forwards. Dock så har Jakobsson det sista ordet, och är den som tar det sista beslutet, och där kan en del avgöras, men troligen har de redan hittat en balans, där Jakobsson lyssnar och tar in mycket av det Mårtensson säger-och där Mårtensson tar in det Jakobsson säger, om vad man ska ha in.
DragskottsDan Jag håller helt med att en fysisk spelare behövs även i topp kedjorna. Sen tycker jag att fysiskt spel ska kunna kombineras med spelskicklighet när man spelar så högt upp i laget. Elie visade verkligen den sidan i slutspelet, slog grymma passar, höll bra i pucken och gjorde ett gediget jobb men i grundserien såg jag inte mycket av det tyvärr. Kan han fortsätta på den inslagna vägen nästa säsong är jag mer än nöjd med honom, men kanske inte till den prislappen.
Ja och det känns enormt tråkigt att vi inte kommer ha kvar Elie, blir väldigt ledsen av bara tanken, då Elie växt ut till en favorit för min del, Högga, Elie, Little, Fanten och Russell är de som imponerat allra mest och som jag känner har en passion till vårt älskade lag.
DragskottsDan Gällande smejkal har jag också börjat tvivla men kan inte sticka under stolen med att man är sugen på att se honom i SHL igen, och om han kan leva upp till hajpen.
Ja.. Jag är skeptisk, för 230-250k/månaden skulle han säkert vara värd och lägga ett 2-årskontrakt på, men för 300k/månaden, det är väldigt väldigt dyrt, för en spelare som haft svårt att producera i AHL, den gångna säsongen, till och med vår älskade talang- Bystedt, gjorde betydligt fler poäng sett till antalet spelade matcher. Men men, vi får se. Smejkal kanske hamnar i SHL, kanske hos oss, eller kanske hos något annat lag.
Lejon-Fantasten Om det inte blir Smejkal, så kommer P.T landa en spelare som kommer kunna vara en stor tillgång för oss, som kommer kunna överraska på oss fans, och som kommer kunna vara med och vara ett hot offensivt sätt, det baserar jag på att Mårtensson har ett utomordentligt bra falköga som ass.sportchef, när det kommer till smartness och spelsinne, på forwards. Dock så har Jakobsson det sista ordet, och är den som tar det sista beslutet, och där kan en del avgöra, men troligen har de redan hittat en balans, där Jakobsson lyssnar och tar in mycket av det Mårtensson säger-och där Mårtensson tar in det Jakobsson säger, om vad man ska ha in.
Helt sant i din analys.
Det känns lite torrt ang silly rykten och möjligheter, förutom Wagner och Smejkal.
Det borde ändå finnas en hel del fler. Det är väldigt få idéer här inne. Kanske inte realistiska men tex Bremberg, Brome och Karlström ( förvisso mest center). Men ni fattar vad jag menar. Jag vill ha fler möjliga spelare i sillytråden tack.
- Redigerad