Jag följde Wagner ganska mycket i matchserien mellan HV och Oskarshamn. Besvikelsen kommer att bli stor om Wagner är den sista spelaren vi köper in. Inte för han är klappkass, utan för att han är mellanmjölk av vad jag sett. Vi har liksom inte köpt en massa budget spelare ( Lawner, Johnsson, Olsen, Hofbauer ) för att kunna köpa Wagner.

Om vi köpt wagner som budget spelare ( typ ), då skulle jag förstått värvningen mer.

Med det sagt kanske han ändå passar in i andra kedjan. Men som sagt, tveksamt.

Stople in Spännande, jag tyckte nog tvärtom. Jag tyckte han var rätt dålig stundtals under säsong men under slutet och i kvalet tyckte jag att han var bra. Inte toppklass men spelade med kraft, kunde bryta igenom och skapa oreda osv. Kunde väl försvinna ibland och inte alls som Smejkal som kan äga matcher själv stundtals. Han saknar väl lite den där kontrollen över puck och spel som jag hade önskat, men samtidigt så vore han i min värld en uppgradering.

Kjellman

Det är lätt att tänka på hans enormt snygga solomål, då backen såg ut som Fernholm i skridskoåkningen. Snabb är han.

Håller helt med @MrNebbiolo .

Är inte helt säkert på ett laget ens är bättre en ifjol . Då vi fick ut maximalt av alla spelare . Vilket sällan håller i sig över flera säsongen . Speciellt inte spelare i åldern 32-36 . Nyberg + Jeppe blir rissanen Norén . Där går vi nästan bakåt .

Framåt . Strandberg blir shore , Gallo blir lawner , costmar blir hofbauer , Greco blir törna , leier blir till x .

Med detta tror ja på att vi tappar mark gentemot Luleå och blir maximalt 7:a , säkert 8:a då Rögle också kommer gå förbi oss i tabellen

Jag gillar verkligen alla spelare vi har på topp 6. Men på längre sikt, är det verkligen bra att vi inte har en enda svenne-banan som platsar bland topp 6? Varför har vi så svårt att attrahera svenska topplirare att spela här?

Fantomen Just nu en kombination av vad som finns på marknaden och att “våra svennebananer” (Strömwall, Bristedt) valde andra lag. Sedan det faktum att vi generellt sett har haft svårare i och med att vi har varit ett bottenlag och samtidigt kanske fått mer bang for the buck på utlänningar. Och givetvis elefanten i rummet. Vår egen undermåliga produktion av forwards via dom egna leden.

En bra svensk är dyr. Skulle tippa på att vi är i läget nu att vi börjar få råd igen, men då ska det såklart också gå ihop med vad som faktiskt finns tillgängligt och våra behov.

Metallica Den enda spännande forwarden vi har tappat är Bystedt och han hade en högst medioker säsong där han stod still i utvecklingen. I övrigt är det rakt igenom mediokra forwards som har ersatts av bättre eller likvärdiga spelare.

När vi såg som allra bäst ut förra säsongen (i slutspelet) var Bystedt majestätisk och även Strandberg växlade upp rejält. Två spelförande spelare. Jag drog slutsatsen att dessa två gjorde stor skillnad (tillsammans med andra faktorer). Därför hoppas jag innerligt att vi inte tappar i smartness till kommande säsong - både för resultaten och för underhållningen och publikintressets skull.

Samtidigt tycker jag att vi ska bygga långsiktigt och långsamt och för min del gör det ingenting om vi slutar sexa och åker ut i kvarten igen, bara man tar tydliga steg åt rätt håll. Minns inte Wagner helt, men det känns spontant spännande förutom just när det kommer till spelförståelse (att döma av kommentarerna från folk som har bättre koll).

Kontentan: jag gillar bygget starkt men är lite småorolig för spelförståelsen och det goda ”liret”.

Man förstår folks pessimism kring Wagnerryktet med tanke på att det har gått från Bristedt > Smejkal och nu Wagner. Jag är dock positiv, visserligen så ser inte hans statistik jättebra ut men för en som kollade på hela kvalserien mellan OIK och HIV så var han riktigt vass. Oerhört skicklig skridskoåkare och med ett bra avslut. Kan man få honom för en bra peng så tror jag definitivt på den här värvningen.

Wagner hade varit en bra värvning, men till en annan roll. En garanterat bra och nyttig spelare som också chippar in poäng. Men vi väntar ju på bomb-värvningen här liksom. Kioskvältaren som får alla andra lag att böla av avundsjuka. Jag vill ha en riktig dyr jävel. Det var länge sedan vi läste om Cluben i media i form av “Blir bäst betald i HELA SHL”. “Jättelönen för storstjärnan”. “Det rör sig ENORMA pengar!”. Låt oss skicka signaler att vi är tillbaka. Lets go! 💰

Smejkal är nog mot den absoluta toppen av vad vi kan få tag på. Gör poäng och är starkt som hulken.

HOCKEY Att byta ut Strandberg mot Shore är en enorm uppgradering på alla punkter. Man byter ut mellanmjölk mot en av ligans allra vassaste centrar. Visst kunde Strandberg blixtra till emellanåt men hans normala nivå och underliggande siffror är inte tillräckligt bra för att han ska lira 18 minuter i en förstakedja.

Bara där har vi gått plus. Sedan ska målsumpande Greco bytas ut och jag känner att det mesta vore en uppgradering. Han åkte mest och hängde med huvudet, brände massor guldlägen och vägde för lätt i närkamperna.

Så topp 6 är ett steg framåt. Sedan tycker jag det blir marginell skillnad att ersätta dussinspelare som Gallo eller Costmar mot Lawner och Johnsson. Det enda tappet på forwardssidan som svider är Bystedt men då ska man komma ihåg att han hade en högst medioker säsong också. Stundtals bänkad och petad med all rätt.

Metallica Sedan ska målsumpande Greco bytas ut och jag känner att det mesta vore en uppgradering.

Helt enig. Han gjorde inga mål, vann inte puckar åt oss, backcheckade inte nämnvärt och tog mest upp en plats. Så länge ersättaren efter sina förutsättningar inte floppar har jag svårt att se att vi kan gå back här.

Jag håller med. Topp-6 är bättre. “Bottom-6” har förhoppningsvis uppgraderats i form av hockey-IQ. Vare sig Gallo eller Costmar har tillräckligt av den varan på SHL-nivå.

På temat spelförande och Shore vs Strandberg:

Shore är alltså i princip bästa i hela SHL på att driva igång och styra anfallsspel, skapa målchanser och samtidigt inte släppa till bakåt.

Strandberg är istället oerhört medioker på alla dessa punkter, men han gjorde lite fler mål än han borde ha gjort.

Jag tycker absolut att går in med en uppgraderad trupp totalt sett

Högga - Heljanko Minus, svårt att ersätta shls bästa målvakt

Jeppe - Rissanen Plus, riktigt bra uppgradering

Nyberg - Norén Minus, på pappret minus men jag tror faktiskt att det kommer visa sig bli ett PLUS

Strandberg - Shore Plus, En ojämn spelare ut en av SHLs bästa centrar in

Greco - Törna Plus, Greco var iskall & åstadkom inte mycket

Gallo - Hofbauer Plus, Gallo var även han var iskall & åstadkom inte mycket. Dessutom skev självbild

Costmar - Johnsson +/- 0, Costmar efter lånet ett minus men sett över en hel säsong ingen större skillnad. Tror på en uppgradering defensivt

Leier - Lawnér Plus, kommentar överflödig

Bystedt - ??

Hittills har vi ersatt 8 av 9 spelare och jag ser det som att 5 av 8 är på Plus, troligtvis 6 med det utfallet av Norén som jag tror på

Chad ersättarer är ju törna ,,,, jesus vakna

Va? Törna är väl knappast tänkt att ta Grecos plats i andra, var har du fått det ifrån? Men OM så ändå var fallet, vilket det förstås inte är, så hade det ändå varit ett rejält uppköp.