Jag tror inte vi får in en Klas Dahlbeck-typ och att behålla Jeppe, det räcker inte kulorna till.

Gynning vore kanske kanon(Adam Ginning). Född 2000 och egen produkt. Dock vet jag ej hur han utvecklats sen han drog över vattnet. I mina ögon var han betydligt bättre än Gabriel Carlsson var när han drog över. Den sistnämnde såg tidvis ut som Bambi på is och har överraskat mig mycket. Adam borde även han ha möjlighet att bli en toppback i SHL.

Vad saknas i respektive lagdel givet att alla med kontrakt blir kvar?

Målvaktssidan - Inget. Stark etta och helt ok tvåa.

Backsidan - Som ni är inne på - ytterligare en “Fanten-typ” hade inte skadat. En allroundback som kan käka 20-25 minuter kväll efter kväll med hög lägstanivå. Nåt annat jag saknar är en spelskicklig PP-back som är leftad. Enda alternativet vi har om vi vill ha en leftad point i PP är ju egentligen Fanten.

Forwardssidan - Här tycker jag vi saknar spelskicklighet, någon som är grymt pucktrygg och som kan styra tempot och slå öppnande passningar. En Rosén/Hanzl/Lasch-typ. Någon som tar tag i vårt bedrövliga PP-spel. Dessutom kommer vi sakna lite tuffhet när Bouma försvinner så någon liknande hade inte skadat att ta in heller.

Min uppställning blir då något i stil med:

Högberg (Myran)

Fanten-Hulta
Myren-Jeppe
[leftad allroundback med offensiv uppsida]-Hävan
Aronsson/Kreü/Norén

Elie-[pucktrygg jävel]-Rattie
Little-Russell-[uppgraderad Bouma]
Ehn-Ljungh-Törna
Lawner-Costmar-Wagner
Carlsson/Westlin/Leier(?)

alfie

Köper dina resonemang på backsidan men tror ej degen finns för det där. Jeppe maximalt och kanske Ginning annars om Jeppe drar men tror han stannar i NA. PJ viktigaste jobb vore att behålla både Myren och Hävan, det hade varit drömmen.

Bland forwards däremot nej tack. Ehn har för mig visat den här säsongen att han är en center inte vinge. Sen visst costmar har gjort det bättre som vinge men med bra spelare. Jag tycker som center är han helt oduglig på SHL-nivå. Jag är dessutom tämligen säker på att han redan signat DIF som sagt. Wagner drar över, han är inte tillräckligt bra än för SHL och behöver omstart i AHL, har dessutom kontrakt med Winnipeg. För att jag ska vara helt nöjd vore Bristedt bäst som center in och sedan en skicklig spelare till kedja två. Då kan vi också förlänga Bouma.

Elie-Bristedt-Rattie

Little-Russell-Ny

Leier-Ljungh-Lawner

Bouma-Ehn-Törna

Får vi in Bristedt och en skicklig ytter ser det riktigt bra ut. Viktigaste för mig att bli av med Gallo, Costmar och Strandberg. Ingen av dessa som är något att bygga på. Costmar behöver två år i HA och bli dominant där, sen kan det bli bra. Sen Törna ska vara gjuten i en fjärde, ingen annan kedja om inte halva laget är skadat.

MrNebbiolo Spännande! La inte asmycket tankekraft bakom formationerna ska jag erkänna och har ju egentligen själv förespråkat att Costmar inte ska va kvar i en fjärdekedja 😆

Tycker dock att om vi mot förmodan skulle få in Bristedt hade jag velat ha honom som vinge där han får ut mest av sin gritty spelstil. Men det är väldigt hypotetiskt eftersom inget tyder på att han ska hit.

Angående pengar - om vi leker med tanken att vi har samma budget nästa år så borde det ändå frigöras ganska mycket deg? I min uppställning försvinner Nyberg, Strandberg, Greco, Bouma, Gallo (och Bystedt) och ska ersättas med 3 spelare (inom klamrar) och några billiga breddspelare. Är väl inte helt osannolikt att det räcker till en klassback och två klassforwards?

Sen visst, jag tror inte man värvar in nån ny kanonback heller men baserar det mer på att det redan finns åtta backar under kontrakt, givet att Norén är klar.

Vad får er att tro att Lawner ska bli en 4:e linas kugge?

Jag tror han är en tänkt ersättare till Leier.

alfie

Förstår dina idéer men tänker om vi ska bryta ner degen.

Ut

Gallo -130

Nyberg -150

Costmar -50

Strandberg -150

Greco 175 eftersom han kom sent och blev billig nu ska någon spela hela säsongen.

Bouma 100

Bystedt 40

In:

Bristedt 300

Norén 50

Lawner 90

Ny ytter för runt 200

Ut 795 tkr

In 640 tkr

Här saknas också minst två FW.

Bristedt är en 300 spelare utan snack och producerande ytter kostar minst 200. Då har jag inte ens räknat med att Jeppe dessutom förmodligen bumpar upp 10-25 000 i månaden också. Dessutom ska du ersätta då numerär av Bouma, Costmar och Bystedt. Vi har dessutom ingen junior som går att ta upp fullt ut. Nej jag ser inte degen till en bättre back ytterligare ändå.

exile82 Hans flickvän la upp en story på instagram för några dagar sen från deras lägenhet i Linköping med en bild på deras katt och en bur där hon skrev nått i stil med; får se hur nöjd han är när han suttit i den från Amsterdam till New York imorgon. Så hans flickvän och katt har iaf lämnat Linköping senaste veckan.

Om Leier är kvar till 24/25 rider jag på kinesens rygg nästa festival. Kan inte tänka mig att han vill gå från poängkung i Tyskland till att tugga knopp i Sverige. Det enda som kan förändra läget är en plötslig succé i slutspelet. Lite jokeraura har han faktiskt.

Gällande back.. Bobby Nardella kan inte vara något? Utgående kontrakt vad jag vet och bra med puck osv. Spelat mycket med Jesper Pettersson.

MTCluben

Kontraktstiden spelar antagligen ingen roll. Kontrakten rivs väll när 70 miljonersklubben blivit degraderade. Oliver Kaski i samma klubb vore kanske också intressant. Han spelar fysiskt, enkelt och har ett bra skott.

MTCluben

Du menar att du ska addera en back som kostar 200-250 ungefär utöver en toppcenter, ytter till andrakedjan plus förlänga med Jeppe?

Nardella är kanon men är utopi om man inte bryter med Hultström.

MrNebbiolo Köper dina resonemang på backsidan men tror ej degen finns för det där

Varför tror du inte pengarna finns för det? Dels så har publiksiffrorna varit över förväntan bra, dels så kommer vi gå till slutspel (mer pengar)-och till nästa säsong så kommer väl även mer pengar från TV4 hockey(?) minns inte den exakta summan det var per säsong för SHL-lagen (från och med kommande säsong), men allt det sammantaget+ pengar för Bya, Wagner samt Mattias Hävelid (om nu Mattias Hävelid skriver på ett NHL-kontrakt med San José Sharks under vårkanten-/i sommar). Lägg därtill att det säkert finns några sponsorer som säkerligen vill vara med och sponsra med lite mer pengar när de sett att vi hamnat topp 6-och gått till slutspel, visst det är inte klart att vi blir topp 6 än, men det är mycket som talar för att vi kan hamna på en 6,5, eller 4:e plats. Men klara för slutspel, det är vi redan nu.

I min laguppställning blir inte dessa spelare kvar efter säsongen:
          Nyberg, Strandberg, Gallo och Greco. Där lösgörs också en hel del pengar.

Så sammanfattningsvis borde ändå en hel del pengar finnas till en försvarsgeneral likt Fanten, samt till en center (som Hanzl-/Robert Rosén, som alfie var inne på) + en vass målskytt.

Värvningen av Norén känns mer och mer märklig. Försvinner någon av Aronsson/Worge tro?

Kjeppkinesen Om man vet att Hävelid försvinner så vill man kanske ha lite mer pengar till den spelartyp man söker och ersätter därför Nyberg med en mycket billigare spelare. Eller så är det helt enkelt för att man inte kan ersätta Hävelid med en likvärdig spelare och värvar Norén för liknande peng för mindre roll så man inte behöver tumma på budgeten för att förbättra forwardssidan.

Kjellman Om man vet att Hävelid försvinner så vill man kanske ha lite mer pengar till den spelartyp man söker och ersätter därför Nyberg med en mycket billigare spelare. Eller så är det helt enkelt för att man inte kan ersätta Hävelid med en likvärdig spelare och värvar Norén för liknande peng för mindre roll så man inte behöver tumma på budgeten för att förbättra forwardssidan.

Så kan det vara. Eller så vill man bygga om backsidan och inte bara ersätta spelartyperna som finns i årets trupp.

Jag är inte helt såld på att vi kommer ha tre backar som knappt håller SHL-klass nästa säsong. Men förhoppningsvis har Pajen en plan här som jag inte ser.

Kjeppkinesen Men förhoppningsvis har Pajen en plan här som jag inte ser.

Kan vi inte försöka glömma Pajens år som GM? 😅😂 En dyster tid som vi numera slipper 🙏🍻

Lejon-Fantasten

Om du kollar på min genomgång ovanför där jag bryter ner pengarna ser du varför pengar enligt min åsikt inte finns till det du beskriver. Jag tror vi kommer få nöja oss med Jeppe eller likvärdigt där. Kan vi sedan behålla Myren och Hävan vill de också ha roller högre upp och dessutom har Jeppe och Myren varit kanon ihop. Jag tycker inte vi behöver den där klassbacken utan vill ge Myren den chansen. Jag tror också att han kan stanna för att verkligen vara en bärande back i SHL.

Sedan ska en toppcenter plus en bra ytter in plus ersättare rent numerärt som sagt för Costmar, Bouma, Wagner och Bystedt. Läs dock när jag bryter ner degen ovan att den inte finns till en klassback.

Ska vi dessutom behålla Rattie och Högga behöver vi binda kapital där också.

Det är dock enligt min excel jag har men legat ganska rätt på de flesta lönerna jämfört med Madhawk och även andra uppgifter också.