Skön lista det där, hade på nåt sätt lyckats förtränga Bergfors helt och hållet. Fan vad dålig han var.

I väntan på match jämförde jag stommen av forwardsen mot ett generellt klassiskt lagbygges-template för att se vilken spelartyp som saknas däri och borde fyllas av den 14e platsen.

Så en scoring line: Elit playmaker-center, mångsidig poäng-vinge, pålitlig målskytt-vinge

En two-way line: Tvåvägs-center, tvåvägs-vinge, snabb poäng-vinge

En checking line: Defensivt skicklig center, fysisk vinge, energi-vinge

En avlastningslina: Erfaren center, defensiv vinge, energi-vinge

Så det gav mig:

Leier - Ljungh - Rattie

Little - Elie - Ehn

x - x - Russell

x - x - Törna

Vilket känns skrämmande då varken Leier eller Ljungh lever upp till sina roller i en scoring line, så vi får se om vi kan hitta nya roller till dem. Utgångsläget är då:

x - x - Rattie

Little - Elie - Ehn

x - x - Russell

x - x - Törna

Vilka hål går att fylla med spelare som har kontrakt den här säsongen och stommespelare som behöver nya roller? Nått sånt här kanske:

x - x - Rattie

Little - Elie - Ehn

Gallo - x - Russell

Leier - Strandberg - Törna

Kvar: Ljungh, Bystedt, Costmar, Wagner

Vad ska man göra med Ljungh och Bystedt? Känns som båda är felplacerad i en checking line, men kanske att Ljungh har förmågan att addera lite mer poäng och offensiv i en sån lina, så får väl ge honom den rollen. Bystedt måste då in i scoring line, men kanske kan ge honom rollen som poäng-vinge istället då han inte är redo att vara en 1a-center? Så det blir:

Bystedt - x - Rattie

Little - Elie - Ehn

Gallo - Ljungh - Russell

Leier - Strandberg - Törna

Dvs att det som saknas är en elit playmaker som kan driva offensiven. Bara att jobba PJ!

Ljung sitter lugnt i båten och cachar in parallellt med lite PK-kommentarer om vad som gick fel, vad som borde gjorts, och vad man kommer att göra framöver. Han behöver inte bry sig. Han har ju sin lön framöver och räknar inte med att stiga i hierarkin internationellt och tjäna mer pengar.

Man hade ju velat höra från spelare som varit i vettiga föreningar vad som skiljer här. Remi Elie t ex. Hur skiljer det i träningsupplägg, träningskvalitet, träningsmängd, kravställning, kost, kringpersonal etc i Färjestad? Han och andra måste ju lätt kunna pinpointa saker där vi inte håller nivån.

HOCKEY Han skulle troligen säga:

“I haven’t figured out who is coaching us yet. When I figure it out, I’ll ask him what kind of system we play.”

HOCKEY uppskattar galghumorn, det vet du, men vill ändå hävda att det finns en hel drös spelare i vårt lag som i princip alla topplag hade velat ha i sin roster.

alfie

Hehe, ja. Jag hör dig absolut och tvekar inte på det. För min del handlar det om kombinationen av spelare och även utebliven s…s

Jag tror att det mentala är en jätteutmaning för cluben. Flera år med kräftgång sätter såklart sina spår. Några förluster och det blir stressat, nervöst och det dåliga självförtroendet kommer tillbaka som ett brev på posten. Vad ska man då göra? Sparka Östman och bygga in än mer osäkerhet? Skeppa spelare och sitta på dyra kontrakt för spelare som inte spelar kvar, och plocka in flera nya? Jag är ganska säker på att Clubens ekonomi inte tillåter det…

Jag tror spelarna kan och vill, tycker inte vi har sämre spelare än snittlaget i SHL. Jag tror Östman kan och vill. Att det saknas spets i laget var ju dock uppenbart redan på det berömda pappret. Låt Jeppe och Fanten komma tillbaka (tror Fantens närvaro inte nog kan poängteras), skapa lite lugn, jobba med det mentala, spela enkelt, och gärna ett bra nyförvärv som kan komma in som en injektion, inte alls omöjligt att det går att hinna finansiering externt för det. Det tror jag är den enda vägen i år för att vända den här trenden.

Jesse Man bör plocka in en giftig mentalcoach som kan jobba med spelarnas självförtroende.

Jesse Jag tror att det mentala är en jätteutmaning för cluben. Flera år med kräftgång sätter såklart sina spår. Några förluster och det blir stressat, nervöst och det dåliga självförtroendet kommer tillbaka som ett brev på posten.

+1

Det där tror jag är väldigt viktigt att komma ihåg och acceptera.

Nils Har vi någonsin haft en mentalcoach? 🤔 Vill minnas att vi hade nån när Bert kom in men som inte fick vara kvar för att Bert tyckte att tränarna skulle ”klara av” att lösa mentala knutar men kanske minns helt fel

LaumannBingo precis så är min bild också att det var, Bert ville inte ha någon mental coach.

Jag tror nästan mer på att satsa pengarna på en mental coach som börjar jobba med laget omgående, än att skeppa Östman nu direkt. Så länge axlarna hänger och förlorarmentaliteten härskar tror jag inte ett HC byte löser knutarna. Det faktum man gjorde en bra försäsong men direkt då allvaret börjar totalt tappar koncepterna och mest virrar runt tyder för mig på en rädsla misslyckas. Det är inte ett dåligt lag vi har generellt. Det är en grupp individer som inte får ihop det som ett lag. Plötsligt tappar man allt och för varje match som förloras blir rädslan bara större.

LaumannBingo

De har tagit hjälp av en kille på Feelgood vid några tillfällen, men tror det är högst begränsat och varit mer riktat mot ledare än mot spelare. Han är helt ok annars. Men han är ingen mental coach i den bemärkelsen som Danne Ekvalli IFK Norrköping/Landslaget eller Rasmus Liljeblad i damlandslaget är.

De hade väl nån inne från universitetet om jag inte missminner mig. Tar vi Elie som exempel spelade han ju rätt högt upp i fbk men är klapp urusel här, inte riktigt vän med pucken och dumma utvisningar kommer på löpande band. Tanken har slagit mig i vad som händer med vår trupp om vi skulle åka ut. Hur många spelare skulle hamna i Finland/Tyskland/HA? Tror att det är ett gäng.

Gött att vi på en vecka fått två slasktrådar men denna fyller ju sitt syfte.

• jg svarade på detta.

Anonymous6 Tar vi Elie som exempel spelade han ju rätt högt upp i fbk men är klapp urusel här, inte riktigt vän med pucken

Som tidigare nämnts ruttnar ju spelarna en smula när de kommer till Cluben…

jg

Eftersom det har varit nåt fel på de senaste 10 tränarna. Vi behöver bara hitta rätt nästa gång så vänder allt 🥳.

Passar inte perfekt i denna tråd men jag kör. När Pennan coachade FBK skuddades han tydligt av PJ. Det slutade med att fbk sparkade PJ och tog in Wallin. Wallins första drag var att värva en analytiker (betterthanamonkey), drag 2 var att byta tränare från pennan till Mitell.

Kan för lite om fallet men får känslan av att pennan var omtyckt i laget, det är väl även Klas. Om det behövs - har PJ det i sig att kicka Klas mfl?