Iom att det är klippt jävla omöjligt att hålla sig till silly i sillytråden skapar jag denna tråd för att diskutera värvningsstrategier och spelarutvärderingar. Denna tråd kan även bli ett tidsdokument då den inte är bunden till någon särskild säsongs silly. Håll till godo!

Lukkinen marked the discussion as super sticky.

Skönt att vi kan bestämma vad Broc ska bli efter karriären, känner jag! 🤠

Diskussionen om Little som scout eller ickescout kan med fördel fortsätta här.

Edit
    Haha, du hann ett par millisekunder före mig, @alfie

Vem berättar för Broc samt hans fru och barn att det blir många resdagar och hotellnätter borta från familjen när skridskorna väl ligger på hyllan? Har vi nån frivillig?

Själv är jag fortfarande övertygad om att det inte är spelarmaterialet som är vårt stora problem. Spelare för spelare har vi en trupp som ska kunna ta sig till slutspel. Där vi fallerar miserabelt är när vi ska få ihop spelartruppen till ett lag och att följa den där röda tråden som @Ndur ofta har bra teorier om.

Lukkinen det är ju det som är så frustrerande. Sämre lag, spelare för spelare har definitivt presterat bättre spel än vi har, de senaste säsongerna. Det saknas spelartyper i truppen, definitivt - men det ska gå att göra saker bättre med det vi har. Kanske inte direkt skönhockey, men iallafall effektivare spel som ger mer poäng.

En sak har säkert varit inställning och låg kravställning, men det handlar ju om att ha en spelidé som passar spelarmaterialet och där verkar vi inte vara.

Roade mig med att sammanställa en lista på vad jag anser vara misslyckade värvningar under dom senaste 6-7 säsongerna då det har gått utför. Känns spontant som väldigt många och då har jag ändå inte tagit med tränare/ledare. Ser man till lön kontra prestation kanske man skulle kunna fylla på listan ytterligare och eventuellt ta bort någon ( Hännikäinen?, Strandberg?)

Eddie Larsson

Niclas Lundgren

Niclas Bergfors

Patrick Mullen

Daniel Olsson Trkulja

Mark Zengerle

Adam Brodecki

Filip Karlsson

James Wright

Kristoffer Gunnarsson

Adam Heleweka

Patrik Lund

Robin Johansson

Mikael Frycklund

Hampus Larsson

Anton Mylläri

Niko Ojamäki

Oula Palve

Petteri Nikkilä

Filip Berglund

Ben Maxwell

John Nyberg

Craig Schira

Brian Gibbons

Linus Cronholm

Niklas Lundström

Jussi Rynnäs

Sebastian Strandberg

Markus Hännikäinen

Petrus Palmu

Stefan Matteau

Bowmore Måste nog tyvärr peta in Leier där också. Tror det var @Kjeppkinesen som skrev att han såg för tunn och vek ut baserat på bilder redan innan han ens hade börjat träna med laget. Bra spanat för den killen flyger runt som en vante ute på isen.

Metallica

Ja, han kommer nog komma in på listan ochså mycket snart. Har inte tagit med årets värvningar ännu och blir intressant om man kan se en trend på mindre antal misslyckade värvningar med PJ som sportchef ( Han är väl skyldig till Palmu än så länge).

Bowmore Baserat på den här säsongens värvningar skulle jag säga att Elie, Kreu och Aronsson är bra värvningar. Det är Leier som sticker ut i negativ bemärkelse.

Det saknades en spetsforward innan säsongen drog igång och nu när man har sett Leier spela så saknas det egentligen två bra ytterforwards. Man försöker silvertejpa ihop en trupp med spelare som Russell, Törna, Ehn, Strandberg osv ute på kanten i toppkedjorna men det räcker liksom inte.

Metallica

Ja, den där sista spetsforwarden kom ju aldrig som sagt och är ju nu verkligen PJ sätts på prov att hitta något. Gärna något rejält och kraftfullt så kanske även Leier kan komma till sin rätt trots sin klena fysik.

Leier-Ellie-Ny

Metallica Jag håller med om att vi skulle behöva minst två spetsforwards till de högre kedjorna. När sen Bya, Wagner är på JVM, så skulle truppen bli jävligt svag om någon eller några blir skadade, Så två nya forwards till de högre kedjorna skulle vi behöva omedelbart och sen skulle vi eventuellt fylla på med en till innan jul.

Bowmore Adam Heleweka

Heleweka skulle jag faktiskt inte vilja sätta som en flopp. Kom ändå in i pågående säsong och jag vill minnas att vi låg sist. När även Kärki anslöt så bildade de ju livsfarligt PP, och var ju en stor anledning till att vi inte behövde kvala den säsongen.

Bowmore Eddie Larsson

Bowmore Adam Heleweka

Bowmore Hampus Larsson

Bowmore Sebastian Strandberg

Bowmore Markus Hännikäinen

Tycker inte att någon av dessa faller inom “dåliga”.

Eddie Larsson blev sämre och sämre men var riktigt bra dom två första säsongerna. Även ok tredje som kapten men började prestera sämre då för att avsluta med det ökända garvet.

Helewka inte lysande men gjorde det hyfsat. “En kropp” som i alla fall bidrog när vi behövde en kropp som bidrog.

Hampus var väl ändå rätt ok?

Strandberg är för mig mer en “meh”-värvning. Han är inte dålig, men har egentligen inget som står ut.

Hännikäinen helt ok för vad han värvades för.

Sedan handlar det ju också om bang for the buck. Har inte tagit hänsyn till lön.

Men även om dessa plockas bort är det ändå en skrämmande lista.

HNez

Heleweka är väl ett gränsfall. Spelade ändå 38 matcher som gav 6+10 och nog hade man säkerligen större förväntningar än så. Fick ej heller förlängt kontrakt. Beror ju lite på vad han kostade ochså.

Jocke Sedan handlar det ju också om bang for the buck. Har inte tagit hänsyn till lön.

Det har inte jag heller gjort så det blir ju lite subjektiv bedömning men egentligen så är ju varje värvning som “inte sticker ut” inte speciellt lyckad egentligen och kanske man har lagt för mycket pengar på mellanmjölk på bekostnad av riktig spets.

Eddie Larsson har jag aldrig sett storheten i och symboliserar början på förfallet. Vill minnas att vi tog hit både Niclas Lundgren och Eddie Larsson på ett bräde ifrån Växjö där dom ansågs inte ta plats. Var ett lyckat drag av Växjö och ett dåligt sådant av LHC.

Vad jag vill minnas är att Niclas Lundgren skulle va en riktig bra försvarsgeneral när vi tog hit honom, han kroknade ganska fort och blev inte den utlovade generalen, emedan Eddie Larsson steg i aktning och var riktigt duktig de två första åren precis som @Jocke sa. Vem vet hur han skulle ha utvecklas om han inte skulle fått kapten rollen, det verkade at det blev för mycket för honom, kan ju också vara därför han skrattade när vi åkte ut i slutspelet.

Nils Vad jag vill minnas är att Niclas Lundgren skulle va en riktig bra försvarsgeneral när vi tog hit honom, han kroknade ganska fort och blev inte den utlovade generalen, emedan Eddie Larsson steg i aktning och var riktigt duktig de två första åren precis som @Jocke sa

Inte ofta jag håller med dig Nisse men här gör jag det till 100%. Minns det exakt så!